Rozmowa z Januszem Kupcewiczem-Szwochem, prezesem Bałtyckiej Bazy Masowej Sp. z o.o. w Gdyni
- Od kiedy działa Bałtycka Baza
Masowa?
- BBM powołały do życia, w dniu 22 października 1996 r., Zakłady Azotowe Puławy SA oraz Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA. Działalność przeładunkowa rozpoczęła się natomiast na przełomie lat
1999/2000. Podstawą założenia spółki i rozpoczęcia budowy bazy ładunków masowych w Gdyni były: rozwijające się wciąż zapotrzebowanie na nawozy na rynkach światowych, konieczność stosowania ekologicznych
(zamkniętych) technologii przeładunku nawozów oraz możliwość pozyskania dodatkowych ładunków, w tym tranzytowych.
- Na jakim terenie działa BBM i jakim dysponuje zapleczem?
- Baza położona jest we
wschodniej części gdyńskiego portu, który charakteryzuje się bardzo korzystnymi warunkami nawigacyjnymi. Zaplecze lądowo-morskie BBM składa się z dwóch niezależnych ciągów technologicznych.
Pierwszy
to terminal ładunków sypkich, przeznaczony do przeładunku i składowania nawozów sypkich luzem, takich jak: siarczan amonu, chlorek potasu, mocznik i saletrzak. Wyposażony jest w 4 magazyny kopułowe o
pojemności 60 tys. t. (2 silosy o pojemności 20 tys. t oraz 2 silosy o pojemności 10 tys. t) oraz w halę operacyjną płaskiego składowania o pojemności do 5 tys. t, rozładownię wagonów i układ przenośników
wraz z urządzeniem załadunkowym Vigan.
Specjalistyczne stanowisko rozładunku umożliwia obsługę wagonów samowyładowczych z dolnym oraz bocznym wysypem. System wysoko wydajnych przenośników taśmowych
wraz z ładowarką statkową pozwala na sprawny rozładunek wagonów, transport towaru do magazynu oraz załadunek statków.
Drugi ciąg to terminal ładunków płynnych, przeznaczony do przeładunku i składowania
ładunków płynnych, takich jak np. roztwór saletrzano-mocznikowy (RSM), oleje napędowe i opałowe. Wyposażony jest w dwie niezależne instalacje przeładunkowe. Pierwsza to system rurociągów użytkowany do
obsługi nawozu płynnego RSM, umożliwiający rozładunek wagonów kolejowych, transport ładunku do zbiorników składowych, wydawanie ładunku ze zbiorników oraz załadunek statku. Drugi system wykorzystywany
jest do obsługi olejów: opałowego i napędowego. Rozładunek wagonów i cystern odbywa się w ramach specjalistycznego stanowiska przeładunkowego, zlokalizowanego w szczelnej, żelbetowej tacy
przeciwrozlewowej. Zaplecze składowe TNP obejmuje kompleks trzech zbiorników stalowych, każdy o pojemności 7 tys. cbm (łącznie 21 tys. cbm).
- Jakie są możliwości przeładunkowe bazy?
- System
technologiczny terminalu nawozów sypkich pozwala na sprawny załadunek statków z wydajnością od 6 do 10 tys. t/dobę. Roczna zdolność przeładunkowa TNS szacowana jest na poziomie 500 tys. t. Z kolei system
technologiczny terminalu nawozów płynnych pozwala na obsługę eksportu nawozów płynnych, przy założeniu jednoczesnego rozładunku 14 wagonów, z wydajnością do 250 t/h oraz załadunku statku ze zbiornika
składowego z wydajnością do 800 t/h.
Do atutów BBM zaliczyć można ponadto: sprawne technicznie i eksploatacyjnie linie kolejowe łączące bazę z zapleczem krajowym i tranzytowym, dostępność terminalu
przez cały rok, sprawną strukturą organizacyjną, dobry system zarządzania skierowany na orientację rynkową, optymalną wielkość i strukturę zatrudnienia, wysokie umiejętności, kwalifikacje i doświadczenie
pracowników, wysoka jakość oferowanych usług, efektywność promocji i akwizycji ładunków, dobrą strukturę funkcjonalno-przestrzenną oraz spełnianie wysokich norm ochrony środowiska.
Od październiku 2005
r. spółka posiada certyfikat ISO 14001:2005, w zakresie ochrony środowiska oraz Certyfikat PN-N 18001:2004, dotyczący systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Tym samym BBM, wraz z uzyskaniem
certyfikatu ISO 9001:2000, zakończyła wdrażanie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Jakością. Spełniamy również wymagania określone w Międzynarodowym Kodeksie Ochrony Bezpieczeństwa Statków oraz Obiektów i
Urządzeń Portowych (ISPS).
- Przy ilu stanowiskach mogą być obsługiwane statki?
- Obsługa statków może odbywać się przy dwóch stanowiskach. Pierwsze znajduje się przy nabrzeżu Szwedzkim, o długości
275 m i dopuszczalnym zanurzeniu 10,8 m, pozwalają na obsługę statków o nośności rzędu 35 tys. t. Drugie stanowisko znajduje się przy nabrzeżu Wendy, o długości 120 m i dopuszczalnym zanurzeniu do 8,5 m.
Obsługiwane mogą być przy nim statki o nośności rzędu 6 tys. t.
- Gdzie wysyłane są ładunki przeładowywane w BBM?
- Ładunki sypkie eksportujemy głównie do krajów Ameryki Południowej i Europy
Zachodniej. W przypadku ładunków płynnych, głównymi odbiorcami są: Ameryka Północna i Europa Zachodnia. Natomiast w imporcie olejów prym wiodą takie kraje jak: Litwa, Łotwa, Estonia oraz Federacja
Rosyjska.
- Kim są główni klienci BBM?
- Głównymi kontrahentami, dla których Bałtycka Baza Masowa obecnie świadczy usługi przeładunkowo-składowe, są: Zakłady Azotowe Puławy SA, Zakłady Azotowe w
Tarnowie-Mościcach SA oraz Anwil SA.
- Jakim rokiem dla spółki był 2005 r.?
- W ub.r. obsłużyliśmy łącznie 147 statków oraz 11 755 wagonów kolejowych, osiągając wielkość masy towarowej na poziomie
680 tys. t, w tym ładunki płynne stanowiły 45,47%, zaś ładunki sypkie - 54,53%. W porównaniu do 2004 r., zanotowaliśmy wzrost o blisko 20%.
- Czy 2006 r. też będzie tak dobry?
- Plany na ten rok
zakładają wzrost przeładunku przynajmniej o 10-15%. Szukamy partnerów handlowych, wciąż otwierając się na nowe rynki zbytu. Mamy jeszcze sporo wolnej przestrzeni inwestycyjnej, co daje nam szerokie
możliwości rozwoju na przyszłość.
- W jakim kierunku planowany jest dalszy rozwój BBM?
- Plany rozwojowe BBM, rozumiane jakozwiększenie potencjału eksploatacyjno-technicznego, zakładają: budowę
nowych zbiorników składowych na ładunki płynne, zakup urządzeń przeładunkowych w relacji import-eksport oraz uruchomienie linii do konfekcjonowania ładunków luzem (big bag).
Działania inwestycyjne będą
również zmierzać do zwiększenia powierzchni składowej, a co za tym idzie - możliwości przeładunkowych spółki. Dążyć będziemy również do wzrostu konkurencyjności wykonywanych przez nas usług. Uzależnione
jest to jednak od wielkości i rytmiczności dostaw oraz przeładunku planowanej masy ładunkowej.
- Dziękuje za rozmowę.