Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Terminal ro-ro w Policach

Namiary na Morze i Handel, 2006-06-09

Port morski w Policach, obsługujący przede wszystkim tamtejsze Zakłady Chemiczne rozpoczął drugi rok samodzielnego funkcjonowania. 2005 r. zakończył obrotami w wielkości 2,6 mln t ładunków. Główną pozycję w obrocie portowym stanowiły fosforyty z importu (1,2 mln t) i nawozy w eksporcie ( 773,5 tys. t) oraz ilmenit (990 tys. t), chlorek potasu (268 tys. t), amoniak (206 tys. t), a także kwas siarkowy, koksik, siarczan. - Obecny rok miał pewne zawahanie ze względu na późną wiosnę, ale już teraz osiągamy wyniki porównywalne z zeszłorocznymi - mówi Marek Klabacha, prezes Zarządu Morskiego Portu Police. Pierwsza połowa br. upłynęła pod znakiem dwóch wydarzeń. Na początku roku powstał dokument "Strategia spółki Zarząd Morskiego Portu Police na lata 2006-2020", w której, rn.in., przedstawiono koncepcję budowy w porcie terminalu ro-ro. Inwestycja została pozytywnie zaopiniowana przez właścicieli portu, tj. Zakłady Chemiczne "Police" i gminę Police. Ma stanowić istotny element infrastruktury portowej, przeznaczonej do obsługi żeglugi bliskiego zasięgu w rejonie ujścia Odry. Terminal ro-ro, przeznaczony m.in. do obsługi eksportu oraz krajowego handlu nawozami i bielą tytanową, czyli produktów wytwarzanych w pobliskich zakładach chemicznych, zajmować będzie powierzchnię 30 ha. Na jego terenie powstanie nowe nabrzeże o długości ok. 500 m. Planowana przy nabrzeżu głębokość (10,5 m) pozwoli na obsługę statków o nośności 30-40 tys. t. - Zakładając realizację inwestycji kolejowo-drogowych w szczecińskim węźle transportowym, ułatwiających dostęp do portu, terminal będzie miał korzystne położenie również dla tranzytu. Lepsze od podobnego terminalu w Szczecinie - uważa prezes Klabacha. Poza produktami zakładów chemicznych, w terminalu planowana jest też obsługa: w eksporcie wyrobów hutniczych, a w imporcie papieru w rolach, bloków granitowych, płyt marmurowych i konstrukcji stalowych. - Terminal ro-ro w naszym porcie ma rację bytu - uważa prezes Klabacha. -Jednak warunkiem koniecznym do jego powstania i rozwoju jest poprawa dostępności do portu od strony lądu. Biorąc pod uwagę, że zachodnia obwodnica Szczecina powstanie nie wcześniej, niż w latach 2010-2012, racjonalnym rozwiązaniem - zdaniem prezesa Klabachy - byłoby uruchomienie terminalu ro-ro w polickim porcie, w tym samym czasie. Drugim, ważnym dla portu wydarzeniem było podpisanie 1 czerwca, przez Zakłady Chemiczne "Police" i szczecińskiego armatora, Polską Żeglugę Morską, 5-letniego kontraktu na transport, głównie fosfatów, z Maroka i Tunezji. Umowa jest przedłużeniem dotychczasowej współpracy. W ok. 40 rejsach rocznie, masowce PŻM Mazury i Kujawy dostarczą 800 tys. t surowców fosforonośnych potrzebnych do produkcji nawozów. Police się otwierają Zakłady Chemiczne "Police" SA przekażą Zarządowi Morskiego Portu Police blisko 14 ha gruntów. W zamian obejmą dodatkowe 75,6 tys. udziałów w spółce. - Dysponujemy własnym portem pełnomorskim. Obecnie pracuje on przede wszystkim na nasze potrzeby, ale strategia rozwoju zakłada wyjście z ofertą na zewnątrz - mówi Mirosław Bachórski, prezes ZCh "Police". Marek Klabacha, prezes ZMPP dodaje, że przekazany teren to dopiero początek. Zgodnie ze strategią portu, jego obszar ma w przyszłości obejmować 180 ha. Ponadto, w ciągu 10 lat port zamierza zrealizować inwestycje o wartości 110 mln zł, finansowane m.in. z funduszy Unii Europejskiej. Środki pochodzić mają z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Ochrona Środowiska. Wśród planowanych inwestycji wymienia się, m.in.: uzdatnianie terenów, budowę nabrzeży i prowadzących do nich linii kolejowych oraz dróg wewnętrznych.
 
ZB-J, rel
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl