Od ponad 12 lat zabezpieczeniem eksploatacyjnym infrastruktury portowej zajmuje się Infra-Port. Wyspecjalizowane
zespoły budowlano-montażowe, elektroenergetyczne, teletechniczne i wodno-ściekowe pracują przy usuwaniu awarii, jak i, w coraz większym zakresie, przy modernizacji i przygotowaniu nowych inwestycji oraz w
przedsięwzięciach inwestorów zewnętrznych. Zabezpieczenie sprawnego działania, nasyconego obiektami, budowlami i urządzeniami portowego obszaru, wymaga specyficznych, sprawdzonych metod działania, które
przez lata firma wypracowała, a które dzisiaj stanowią o jej konkurencyjności nie tylko w portowym obszarze działania.
Na przestrzeni lat Infra-Port wykonywał szereg zadań modernizacyjno-
inwestycyjnych. Budował system wodociągów Basenu Górniczego, rozbudowywał sieć energetyczną, modernizował gospodarkę wodno-ściekową do oczyszczalni "Międzyodrze", wykonywał remonty ogólnobudowlane w
obiektach na terenie portu, współuczestniczył w budowie Punktu Kontroli Weterynaryjnej, uczestniczył w przygotowaniu terenu WOC-u i w szeregu innych pracach na terenie portu. W coraz większym zakresie
pozyskiwał też zlecenia spoza obszaru portu.
- W historii firmy przeżyliśmy różne lepsze i gorsze okresy - mówi Stanisław Żytkowski, prezes zarządu. Rok 2003, który był okresem spadku inwestycji w
regionie i dekoniunktury w budownictwie, okazał się kryzysowym dla naszej firmy. W wyniku analizy zaistniałej sytuacji opracowaliśmy i wdrożyliśmy system naprawczy. Oparliśmy go na dwóch głównych
elementach: radykalnym obniżeniu kosztów działalności, przy szerszej realizacji potrzeb podmiotów prowadzących działalność w porcie, oraz wzroście aktywności na rynku pozaportowym.
SZERSZA OFERTA I
LEPSZE WYNIKI
W ramach zadań operacyjnych przemodelowano strukturę organizacyjną firmy. Wyeliminowano szereg etatów nieprodukcyjnych, łącznie 37 proc. W nowym układzie, ograniczona do 140 pracowników,
załoga przez zwiększenie wydajności pracy i lepszą organizację, realizuje większy zakres i różnorodność wykonywanych prac. Firma poszerzyła swoją ofertę o odbiór odpadów ze statków, a w bieżącym roku
dodatkowo o odbiór odpadów żywnościowych kategorii 1. Infra-Port stworzył bezpieczny system zagospodarowania odbieranych ze statku odpadów, ich segregację oraz utylizację i w tym zakresie jest pozytywnie
oceniany przez służby sanitarne i weterynaryjne.
Zaowocowały też starania firmy o poszerzenie obszaru działalności. Po udanych dla niej przetargach wykonała szereg robót na budowach w Policach, Dąbiu i
Lubieszynie.
- Całokształt wykonanych w ramach programu naprawczego zadań - kontynuuje prezes Stanisław Żytkowski - znacząco poprawił sytuację ekonomiczną firmy. Od 2004 r. uzyskujemy pozytywne, coraz
lepsze wyniki finansowe. Dzięki temu realizujemy - choć z trudem - założony program inwestycyjny. Modernizujemy i rozwijamy park maszynowy i informatyzację firmy. Wieloletnie wysiłki o wysoką jakość
prowadzonych przez nas prac i przedsięwzięć wykreowały pozytywną opinię o przedsiębiorstwie na rynku. Partnerzy postrzegają nas jako firmę solidną, terminową, elastyczną i konkurencyjną, dzięki czemu
coraz częściej możemy uczestniczyć w konsorcjach tworzonych do udziału w przetargach na duże inwestycje, którym nasza firma ze względu na swą wielkość samodzielnie by nie podołała.
NOWE WYZWANIA
W ostatnich latach systematycznie wzrastają przychody firmy. W ub. roku Infra-Port wyremontowała kanał kablowy na nabrzeżu Chorzowskim i wymieniła kabel energetyczny na nabrzeżu Czeskim i Górników.
Rozpoczęła wymianę odbojnic na nabrzeżu Węgierskim i wykonała elewację magazynu nr 7. Umocniła też swoją pozycję na budowlanym rynku pozaportowym. Wykonała sieci zewnętrzne dla firmy "Ekolog-System",
adaptację budynku dla służb geodezyjnych Starostwa Polickiego, przejście kablowo-energetyczne dla firmy TOM, systemy teletechniczne i sygnalizacji pożaru w Porcie Lotniczym Szczecin-Goleniów oraz prace
wykończeniowe w obiekcie budowlanym Lubieszyna.
Wzrost aktywności inwestycyjnej portu szczecińskiego stwarza coraz lepsze perspektywy do dalszego rozwoju. Wielkie inwestycje portowe: baza kontenerowa
na Ostrowiu Grabowskim i Zachodniopomorskie Centrum Logistyczne - choć nie tylko - tworzą rynek pracy dla tak doświadczonych podwykonawców jak Infra-Port.
Kolejnym wyzwaniem staje się obsługa sieci
kolejowej na terenie portu, którą to ZMPSiŚ SA przejął od kolei. O zlecenia na utrzymanie stanu technicznego, liczącej łącznie 90 km, sieci kolejowej z całą infrastrukturą, ubiega się firma. A wiążą się z
tym kolejne inwestycje. Powiększający się obszarowo WOC, jak i planowane przez PUP Elewator EWA roboty, gotowy jest wykonać Infra-Port.
Wzrastające potrzeby inwestycyjne oraz zabezpieczenia
eksploatacyjne w porcie, jak i poprawa koniunktury na rynku budowlanym regionu, przyczyniają się do coraz efektywniejszego rozwoju firmy. Po restrukturyzacji Infra-Port powoli, choć systematycznie,
umacnia pozycję na budowlanym rynku regionu.