Do portów w Szczecinie i Świnoujściu aż ok. 80% towarów dociera koleją. Dlatego dla ich władz tak istotny jest stan infrastruktury
kolejowej. Obecnie trwa modernizacja newralgicznej dla obu portów linii 401: Szczecin Dąbie-Świnoujście (Port). Prace prowadzone są przez oddział PKP Polskie Linie Kolejowe w Szczecinie.
Trasa 401 jest
dwutorowa, zelektryfikowana i włączona do europejskiego systemu linii kolejowych w ciągu transportowym E-59 (CE-59): Malmö - Świnoujście - Szczecin -Poznań - Wrocław - Chałupki. Ze względu na zły stan
techniczny, wyłączono z eksploatacji tor nr 2, między stacjami Rurka i Goleniów. Inwestycję podzielono na dwa etapy. Pierwszy trwał do 2004 r., a drugi rozpoczął się w ub.r.
- Prace zakończą się w 2008
r. Koszt modernizacji linii 401 wyniesie ok. 140 mln zł. Roboty prowadzone są m.in. pod kątem potrzeb przewozów towarowych. Tory będą przystosowane do obciążeń 22,5 Mg/oś i prędkości do 110 km na godz., w
przypadku tzw. ekspresów towarowych - informuje Czesław Sikorski, naczelnik wydziału realizacji inwestycji oddziału PKP PLK w Szczecinie.
W latach 2001-2003 zmodernizowano nawierzchnię między stacjami
Wysoka Kamieńska - Mokrzyca Wielka. W 2004 r. zbudowano nowe perony przy torze nr 2, na stacjach Kliniska i Rurka, wymieniono tor nr 2 między tymi stacjami oraz rozjazdy na kilku innych. Pozwoliło to
skrócić przejazd pociągu o prawie pół godziny.
W 2005 r. rozpoczęto wymianę nawierzchni na torze nr 1, na trzech odcinkach. Skróci to czas przejazdu pociągu o kolejnych 30 min. W br. kontynuowane są
roboty związane z odnową nawierzchni, wymianą torów i odwadnianiem. Ich zakończenie to skrócenie czasu przejazdu o następnych 10 min.
11 kwietnia br., w oddziale PKP PLK w Szczecinie, odbyło się
spotkanie władz Pomorza Zachodniego z zarządem spółki, poświecone planom modernizacji linii kolejowych w województwie. W latach 2007-2013, kosztem 193 min zł, planowane się inwestycje m.in. na ważnych dla
portów liniach: Gdańsk - Stargard Szczeciński i w rejonie przejścia granicznego z Niemcami: Szczecin - Gumieńce.
Zbigniew Szafrański, wiceprezes PKP PLK, zaznaczył, że o ile przed wstąpieniem Polski do
Unii Europejskiej byliśmy zobowiązani do wykorzystywania funduszy akcesyjnych do inwestowania w połączenia relacji Wschód
- Zachód, o tyle obecna sytuacja gospodarcza wymaga modernizacji połączeń
Północ - Południe. Dlatego też, jego zdaniem, środki z unijnego funduszu operacyjnego, na lata 2007- 2013, powinny być przeznaczone m.in. na przebudowę linii Wrocław- Poznań- Szczecin- Świnoujście (tzw.
magistrali nadodrzańskiej E-59) oraz linii Wrocław - Zielona Góra - Szczecin (CE-59). Po ich modernizacji, która kosztowałaby ponad 2,3 mld euro, możliwe byłoby osiąganie prędkości do 160 km/h w ruchu
pasażerskim i 120 km/h w ruchu towarowym. PKP PLK mogłyby współ-finansować remont linii o znaczeniu regionalnym, do wysokości 40%.
Na początku maja okazało się jednak, że z optymistycznych zapowiedzi
nic nie wyjdzie i linie kolejowe, ważne dla zespołu portowego Szczecin-Świnoujście, nie będą modernizowane w latach 2007-2013. Planowane dotacje unijne dla transportu kolejowego zostały bowiem okrojone.
- Pieniędzy jest zbyt mało, by wystarczyło na zaspokojenie wszystkich potrzeb, choć w sumie mamy do dyspozycji blisko 60 mld euro w latach 2007-2013 - wyjaśniał
Jerzy Kwieciński, wiceminister
resortu Rozwoju Regionalnego.
PKP PLK chciały z unijnych funduszy współfinansować modernizację i dostosować do prędkości nawet 200-250 km/h) połączenie z Gdyni do Katowic i Zebrzydowic, przez Warszawę
oraz zmodernizować linię Szczecin - Poznań - Wrocław, aby zlikwidować wąskie gardła, gdzie pociągi ograniczają prędkość do 40 km/h.
- Okazało się, że Ministerstwo Transportu otrzyma tylko 5,4 mld euro
unijnych środków, w tym 5 mld euro na infrastrukturę i 400 mln na tabor - poinformował prezes Szafrański. - Z naszych planów i projektów wypadnie modernizacja trasy Poznań - Szczecin.