Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Inni zrobili to lepiej

Kurier Szczeciński, 2006-09-26

Polityką megafonową nazwano w Brukseli wymianę informacji z Polską na temat programu przekształceń sektora stoczniowego w naszym kraju. Polska zwlekała z przesłaniem do Komisji Europejskiej programu restrukturyzacji i w końcu została w twardych słowach ostrzeżona przez unijnego komisarza. Branżowe pismo "Trade Wings" wymienia powody, dla których brukselscy biurokraci nie mają zamiaru popuścić Polsce w tej sprawie. Problem nie leży w stoczniach bałtyckich, lecz w tych nad Adriatykiem. Chorwaci posiadający tam pięć państwowych stoczni czekają w kolejce na członkostwo w UE. Tymczasem cztery z tych zakładów przynosi straty, a zatrudnia aż 10 tys. ludzi, co oznaczać będzie lata kosztownych przekształceń. I jeżeli Komisja Europejska pozwoli teraz Polsce na wyjątek od praw wspólnotowych, dotyczących pomocy państwa, to tego samego mogą się domagać Chorwaci, co otworzy worek z problemami. Jako przykład dobrej restrukturyzacji sektora podaje się stocznie w byłej NRD po zjednoczeniu Niemiec. Po tym fakcie zniknęło aż 90 proc. miejsc pracy. Teraz jednak tamtejsze firmy mają najlepsze i najnowocześniejsze stocznie w Europie z pełnymi portfelami zamówień. Natomiast uratowane stanowiska pracy są bezpieczne. Z kolei Malta, która podobnie jak Polska weszła do Unii w 2004 r., wynegocjowała 7-letni okres przejściowy. Straty tamtych zakładów były ogromne, ale wygląda na to, że idą one we właściwym kierunku. Tylko Polska nie mogła się zdecydować na model przekształceń. Przypomnijmy, że obecny rząd zrezygnował z SLD-owskiej mglistej koncepcji Korporacji Polskie Stocznie. Jednak pierwszy pomysł rządu PiS na przekształcenia był niedopracowany. Czy kolejny zyska akceptację Brukseli?
 
(kl)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl