Rozmowa z Marcinem Breitsprecherem, kierownikiem Działu Informatyki w wydawnictwie LINK.
-
Wydawnictwo LINK już od blisko 15 lat w sposób kompleksowy promuje polską gospodarkę morską na całym świecie. W 2001 roku stworzyliście internetowy portal Morski Wortal. Komu ma służyć ten serwis?
- Morski Wortal jest pierwszą w Polsce profesjonalną morską platformą internetową. Dostarcza ludziom związanym z gospodarką morską aktualne informacje o polskich portach, żegludze morskiej i przemyśle
okrętowym. Ponieważ tworzony jest równolegle w trzech językach (polskim, angielskim i rosyjskim) korzystają z niego zarówno Polacy jak i obco-krajowcy. Wortal jest stale rozszerzany, zaś informacje w nim
zamieszczone są na bieżąco aktualizowane. Najważniejszym elementem Wortalu jest Baza Firm Morskich.
- Ponoć jest to największa i najlepsza Baza Firm Morskich w Polsce?
- To prawda.
Aktualnie baza zawiera około 5 000 adresów firm związanych z gospodarką morską. Te adresy są codziennie aktualizowane przez 7 pracowników przy pomocy specjalne-go, stworzonego przez nas systemu CRM
(zarządzanie kontaktami z klientami). Oprócz danych teleadresowych baza zawiera także nazwiska osób związanych z gospodarką morską. Prosty mechanizm wyszukiwania pozwala na szybkie znalezienie
poszukiwanej firmy, osoby bądź grupy firm z wybranej branży.
- Przeglądając serwisy Morskiego Wortalu można znaleźć dokładne dane dotyczące polskich portów.
- W dziale Polskie Porty
zamieszczono szczegółowe opisy wszystkich polskich portów i przystani morskich. Każdy opis zawiera plan portu i prognozę pogody na najbliższe 48 godzin.
Duże i średnie porty wyposażone są w zawierający
aktualne informacje serwis Ruch Statków, podający dane o jednostkach przebywających w portach oraz o jednostkach awizowanych.
Dane Statystyczne dotyczące postojów wszystkich statków w polskich portach
zbierane są od końca 2003 roku. Jest to jedyny serwis w Polsce umożliwiający w szybkim czasie na uzyskanie informacji, ile i jakie statki cumowały przy danym nabrzeżu w danym okresie, jak również
monitorowanie pobytów konkretnego statku w portach.
Dział Polskie Porty zawiera wiele dodatkowych serwisów umożliwiających uzyskanie informacji o obowiązujących aktualnych przepisach, taryfach, jak
również urządzeniach portowych.
- Czy pozostałe działy Morskiego Wortalu są w równym stopniu po-mocne w pracy firmom z branży morskiej?
- Oczywiście. Weźmy na przykład dział Żegluga
Morska. Znajdują się tam moduły Agencje Morskie, Katalog Polskich Statków oraz Połączenia Liniowe.
Te ostatnie zawierają aktualne informacje dotyczące połączeń z i do Polski. Przejrzysty sposób
prezentacji umożliwia szybkie znalezienie szukanego połączenia oraz natychmiastowe skon-taktowanie się z odpowiednim przewoźnikiem.
Natomiast Katalog Polskich Statków zawiera informacje o polskich
statkach będących aktualnie w eksploatacji. Oprócz szczegółowych parametrów technicznych są tam również zdjęcia i plany ogólne, które można wydrukować w dowolnej skali.
- Dział Przemysł Okrętowy
poświęcony jest w całości m.in. polskim stoczniom. Co można w nim znaleźć?
- Część stoczniowa podzielona jest na 4 moduły: stocznie - nowe budowy, stocznie remontowe, serwisanci oraz statystyki.
Każdy z modułów zawiera szczegółowe dane techniczne dotyczące możliwości produkcyjno-usługowych danej firmy, a statystyki przedstawiają produkcję i portfel zamówień wybranych zakładów.
W przypadku
niektórych większych stoczni, dostępne są również informacje o jednostkach zwodowanych lub wyremontowanych.
Z tą częścią połączony jest także moduł Wyposażenie Statków. Wygodna w użyciu wyszukiwarka
umożliwia szybkie znalezienie w katalogu szukanego produktu wytwarzanego przez różne firmy, bądź też wszystkie produkty danej firmy. Ułatwia to orientację na rynku i wybranie najkorzystniejszej oferty. Po
znalezieniu produktu możliwe jest wysłanie zapytania ofertowego do wybranych firm bezpośrednio ze stron Morskiego Wortalu.
- Bardzo popularną usługą, którą Państwo oferujecie jest Przegląd
Prasy pod kątem gospodarki morskiej. Czy rzeczywiście jest duże zapotrzebowanie na tego rodzaju usługi?
- Jak najbardziej. Mamy wielu stałych klientów. Monitorujemy dla nich ponad 30
najważniejszych gazet oraz pism ogólnopolskich i regionalnych. Serwis przygotowywany jest codziennie i wysyłany do subskrybentów przed godziną 8.00 rano.
Wszystkie artykuły, począwszy od stycznia 2005
roku, dostępne są w archiwum prasowym, gdzie poprzez wyszukiwarkę można szybko znaleźć żądany artykuł.
- Podobno jesteście bardziej znani poza granicami niż w Polsce?
- Rzeczywiście mamy
wiele kontaktów z zagranicą. W ostatnich latach podpisaliśmy kilkanaście umów na wyłączne przedstawicielstwo na terenie Polski z różnymi zagranicznymi firmami z branży maritime public relation na całym
świecie. Z holenderskim AHOY ROTTERDAM - organizatorem EUROPORT MARITIME, rosyjskim SETCORP - największym morskim centrum medialnym w Rosji, wydawcą m.in. magazynu MARITIME MARKET oraz właścicielem targów
NEVA. Z chińskim SHANGHAI GLOBAL EXHIBITION Co. Ltd, z niemiecką HANSĄ, z angielskim IMAREST, SEAMANSHIP International oraz IMO Publishing, etc, etc.
- Jakie plany na przyszłość?
- W
bieżącym roku połączyliśmy siły z partnerami z Rosji i stworzyliśmy Bałtycką Agencję Informacyjno-Marketingową BIMA (www.bima.eu). Firma będzie organizowała kompleksową obsługę sprzedaży morskich
produktów i usług w Europie i Rosji. Realizujemy również dwa duże międzynarodowe projekty internetowe: SHIP2YARD.COM - dotyczący światowych stoczni, oraz CREWING związany z zatrudnieniem marynarzy.
- Życzę zatem dalszych sukcesów i dziękuję za rozmowę.
- Dziękuję i zapraszam wszystkich do zapoznania się z serwisami internetowymi bezpośrednio w sieci WWW.