Green Reefers ASA jest norweską spółka logistyczną, zarejestrowaną w Bergen, która świadczy kompleksowe usługi, m.in. w oparciu o
własną flotę oraz terminale usytuowane w portach zachodniej Norwegii, nad Bałtykiem i w USA. Specjalizuje się w usługach logistycznych ryb, owoców, mięsa i innych produktów spożywczych, tj. ładunków
wymagających specjalistycznej floty i przede wszystkim - chłodni w portach.
Mimo posiadania specjalistycznych terminali w Sankt Petersburgu, Kaliningradzie i Kłajpedzie, strategicznym terminalem Green
Reefers, jeśli chodzi o transport i dystrybucję ryb w Europie, jest przedsiębiorstwo portowe Odraport w Świnoujściu, od sierpnia ub.r. występujące pod nazwą Euro Terminal.
Odraport Co. Ltd i Green
Terminals AS powstały na bazie dawnego portu rybackiego PPDiUR "Odra" w Świnoujściu. Dzisiaj łączą w jeden organizm gospodarczy, o znaczącym udziale kapitału norweskiego, prywatny port, Wolny Obszar
Celny i terminal tzw. złamanej masówki, czyli masówki zjednostkowanej (Breakbulk Terminal}.
Jego działalność nastawiona jest głównie na obrót żywnością (mrożone owoce, warzywa i mięso), ale przede
wszystkim rybami (śledź i łosoś), które w 70% pochodzą z Norwegii oraz na ich magazynowanie i dystrybucję. Świadczy również usługi związane z zamrażaniem artykułów żywnościowych i z ich krótkoterminowym
magazynowaniem w kontrolowanych temperaturach oraz dostawami w systemie door-to-door.
W ub.r. oddano do eksploatacji, wartą ponad 30 mln zł, 5-cio komorową chłodnię, która praktycznie podwoiła
pojemność magazynową terminalu. Planowana jest budowa kolejnego takiego obiektu. Obecnie terminal dysponuje trzema chłodniami, wybudowanymi, kolejno w 1970, 1999 i 2005 r., o ogólnej pojemności ok. 30
tys. t oraz magazynem "suchym" o pojemności ok. 25 tys. t.
Rosną obroty terminalu. W 2005 r. przeładowano tam 80 tys. t ryb, o 12 tys. t więcej niż w rok wcześniej. W tym roku zostanie, jak się
przewiduje, przeładowanych 90 tys. t ryb. Trafiają one do przetwórni w Polsce, a także do Niemiec i innych zakładów w Europie Środkowej oraz do Rosji.
W obrocie produktami żywnościowymi Euro Terminal
współpracuje z Terminalem Kontenerowym w Świnoujściu oraz pełni także funkcję składu konsygnacyjnego dla towarów przywożonych do Europy z Norwegii oraz Ameryki Północnej i Południowej.
W terminalu
przeładowuje się również celulozę. W ub.r. było jej 115 tys. t. Prognozy na ten rok zakładają 125 tys. t. Natomiast drobnicy przeładowano w ub.r. 43 tys. t, a szacuje się, że w br. będzie jej 50 tys. t.
Zeszłoroczne obroty norweskiej kompanii Green Reefers wyniosły 42,8 mln USD.