Grupa PCC ma szansę stać się współwłaścicielem Bałtyckiej Bazy Masowej w Gdyni. Trwają rozmowy na temat odkupienia przez
śląską firmę części udziałów od Zakładów Azotowych w Puławach SA i Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA - obecnych akcjonariuszy. Czy wejście PCC do BBM oznacza uruchomienie nowego połączenia kolejowego z
gdyńskim portem?
- Na razie rozmowy mają charakter zapoznawczy, ale strony są poważnie zainteresowane współpracą - stwierdził dyplomatycznie Janusz Kupcewicz-Szwoch, prezes BBM. Podkreśla, że baza
zainteresowana jest dywersyfikacją przewoźników i uruchomieniem połączenia PCC. Obecnie ładunki nawozów płynnych z Puław docierają pociągami CTL Logistics SA oraz PKP Cargo SA.
Jednym z etapów tych
rozmów była wizyta delegacji śląskiego przewoźnika, 16 maja br., w Gdyni. Kolejnym ma być otwarcie biura PCC w Trójmieście. Być może, już na początku czerwca.
- Na razie, nie potrafię powiedzieć czy i
kiedy uruchomimy własne połączenie kolejowe z portem w Gdyni, czy bezpośrednio z BBM. Obecnie jesteśmy na etapie zbierania informacji i rozważania różnych możliwości. Na pewno jesteśmy zainteresowani
obecnością w portach - powiedział Dariusz Stefański, prezes PCC Rail Containers Sp. z o.o.
PCC Rail jest jednym z czołowych, prywatnych przewoźników kolejowych w Polsce. Należy do niemieckiego koncernu
PCC AG. W 2005 r. spółki należące do Grupy PCC przewiozły łącznie 11 mln t towarów i osiągnęły przychody ze sprzedaży w wysokości 465 mln zł, to jest o 55% więcej niż w 2004 r.
Dodał, że strategia
spółki zakłada tworzenie własnych terminali kolejowych, które będą obsługiwane własnymi połączeniami. Tak, być może, będzie również w Gdyni.
Tym bardziej, że PCC obecna jest w porcie w Świnoujściu.
Właśnie tam dociera uruchomiony w sierpniu ub.r. pierwszy w Polsce, prywatny pociąg kontenerowy, obsługiwany przez PCC Rail Containers. Dwa razy w tygodniu łączy rejon Dolnego Śląska z terminalem VGN w
porcie w Świnoujściu. W ub.r. przewieziono na tej trasie 2,5 tys. kontenerów.
Ich załadunek odbywa się na terminalu kontenerowym Grupy PCC w Brzegu Dolnym, znajdującym się na terenie bocznicy PCC
Rokita SA. Operatorem logistycznym całego przedsięwzięcia, w tym transportu kontenerów od klienta do terminalu, jest PCC Rail Containers. Ładunek, ok. 50 pojemników, stanowią głównie produkty chemiczne z
zakładów PCC Rokita oraz artykuły spożywcze (ok. 40%). Przewóz kontenerów realizowany jest własnymi lokomotywami i wagonami PCC Rail.
VGN Polska uczestniczył w budowie terminalu w Brzegu, m.in. w
konsultacjach podczas projektowania placów składowych. Jak podkreśla Mark Nauwelaers, prezes terminalu VGN, jego położenie generuje obrót kontenerowy i zapewnia łatwy dostęp dla klientów z południowej
Polski. Spółka dostarczyła też własny reach stacker marki Kalmar, który obsługuje 100% przeładunków w terminalu.
- W br. VGN planuje też pozyskanie ładunków importowych z południowo-zachodniej Polski.
Działania te podejmuje wspólnie z PCC Rail Containers- dodaje prezes Nauwelaers.
Obecnie pociąg kontenerowy wyrusza w trasę co 5 dni. Na razie, szefowie PCC nie planują zwiększenia częstotliwości
połączeń, ale istnieje możliwość wydłużenia składu do 29 wagonów.
- W pierwszej kolejności uruchomiliśmy regularne przewozy z naszego terminalu kontenerowego w Brzegu Dolnym, ale już niedługo
nasze pociągi zaczną łączyć inne terminale kontenerowe z portami w Świnoujściu i Szczecinie - mówi Adam Adamek, wiceprezes spółki PCC Rail Containers.
Zaznacza, że w pierwszej kolejności firma chce
rozbudować sieć połączeń w zachodniej Polsce. Dopiero później, być może, będzie starała się otworzyć kolejne linie np. do i z portów Trójmiasta.
Z kolei PCC Rail Szczakowa SA, która przewozi głównie
towary masowe, takie jak: węgiel, kruszywa czy też gazy i produkty ropopochodne, nie dociera bezpośrednio do portów. Ładunki dowożone są do punktów zdawczo-odbiorczych i tam wyładowywane.
Obecnie PCC
jest w trakcie reorganizacji i stara się umacniać swoją pozycję na rynku. 1 kwietnia br. powołano do życia holding PCC Rail SA. Jest on elementem konsolidacji wszystkich spółek logistyczno-transportowych
działających w grupie (patrz: "Namiary" 9/2006).
W skład holdingu weszło 13 firm, w tym m.in.: PCC Rail Szczakowa SA, PCC Cargo GmbH, PCC Cargo SA i PCC Rail Containers Sp. z o.o. Po konsolidacji,
holding posiada 80 lokomotyw i blisko 3,7 tys. wagonów towarowych różnych typów (w tym cystern). Realizuje obecnie 21% wszystkich przewozów towarowych wykonywanych przez prywatne firmy kolejowe.