Baza kontenerowa na Ostrowie Grabowskim i Zachodniopomorskie Centrum Logistyczne, to dwie inwestycje, które mają ożywić szczeciński
port. Po ich powstaniu przy nabrzeżach pojawić się ma więcej kontenerów, hal i składów, dzięki czemu w porcie częściej niż obecnie gościć będą dochodowe ładunki drobnicowe.
Tworzenie bazy kontenerowej
rozpoczęło się od uroczystego wbicia łopat na placu jej budowy przez oficjeli: ministra gospodarki morskiej Rafała Wiecheckiego, marszałka województwa Zygmunta Meyera i wiceprezydenta Szczecina Zbigniewa
Zalewskiego. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planami, pod koniec przyszłego roku na terenie porośniętego obecnie łąkami i drzewami półwyspu Ostrów Grabowski, ruszy terminal, który będzie w stanie
przeładowywać 80 tys. 20-stopowych kontenerów (tzw. TEU) rocznie. To znacznie więcej niż obecne, wynoszące trochę ponad 30 tys. TEU kontenerowe przeładunki całego portu.
Głównym wykonawcą robót jest
konsorcjum niemieckich firm JV Mobius Boegl-Szczecin II. Rozpoczęte już prace obejmą w sumie obszar 15 ha w południowej i południowo-zachodniej części Ostrowa Grabowskiego. Wkrótce ruszy tu budowa
zupełnie nowego Nabrzeża Fińskiego, które będzie miało 240 metrów długości. Pracę rozpoczną się od robót palowych i tworzenia ścianki szczelnej, czym zajmie się podwykonawca - spółka Aarsleff. Kolejny
etap obejmie roboty żelbetowe związane z płytą nabrzeża oraz roboty elektryczne, drogowe, kolejowe i instalacyjne.
- Przeładunki kontenerów rosną w szczecińskim porcie z roku na rok o ok. 20-30 proc. -
podkreślał Dariusz Rutkowski, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. - W tym roku powinno to być już 39 tys. TEU. Operator, który pojawi się w tej bazie kontenerowej, spowoduje, że
osiągniemy poziom 80 czy nawet 100 tys. TEU.
Cała inwestycja ma kosztować ok. 70 min zł. W ponad trzech czwartych została sfinansowana ze środków Unii Europejskiej. Reszta to wkład własny Zarządu
Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, (z kredytu uzyskanego w Banku Światowym).
Niedaleko od kontenerowej bazy powstaje też inna ważna inwestycja w szczecińskim porcie - Zachodniopomorskie Centrum
Logistyczne. Zajmie ono w sumie obszar ok 30 hektarów, na którym powstać mają w pełni uzbrojone place pod budowę magazynów i placów składowych. Działające w centrum spółki mają w nich przechowywać,
przeładowywać i przetwarzać różnego rodzaju towary. Inwestycja jest pomyślana także jako zaplecze dla powstającej bazy kontenerowej na Ostrowie Grabowskim.
Przetarg na budowę Zachodniopomorskiego
Centrum Logistycznego wygrało konsorcjum firm budowlanych ze Szczecina i Gorzowa: Calbud - Interbud-West. W ramach tej inwestycji przewidziane jest m.in.: przygotowanie terenu, budowa parkingu dla
samochodów ciężarowych wraz z niezbędną infrastrukturą, budowa dróg dojazdowych (w sumie 1850 m), doprowadzenie torów kolejowych (łączna długość 1300 m), stworzenie zasilania energetycznego, sieci wodno-
kanalizacyjnej i infrastruktury systemu informatycznego.