Katowicki Holding Węglowy finalizuje zakup portu rzecznego na Odrze w Cigacicach (Lubuskie). We współpracy z
niemieckim portem w Eisenhuttenstadt spółka chce stworzyć system transportu swojego węgla do niemieckich elektrowni drogą wodną. Dzięki temu transport ma być tańszy, a polski węgiel w Niemczech bardziej
konkurencyjny.
"PORT w Cigacicach ma być jednym z elementów systemu, który chcemy stworzyć, wykorzystując bliskość obu portów i możliwości, jakie daje współpraca nadgranicznych regionów w ramach UE.
Docelowo Odrą można będzie transportować nie tylko węgiel, ale także inne towary masowe oraz kontenery" powiedział wczoraj wiceprezes KHW, Roman Łój.
Obecnie na eksport trafia rocznie ok. 2 mln ton
węgla z holdingu. Surowiec wysyłany do Niemiec, do Szczecina jedzie koleją, co oznacza koszt rzędu 10-12 euro za tonę. Według wiceprezesa, wysyłka węgla koleją do portu w Cigacicach oraz dalszy transport
drogą wodną oznaczać będzie oszczędność 2-3 euro na tonie, co uczyni polski węgiel bardziej konkurencyjnym.
Port w Cigacicach k. Sulechowa, o którego zakup ubiega się należąca do KHW spółka Katowicki
Węgiel, już dziś może wyekspediować Odrą ponad 500 tys. ton ładunków. Podobne możliwości ma oddalony o ok. 60 km port w niemieckim Eisenhuttenstadt.
System transportu węgla ma opierać się na
ścisłej współpracy obu portów i wykorzystywaniu portu niemieckiego w sytuacjach, gdy np. stan wody uniemożliwiłby wysyłkę z portu polskiego. Węgiel z Cigacic mógłby docierać do Berlina, Lunen czy Hamm, a
docelowo także do Duisburga czy D�sseldorfu.
Przedstawiciele KHW są przekonani, że rozpoczęcie transportu węgla drogą wodną otwiera szanse na zwiększenie eksportu polskiego węgla do Niemiec.
Np. dwie z elektrowni berlińskich, które już dziś w połowie zasilane są polskim węglem, mogą odbierać surowiec dostarczany jedynie rzeką. Wkrótce w rejonie Berlina ma powstać także kolejna elektrownia
Klingenberg, budowana przez koncern Vattenfall. Ma ona rocznie zużywać ok. 3 mln ton węgla, z czego 1 mln ton z Polski. Istnieje też możliwość wysyłki węgla Odrą do odbiorców indywidualnych.
Transport
węgla Odrą, począwszy od portu na kanale gliwickim w Gliwicach, był jednym z założeń programu restrukturyzacji górnictwa z połowy lat 90. Doprowadzenie rzeki do żeglowności na całym odcinku zakładał także
rządowy Program dla Odry 2006. Jednak mimo podejmowanych działań Odra nadal nie jest w pełni żeglowna.