Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Zagraniczne inwestycje w gdyńskim porcie

Namiary na Morze i Handel, 2006-08-25

W ostatnim dziesięcioleciu w porcie gdyńskim nastąpił znaczący wzrost inwestycji zagranicznych. Wynika to nie tylko ze zwiększonych obrotów między Polską a innymi krajami ale również z prowadzonych w tym porcie, od 2001 r., procesów prywatyzacyjnych. Port dysponuje prawie 170 ha terenów przeznaczonych do wynajmu lub dzierżawy, z tego ok. 52% zajmują inwestorzy zagraniczni. Nakłady, jakie do chwili obecnej ponieśli oni na obszarze portu, sięgają 200 mln zł. Natomiast planowane przez nich na kolejne lata inwestycje zdecydowanie przewyższą kwotę już zainwestowanych w Gdyni środków. Bałtycki Terminal Kontenerowy Największą część terenów, bo aż 43%, zajmuje BCT- Bałtycki Terminal Kontenerowy Sp. z o.o., którego udziały w 2003 r. zostały sprzedane międzynarodowemu operatorowi kontenerowemu - ICTSI (International Container Terminal Services, Inc. z siedzibą w Manilii - Filipiny). Od tego momentu, spółka znacznie przyspieszyła swój rozwój. Umowa o współpracy gospodarczej między Zarządem Morskiego Portu Gdynia SA a BCT, zawarta przy sprzedaży udziałów, zobowiązuje władze terminalu do nakładów inwestycyjnych, w okresie 8 lat, w wysokości co najmniej 20 mln euro (ok. 80 mln zł). Program inwestycyjny BCT, na 20 lat, obejmuje zaś nakłady w wysokości ok. 80 mln USD (ok. 240 mln zł). Już na początku funkcjonowania terminalu, jako prywatnego podmiotu, pierwsze zobowiązanie inwestycyjne zostało niemal w całości wykonane. W 2004 r. BCT zainwestował ponad 31,3 mln zł w sprzęt przeładunkowy, m.in. suwnice placowe, ciągniki siodłowe, naczepy kontenerowe. Rok później nakłady wyniosły 43,8 mln zł i również przeznaczone były na sprzęt przeładunkowy. W br. wydatki inwestycyjne wynieść mają 31 mln zł. Można stwierdzić, że do tej pory zainwestowano kwotę 106,1 mln zł, a więc zdecydowanie większą, niż wymagała tego umowa. Pozycja nowego inwestora na międzynarodowym rynku przewozów kontenerowych oraz znaczne inwestycje przełożyły się na wzrost przeładunków w BCT. W latach 2003-2005 wzrosły one o ok. 100 tys. TEU (ok. 30%), tj. z 304 745 TEU (2003 r.), do 395 757 TEU (2005 r.). Ze wzrostem przeładunków związany jest również wzrost zatrudnienia w BCT, o ok. 10% (z 399 osób na dzień 30 maja 2003 do 445 osób w pierwszym kwartale br.) oraz wzrost wpływów dla ZMPG z tytułu opłat portowych. Bałtycki Terminal Zbożowy Drugim znaczącym podmiotem z udziałem kapitału zagranicznego, który działa na terenie gdyńskiego portu, jest Bałtycki Terminal Zbożowy. Spółka ta została sprywatyzowana w listopadzie 2005 r., a udziały nabyło konsorcjum składające się z Wielkopolskich Zakładów Tłuszczowych ADM Szamotuły Sp. z o.o. (podmiotu zależnego od międzynarodowego koncernu Archer Daniels Midland Company z siedzibą w USA - jednego z największych na świecie przetwórców soi, kukurydzy, jęczmienia) oraz Baltic Logistic Holding BV (spółki w 100% zależnej od Cefetra BV z siedzibą w Rotterdamie, zajmującej się głównie dostawą surowców na potrzeby produkcji mieszanek paszowych). BTZ zajmuje stosunkowo niewielki obszar (ok. 2,7% terenów przeznaczonych do wynajmu lub dzierżawy), jednakże pod względem obrotów jest to znaczące centrum przeładunków zboża i pasz transportowanych drogą morską. Podobnie, jak w przypadku BCT, prywatyzacja BTZ stała się motorem rozwoju spółki. Inwestor, podpisując umowę o współpracy gospodarczej z ZMPG, zobowiązał się zainwestować, w okresie 10 lat, kwotę 44 mln zł. Warto podkreślić, że w obu sprywatyzowanych spółkach pracownicy uzyskali pakiet gwarancji pracowniczych. W przypadku BCT, były to m.in.: 5-letni okres gwarancji, jednorazowa premia prywatyzacyjna w wysokości 5 tys. zł oraz gwarancja wzrostu wynagrodzeń o co najmniej 3% rocznie. Inwestor BTZ zapewnił m.in. 5,5-letni okres gwarancji, 5 tys. zł jednorazowej premii prywatyzacyjnej oraz wzrost wynagrodzeń na poziomie co najmniej 3,5% rocznie. Pozostali inwestorzy zagraniczni (lub podmioty zależne od kapitału zagranicznego), funkcjonujący w porcie gdyńskim, zostali wyszczególnieni w tabeli. Reasumując, port gdyński jest przykładem zrównoważenia inwestycji zagranicznych i krajowych. Wysoki udział obcego kapitału świadczy też o tym, że warto inwestować w biznes portowy. Autor jest członkiem zarządu i dyrektorem pionu prywatyzacji i zarządzania nieruchomościami ZMPG SA
 
Mirosław Turzyński
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl