Baza paliwowa w Świnoujściu, którą zmodernizował i rozbudował stoczniowy holding, ma szansę na normalną pracę.
Potwierdziliśmy, że od Bel Leasing z Warszawy wydzierżawiła ją szczecińska spółka Baltchem.
Jak nas poinformowano w Świnoujściu, od 1 czerwca majątek, czyli zbiorniki, rurociągi, manifoldy (urządzenia
przepompowujące paliwa ze statku na ląd), itp. są w dzierżawie szczecińskiego Baltchemu. Prezes tej firmy, Roman Żywuszko, przyznaje: - Administrujemy majątkiem Porty Petrol.
Tym samym nie potwierdził
pogłosek o zakupie terminala: - Żeby go kupić, musielibyśmy wystąpić do ministra skarbu państwa i mieć zgodę Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Na razie nowy operator przygotowuje się do
eksploatacji terminala. - Bazę dzierżawimy dopiero od trzech miesięcy. Tymczasem instalacja stała około ośmiu lat, więc aby ruszyć z przeładunkami i składowaniem paliw, najpierw trzeba ją wyremontować -
tłumaczy Żywuszko.
Zakłady Chemiczne BALTCHEM SA funkcjonują od1948 r. przy ul. Kujota w Szczecinie (teren portu). Zajmują się m.in. rafinacją olejów roślinnych do celów technicznych oraz morskimi
przeładunkami i składowaniem produktów ciekłych. Firma posiada tam swój własny terminal ze zbiornikami. W 2005 roku Baltchem miał prawie 580 tys. zł zysku netto.
Prezes Żywuszko jest oszczędny w
udzielaniu informacji na temat warunków dzierżawy, a po nazwy udziałowców Baltchemu odsyła do akt rejestrowych firmy w sądzie. Tam z listy uczestników ostatniego walnego zgromadzenia spółki wynika, że
akcjonariuszy Baltchemu jest 19. Dominującym jest Warsaw Equity Holding, który ma ponad 17 tys. akcji i tyleż głosów na walnym. Pozostałymi, drobnymi współwłaścicielami są osoby fizyczne, które posiadają
od 3 do 153 akcji.
Do końca 2002 r. Warsaw Equity Holding był w grupie Elektrimu. Obecnie o funduszu jest głośno z racji tego, że stał się 80-procentowym udziałowcem popularnego komunikatora
internetowego Gadu-Gadu.
Przypomnijmy, że morski terminal przeładunkowo-składowy w Świnoujściu to poniemiecka baza, po wojnie użytkowana przez wojska radzieckie, którą w latach 90. zmodernizowała
stoczniowa spółka Porta Petrol. Po upadku Stoczni Szczecińskiej Porta Holding SA obiekt przejęła sopocka firma Prolim z grupy Banku Gdańskiego (dziś Millennium). Potem instalacja znalazła się w rękach
innej firmy z tej grupy bankowej - Bel Leasing (dziś Millennium Leasing). Były zarząd stoczni uważa, że terminal sprzedano za zbyt niską cenę, a z masy upadłościowej holdingu wyjęto najlepszy kąsek.
Sprawą zainteresowali gospodarczą Temidę.