Osiemdziesiat tysięcy kontenerów rocznie będzie mogła przeładowywać baza kontenerowa, której budowę rozpoczęto wczoraj uroczyście na Ostrowie
Grabowskim w szczecińskim porcie. To prawie trzy razy więcej, niż port przeładował w zeszłym roku.
Baza ma powstać w ciągu roku. Obenie trwaja już prace w południowej i południowo-zachodniej cześci
półwyspu Ostrów Grabowski. Powstanie tu zupełnie nowe, 240-metrowe Nabrzeże Fińskie, do którego przybijać będą statki przywożące kontenery. Cała inwestycja ma kosztować ok. 70 mln zł. W ponad trzech
czwartych została sfinansowana ze środków Unii Europejskiej. Reszta to wkład własny Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, który prawie w całości pochodzi z kredytu uzyskanego w Banku Światowym.
- Jest to szalenie ważna inwestycja, o którtej w porcie szczecińskim mówiło się od kilkudziesięciu lat - mówił Dariusz Rutkowski, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. - Udało nam się
przygotować specyficzny montaż finansowy polegający na połączeniu środków unijnych z kredytm z Banku Światowego. Przedstawiciele tego banku twierdzą, że takiego połączenia dotychczas nie było - podkreślał
prezes.
Za tą inwestycję port pochwalił obecny na wczorajszej uroczystości minister gospodarki morskiej Rafał Wiechecki. - W latach 2004 - 2006 z Sektorowego Programu Operacyjnego Transport jest
realizowanych 9 dużych inwestycji, wśród których dwie są realizowane przez ZMPSŚ - podkreślał minister.
Budowę kontenerowej bazy będzie prowadzić konsorcjum niemickich firm z Hamburga - JV Moebius-
Bogl Szczecin II.
- Hamburg i Szczecin łączy działalność portowa - mówił Verner Moebius, prezes firmy Josef Moebius Bau AG. - Widziamy, że ta działalność się rozwija. Statki, które przewożą kontenery
stają się coraz większe. Duże ilości kontenerów moga być obsługiwane tylko przez tego typu porty. To olbrzymia szansa dla Szczecina i innych portów Morza Bałtyckiego - uważa Verner Moebius.
Podczas
otwarcia budowy prezes Rutkowski strał się uspokoić związane z nią niepokoje pracowników sąsiedniej spółki Drobnica Port Szczecin. Obiecał, że inwestor, który obejmie 45 proc. udziałów w prywatyzacji tej
spółki, wydzierżawi nową bazę kontenerową albo zadeklaruje działania uwzgledniające istnienie konkurencji.
- Naszym zamiarem jest, żeby ta inwestycja nie przewróciła Drobnicy Port Szczecin -
zadeklarował prezes.