Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Integracja środowiska armatorów morskich

Nadmorski Przegląd Gospodarczy, 2006-05-08

Walne zgromadzenie Związku Armatorów Polskich, które obradowało w połowie kwietnia br. w Szczecinie podjęło niezmiernie ważne dla całego środowiska decyzje, reprezentując interesy krajowych przedsiębiorców branży żeglugowej: konsolidacji w ramach jednej organizacji. PŻM powróciła do Związku Armatorów Polskich wraz ze spółkami grupy szczecińskiej kompanii i Żeglugą Polską, Unity Linę oraz Pazim. Do związku należy obecnie 20 armatorów. W ten właśnie sposób zakończony został rozłam tej organizacji, rozbitej na dwa związki po odejściu z niego PŻM. Od tej chwili organizacja znów będzie mówić jednym głosem na zewnątrz przy kreowaniu polityki morskiej państwa. Prezesem ZAP został Paweł Szynkaruk, dyrektor naczelny PŻM, zaś siedziba organizacji po 75 latach istnienia i urzędowania w Gdyni przeniesiona została do Szczecina. To wielce wymowny fakt, uświadamiający iż najsilniejsi obecnie armatorzy krajowi PŻM oraz Euroafrica z sukcesami działają w Szczecinie. W walnym zgromadzeniu Związku Armatorów Polskich uczestniczył zaproszony Andrzej Malinowski - prezes Konfederacji Pracodawców Polskich, do której należy związek. Podczas konferencji prasowej poinformował media, że do Szczecina wjechał z konkretną propozycją. Będzie dążył do negocjacji w sprawie zawarcia 3-stronnej umowy społecznej, w której udział wezmą przedstawiciele central związkowych oraz strona rządowa. W jej obszarze musi się znaleźć gospodarka morska, by nie dać jej zginąć. Brak bowiem impulsów rozwojowych tej branży, brakuje pełnej koncepcji rozwoju, a żaden dotychczas rząd się do niej nie dał przekonać. Stwierdził następnie iż nasz parlament i rząd mają nikłe wyobrażenie o pracy armatorów i ten fakt należy koniecznie zmienić. Konfederacja zamierza podjąć działania lobbingowe tam, gdzie podejmowane są najważniejsze decyzje, tj. w Warszawie, w Sejmie i Senacie. Zamierza doprowadzić do debaty parlamentarnej o gospodarce morskiej, bowiem posłowie zachodniopomorscy mają słabe przebicie w rządzie - stwierdził. Koncepcja trójstronnej umowy społecznej sprawdziła się w Wielkiej Brytanii, Islandii, Holandii -komentował. Kraje te zyskały impuls do dalszego rozwoju. Podobnie może być w Polsce. Filarami umowy społecznej mają być: rynek pracowniczy i przedsiębiorczości, fundusze publiczne, ochrona zdrowia i ubezpieczenia społeczne. Z uwagi na różnorodność struktury gospodarczej, konfederacja zapowiada uczestnictwo w powstawaniu kodeksu pracy marynarzy, gdzie zawarte będzie minimalne zabezpieczenie interesów tego środowiska. Pozostałe warunki umowy byłyby indywidualnie negocjowane w zakładach pracy. Prezes Malinowski zapowiedział też opublikowanie "Zielonej Księgi Gospodarki Morskiej" - zestaw priorytetów branży. Paweł Porzycki - przekazujący stery ZAP nowemu zarządowi - z zadowoleniem stwierdził, że sukcesy odnoszą ci, którzy są silni i wiedzą do czego dążą, dlatego cały czas pracował na rzecz konsolidacji środowiska. Działając w rozproszeniu zyskuje się niewiele. Dyskutowane od lat regulacje prawne, dotyczące podatku tonażowego, ustawy o pracy na morzu czy powrotu polskich statków pod narodową banderę czekają na uregulowania. Gwarancją rozwiązań może być jedynie dobre prawo, stwierdził. Nowo wybrany prezes ZAP Paweł Szynkaruk zapowiedział ścisłą współpracę w zakresie wzmocnienia środowiska z wszystkimi przedsiębiorstwami armatorskimi, Krajową Izbą Gospodarki Morskiej, Biurem Promocji Bliskiego Zasięgu, Związkiem Maklerów Morskich czy Interesantów Portu. Chodzi bowiem o to, by zjednoczyć interesy środkowego, wschodniego i zachodniego Wybrzeża, stworzyć racjonalny system finansowania inwestycji tonażowych armatorów polskich, dążyć do stworzenia polskiej flocie transportowej warunków konkurencyjności na międzynarodowych rynkach przewozów morskich.
 
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl