Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Ustawa przegłosowana

Kurier Szczeciński, 2006-09-05

Sejm uchwalił ustawę o podatku tonażowym. Jeżeli zaakceptuje ją Senat, nowe prawo stanie się pierwszym krokiem do rozpoczęcia powrotu polskiej floty pod biało-czerwoną banderę. Dotychczas armatorzy płacili podatek dochodowy. Teraz będą mogli płacić zryczałtowaną stawkę w formie podatku tonażowego. W ten sposób opodatkować się mogą kompanie żeglugowe lub właściciele statków, którzy w żegludze międzynarodowej wykorzystują jednostki o pojemności brutto wyższej od 100 GT. Nowa ustawa odnosi się w tym przypadku do transportu zarówno ładunków, jak i pasażerów. Jeżeli armatorzy wybiorą tę formę opodatkowania, to jej zapisom podlegać może również holowanie pełnomorskie, pod warunkiem, że rocznie połowa przychodów pochodzi z przeholunków. Podlegać jej mogą także jednostki ratownictwa morskiego oraz firm pogłębiarskich, jeżeli 50 proc. przychodów pochodzi z wydobycia materiałów na pełnym morzu. Nowemu podatkowi podlegać również może działalność armatora w zakresie dzierżawy i użytkowania kontenerów, prowadzenia działalności przeładunkowej i naprawczej, eksploatacji terminali pasażerskich, a także sprzedaży towarów lub usług na pokładzie jednostki - pod warunkiem, że będzie wykorzystana na pokładzie. Podatek tonażowy można będzie też zapłacić od handlu w kantorach na pokładzie czy dowozu ze statku na ląd ładunków i pasażerów. W tej samej formie armator będzie płacił fiskusowi, jeżeli świadczy usługi agencyjne, maklerskie, brokerskie czy pośrednictwa pracy marynarzy. Opodatkowany w ten sam sposób może być także wynajem i dzierżawa statków. Nie będzie natomiast można opodatkować od tonażu statków służących do poszukiwań, badań geologicznych oraz wydobywczych, kutrów rybackich, jednostek służących w pracach portowych, a także do budowy elektrowni wiatrowych, rurociągów po dnie morza, budowy dróg wodnych lub ich pogłębiania, prac podwodnych. Wyłączone będą pilotówki w granicach portów, statki pasażerskie, które pływać będą w granicach portów. Z korzyści podatku nie będą też mogły skorzystać jednostki służące edukacji, badaniom naukowym, sportowi i rekreacji. Określono też dobowe stawki podatku tonażowego. Dla jednostek o pojemności od 100 do 1000 NT trzeba będzie płacić 0,5 euro za każde 100 NT. Im większy statek, tym niższe stawki. W ostatniej grupie jednostek - powyżej 25 tys. NT - armator zapłaci za dobę tylko 0,10 euro za każde 100 NT.
 
(kl)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl