Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Szybciej ze Wschodu na Zachód

Namiary na Morze i Handel, 2006-08-25

Spółka PKP Cargo SA i sektor towarowy kolei niemieckich Railion Deutschland podpisały porozumienie o współpracy. Głównym jego punktem jest uproszczenie i przyspieszenie odpraw granicznych pociągów towarowych. Jest to korzystne rozwiązanie dla obu kolei, gdyż znacznie przyspieszy przewozy na linii Wschód - Zachód. Koleje niemieckie to największy partner handlowy PKP Cargo. Roczne przewozy przekraczają 10 mln t ładunków. Zdecydowanie większe są jednak w eksporcie niż w imporcie. Przewozy między Polską a Niemcami stanowią ponad 40% obrotów spółki PKP Cargo. Celem współpracy jest sprostanie konkurencji transportu samochodowego. Już przed 6 laty sektory towarowe kolei polskich - Dyrekcja Kolejowych Przewozów Towarowych Cargo i niemieckich - DB Cargo, popisały porozumienie o odprawie pociągów na zasadzie wzajemnego zaufania. (Pociągi towarowe są odprawiane technicznie przez jedną kolej, a druga przyjmuje je bez sprawdzenia.) Powstał także "Związek Interesów PKP Cargo - DB Cargo", w którym działają zespoły kooperacyjne zajmujące się rozwiązywaniem problemów przewozowych w poszczególnych branżach. Ponadto, w najbliższych latach, PKP Cargo planuje zakupić lokomotywy dwusystemowe (przystosowane do pracy na sieciach trakcyjnych o różnym napięciu), które pozwolą prowadzić pociągi towarowe przez granicę, bez konieczności wymiany lokomotyw, co znacznie usprawni przewozy ładunków. Kolejny krok Koleje niemieckie, polskie, białoruskie, rosyjskie i ukraińskie zrobiły kolejny krok, by przewozy towarów koleją były szybsze, niż transportem drogowym. W końcu lipca br Wach, prezes PKP SA i Wasyl Gładkich, szef kolei ukraińskich, uczestniczyli w inauguracyjnej odprawie pociągu towarowego z Ukrainy do Niemiec, na podstawie ujednoliconego listu przewozowego CIM/ SMGS. Dokument ten będzie obowiązywał od 1 września br. w transporcie kolejowym korytarzem nr III, łączącym Ukrainę z Polską i Niemcami. Dzięki temu, odprawa pociągów będzie szybsza, a transport - atrakcyjniejszy dla klientów. - Korzyści odniosą wszyscy: koleje i klienci. Po wprowadzeniu ujednoliconego listu przewozowego, granica już nie dzieli - podkreśla prezes Wach. Następnym etapem jest zastosowanie w ruchu towarowym systemu SUW-2000, który pozwoli pokonywać różnicę szerokości torów, bez konieczności przeładunku towarów na wschodniej granicy Polski, będącej obecnie także granicą Unii Europejskiej. Historyczny przejazd W połowie listopada ub.r., z inicjatywy kolei niemieckich i polskich, odbył się przejazd szefów kolei: niemieckich - Hartmuta Mehdorna, polskich - Andrzeja Wacha, białoruskich - Władimira Żerełło i rosyjskich -Władimira Jakunina, pociągiem towarowym z Berlina do Moskwy, przez Warszawę i Mińsk, by mogli się oni bezpośrednio zapoznać z problemami, jakie występują w prze wozach towarowych na linii Wschód - Zachód. W Małaszewiczach, największym w Europie "suchym porcie", głównym problemem okazały się długie odprawy graniczne, związane z innymi, niż obowiązujące w Unii, dokumentami przewozowymi. Strona polska zaproponowała, by dokumenty przygotowywano już na granicy niemiecko- polskiej i przesyłano drogą elektroniczną do Małaszewicz, gdzie trafiałyby jeszcze przed przyjazdem pociągu. Pozwoliłoby to przyspieszyć odprawę pociągów. Propozycja spotkała się z zainteresowaniem. Modernizowana E-20 Do przyspieszenia przewozów na linii Wschód - Zachód przyczynić się ma też modernizacja linii kolejowej E-20. Prace zakończono już na odcinku Rzepin (granica polsko- niemiecka) - Siedlce i pociągi mogą jeździć tam z prędkością 160 km/godz. Obecnie trwa modernizacja odcinka Siedlce -Terespol (granica polsko-białoruska). Polscy przewoźnicy towarowi nie są jednak z tego faktu zadowoleni, bowiem przewozy na linii Wschód -Zachód, na terenie Polski, są stosunkowo niewielkie. Odbywają się one głównie na osi Południe (Śląsk) - Północ (porty morskie). Nasi przewoźnicy obawiają się, że po otwarciu, od 1 stycznia 2007 r., polskiego rynku dla międzynarodowych przewoźników, na modernizacji E-20 skorzystają głównie koleje niemieckie, do realizacji swoich przewozów do Rosji. Tomasz Zembrzycki, generalny przedstawiciel Deutsche Bahn w Polsce, uspokaja: - Nie chcemy stanu wojny między naszymi kolejami. Działając razem, możemy zyskać więcej. Nie oznacza to, że nie możemy wzajemnie wjeżdżać na swoje sieci, zwłaszcza w przypadku segmentów opanowanych przez przewoźników prywatnych, jak np. przewozy chemii. Nasi klienci tego oczekują i zmuszają do podjęcia takich działań - wyjaśnia. Na rzecz zintensyfikowania przewozów na linii Wschód - Zachód zgodnie współpracują koleje Niemiec, Polski, Białorusi i Rosji. Owocem tej współpracy jest pociąg intermodalny z Chin do Niemiec - "Mongolski Wektor", który kursuje od ub.r. W ciągu 16 dni, jadąc w większości Magistralą Transsyberyjską, pokonuje prawie 10 tys. km. Jeśli chodzi o czas przejazdu, wygrywa konkurencję z przewoźnikami morskimi.
 
Janusz Mincewicz
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl