Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Nowe perspektywy z portem

Nadmorski Przegląd Gospodarczy, 2006-05-08

Żegluga Szczecińska boleśnie przeżyła okres transformacji gospodarczej lat dziewięćdziesiątych. Kojarzona niegdyś z żeglugą pasażerską uatrakcyjniającą turystycznie region flotyllą wodolotów, dzisiaj prowadzi działalność w znacznie mniejszym zakresie. Skoncentrowała się na barkowych przewozach towarowych i działalności lądowej opartej na jej majątku nabrzeża Huk i przy Wałach Chrobrego z Dworcem Morskim. Działające od 1956 r. przedsiębiorstwo w najlepszym dla niego okresie lat 1975-1985 zatrudniało do 1500 pracowników, jednakże kolejna dekada była najgorszym okresem w całej historii Żeglugi Szczecińskiej. W nowej rzeczywistości w przedsiębiorstwie wdrażano różne programy restrukturyzacji, które w zasadzie nie doprowadziły do pozytywnych efektów ekonomicznych. - W ostatnim roku doprowadziliśmy do lepszego zagospodarowania struktury lądowej - mówi dyrektor Zbigniew Bednarski. Oprócz działalności własnej naszej bazy na nabrzeżu Snop, 10 różnych firm prowadzi działalność dzierżawiąc nasze tereny. Tabor firmy: 15 barek i cztery pchacze obsługiwały port na trasie Szczecin-Świnoujście przewożąc węgiel do Świnoujścia i rudę żelaza do Szczecina. Był to okres stabilizacji, do czasu znacznego ograniczenia przeładunku rudy i węgla w porcie w Świnoujściu. Regularne niegdyś przewozy zmieniły się w incydentalne, co negatywnie wpłynęło na wyniki ekonomiczne wykorzystania taboru, gdyż próby pozyskania innych ładunków do transportu nie wypełniły w całości tej luki. Warunkiem utrzymania rynku jest dostosowanie naszej floty barkowej do potrzeb rynkowych, co związane jest z nakładami inwestycyjnymi, na które firmy obecnie nie stać. Z tej to przyczyny opracowaliśmy i aktualnie wdrażamy kolejny program restrukturyzacji. Program zasadza się na zmianach właścicielskich. Status przedsiębiorstwa państwowego, jakim jest obecnie Żegluga Szczecińska blokuje dostęp do unijnych funduszy wspierających inwestycje, związane z przenoszeniem transportu z dróg lądowych na wodne. Dlatego też wkrótce nastąpi wydzielenie flotylli do nowej spółki, utworzonej z udziałem Portu Handlowego Świnoujście. Kończone są właśnie procedury formalne, związane z zawiązaniem nowej spółki pod nazwą "Port Żegluga Szczecińska" Sp. z o.o. Prowadzone są również negocjacje z władzami Szczecina - dotyczące uporządkowania stanu prawnego nabrzeży przy Wałach Chrobrego. Reprezentacyjny charakter położonego w centrum miasta nabrzeża z Dworcem Morskim jest istotnym elementem morskości Szczecina, jednakże jego gospodarcze uaktywnienie wymaga nakładów finansowych przewyższających możliwości Żeglugi Szczecińskiej. - Jestem przekonany, że całokształt wdrażanych zmian zabezpiecza interesy wszystkich uczestników programu - twierdzi dyr. Bednarski. Miasto uzyska atrakcyjne nabrzeże umożliwiające zaktywizowanie działalności gospodarczej i kulturalnej. Port Świnoujście będzie dysponował zależną flotą realizującą potrzeby transportowe według jego potrzeb oraz możliwość operacji logistycznych w łańcuchu transportowym z wykorzystaniem bazy na nabrzeżu Snop. Natomiast spółka "Port Żegluga Szczecińska" uzyska szansę modernizacji floty dzięki wsparciu współwłaściciela, jak i dzięki dostępowi do unijnych funduszy pomocowych. Wspólnik spółki, a jednocześnie znaczący gestor ładunków, zapewni również stabilniejsze wykorzystanie zdolności przewozowej taboru oraz ukierunkowania jej modernizacji, odnowy i rozwoju do nowych potrzeb rynkowych. Usatysfakcjonowana jest również załoga firmy, która uzyskała zadowalający ją pakiet socjalny, gwarantujący 5-letni okres pracy. W planach jest także reaktywacja żeglugi pasażerskiej, ale na innych niż w latach dziewięćdziesiątych zasadach. Analizowana jest sytuacja ekonomiczna w zakresie jej wznowienia. Najprawdopodobniej będzie to przynajmniej w początkowej fazie, żegluga sezonowa na dzierżawionych okresowo jednostkach nowej generacji, znacznie ekonomiczniej szych w eksploatacji. - Sądzę, komentuje dyr. Bednarski, że już niebawem, dzięki realizowanym obecnie przedsięwzięciom przy aktywnym wsparciu ze strony wojewody zachodniopomorskiego firma uzyska nowe, nareszcie stabilne warunki do pracy, szerszą możliwość finansowania inwestycji i perspektywę rozwoju działalności.
 
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl