Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

PCC zdąża do Gdyni

Namiary na Morze i Handel, 2006-05-26

Grupa PCC ma szansę stać się współwłaścicielem Bałtyckiej Bazy Masowej w Gdyni. Trwają rozmowy na temat odkupienia przez śląską firmę części udziałów od Zakładów Azotowych w Puławach SA i Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA - obecnych akcjonariuszy. Czy wejście PCC do BBM oznacza uruchomienie nowego połączenia kolejowego z gdyńskim portem? - Na razie rozmowy mają charakter zapoznawczy, ale strony są poważnie zainteresowane współpracą - stwierdził dyplomatycznie Janusz Kupcewicz-Szwoch, prezes BBM. Podkreśla, że baza zainteresowana jest dywersyfikacją przewoźników i uruchomieniem połączenia PCC. Obecnie ładunki nawozów płynnych z Puław docierają pociągami CTL Logistics SA oraz PKP Cargo SA. Jednym z etapów tych rozmów była wizyta delegacji śląskiego przewoźnika, 16 maja br., w Gdyni. Kolejnym ma być otwarcie biura PCC w Trójmieście. Być może, już na początku czerwca. - Na razie, nie potrafię powiedzieć czy i kiedy uruchomimy własne połączenie kolejowe z portem w Gdyni, czy bezpośrednio z BBM. Obecnie jesteśmy na etapie zbierania informacji i rozważania różnych możliwości. Na pewno jesteśmy zainteresowani obecnością w portach - powiedział Dariusz Stefański, prezes PCC Rail Containers Sp. z o.o. PCC Rail jest jednym z czołowych, prywatnych przewoźników kolejowych w Polsce. Należy do niemieckiego koncernu PCC AG. W 2005 r. spółki należące do Grupy PCC przewiozły łącznie 11 mln t towarów i osiągnęły przychody ze sprzedaży w wysokości 465 mln zł, to jest o 55% więcej niż w 2004 r. Dodał, że strategia spółki zakłada tworzenie własnych terminali kolejowych, które będą obsługiwane własnymi połączeniami. Tak, być może, będzie również w Gdyni. Tym bardziej, że PCC obecna jest w porcie w Świnoujściu. Właśnie tam dociera uruchomiony w sierpniu ub.r. pierwszy w Polsce, prywatny pociąg kontenerowy, obsługiwany przez PCC Rail Containers. Dwa razy w tygodniu łączy rejon Dolnego Śląska z terminalem VGN w porcie w Świnoujściu. W ub.r. przewieziono na tej trasie 2,5 tys. kontenerów. Ich załadunek odbywa się na terminalu kontenerowym Grupy PCC w Brzegu Dolnym, znajdującym się na terenie bocznicy PCC Rokita SA. Operatorem logistycznym całego przedsięwzięcia, w tym transportu kontenerów od klienta do terminalu, jest PCC Rail Containers. Ładunek, ok. 50 pojemników, stanowią głównie produkty chemiczne z zakładów PCC Rokita oraz artykuły spożywcze (ok. 40%). Przewóz kontenerów realizowany jest własnymi lokomotywami i wagonami PCC Rail. VGN Polska uczestniczył w budowie terminalu w Brzegu, m.in. w konsultacjach podczas projektowania placów składowych. Jak podkreśla Mark Nauwelaers, prezes terminalu VGN, jego położenie generuje obrót kontenerowy i zapewnia łatwy dostęp dla klientów z południowej Polski. Spółka dostarczyła też własny reach stacker marki Kalmar, który obsługuje 100% przeładunków w terminalu. - W br. VGN planuje też pozyskanie ładunków importowych z południowo-zachodniej Polski. Działania te podejmuje wspólnie z PCC Rail Containers- dodaje prezes Nauwelaers. Obecnie pociąg kontenerowy wyrusza w trasę co 5 dni. Na razie, szefowie PCC nie planują zwiększenia częstotliwości połączeń, ale istnieje możliwość wydłużenia składu do 29 wagonów. - W pierwszej kolejności uruchomiliśmy regularne przewozy z naszego terminalu kontenerowego w Brzegu Dolnym, ale już niedługo nasze pociągi zaczną łączyć inne terminale kontenerowe z portami w Świnoujściu i Szczecinie - mówi Adam Adamek, wiceprezes spółki PCC Rail Containers. Zaznacza, że w pierwszej kolejności firma chce rozbudować sieć połączeń w zachodniej Polsce. Dopiero później, być może, będzie starała się otworzyć kolejne linie np. do i z portów Trójmiasta. Z kolei PCC Rail Szczakowa SA, która przewozi głównie towary masowe, takie jak: węgiel, kruszywa czy też gazy i produkty ropopochodne, nie dociera bezpośrednio do portów. Ładunki dowożone są do punktów zdawczo-odbiorczych i tam wyładowywane. Obecnie PCC jest w trakcie reorganizacji i stara się umacniać swoją pozycję na rynku. 1 kwietnia br. powołano do życia holding PCC Rail SA. Jest on elementem konsolidacji wszystkich spółek logistyczno-transportowych działających w grupie (patrz: "Namiary" 9/2006). W skład holdingu weszło 13 firm, w tym m.in.: PCC Rail Szczakowa SA, PCC Cargo GmbH, PCC Cargo SA i PCC Rail Containers Sp. z o.o. Po konsolidacji, holding posiada 80 lokomotyw i blisko 3,7 tys. wagonów towarowych różnych typów (w tym cystern). Realizuje obecnie 21% wszystkich przewozów towarowych wykonywanych przez prywatne firmy kolejowe.
 
Piotr Frankowski
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl