Na bazie największego wydziału przeładunkowego portu szczecińskiego, w 1994 roku powstała spółka Drobnica - Port
Szczecin, zlokalizowana praktycznie w centrum miasta. Na terenie działalności firmy funkcjonuje Wolny Obszar Celny, czynny całą dobę przez wszystkie dni tygodnia, co umożliwia kompleksową obsługę towarów.
Drobnica - Port Szczecin dysponuje dobrymi możliwościami składowania praktycznie każdego towaru w magazynach. Uzupełnieniem powierzchni magazynowych są liczne place składowe o znacznej powierzchni.
Utwardzone place pozwalają na jednorazowe składowanie około 250 tys. t ładunków. Spółka posiada niezbędną infrastrukturę zapewniającą sprawną i szybką obsługę statków o nośności do 30 tys. DWT. Ponieważ
przez jej nabrzeża przeładowywane są najdroższe i najcenniejsze ładunki szczecińskiego portu, praca Drobnicy Port Szczecin znacząco wpływa na wyniki całego kompleksu portowego. Nie dziwi zatem fakt, że
jest w oku stałego monitorowania zarządu portu.
Przeładunki w spółce oscylują rocznie na poziomie 1,9 mln t. Niemalże tyle przeładowano w roku ub. - dokładnie 1,850 mln t. W strukturze przeładunków
oprócz towarów typowo masowych znajduje się celuloza, kamień, drobnica. Od kilku lat odnotowuje się systematyczny wzrost liczby przeładowywanych kontenerów. Ich obrót w ubiegłym roku odnotowano o ok. 30
proc. więcej w tranzycie, co niezmiernie cieszy kierownictwo firmy, które robi wszystko, by ściągnąć najwięcej kontrahentów. Właśnie ta satysfakcja legła u podstaw budowy nowoczesnego terminalu
kontenerowego.
Miniony rok określa się tu jako trudny, niemniej jednak udało się dokonać kilku ważnych przemian. Gdyby nie silna złotówka wyniki ekonomiczne Drobnicy za ub.r. byłyby znacznie
lepsze, komentuje prezes Krzysztof Kowalewski i dyr. ds. eksploatacji Piotr Jania. Firma zachowuje płynność finansową i z konsekwencją realizuje wypracowaną w roku minionym nową strategię działania.
Zasadza się ona głównie na pozyskaniu nowych kontrahentów, poprawie wydajności pracy, zmianie struktury kosztów, a co równie istotne, zmianie wizerunku marketingowego. Pierwsze efekty już są. W kadrze
kierowniczej zmniejszono o 70 proc. zatrudnienie reorganizując struktury na pionowe. W przeładunkach tendencję zwyżkową wykazuje ziarno, kakao i kamień, celuloza i papier. Mniej jest natomiast ładunków
nietypowych i stali. Doszło też sporo koksu, stąd kierownictwo spółki stanęło przed alternatywą czy aby nie przebranżowić nabrzeży do obsługi masówki. Na nabrzeżu Słowackim uruchomiony będzie przeładunek
klinkierytu. Docelowo szacuje się że będzie go ok. 100 tys. t rocznie. Przy trudnościach w znalezieniu drobnicy ratunkiem okazała się obsługa koksu. Nowe asortymenty wymagają jednak dostosowania i
modernizacji portowego wyposażenia. Sporo zatem środków przeznaczono na doposażenie specjalistycznego sprzętu do przeładunków masowych i nawozów. Trwają przygotowania do budowy magazynu na Łasztowni,
modernizacji nabrzeża Węgierskiego. Drobnica Port -Szczecin wchodząc w nowy obszar towarowy potrzebuje jednak milionów, których nie posiada. Do realizacji zadania bezwzględnie potrzebna jest ogromna
dyscyplina kosztów i intensyfikacja działalności handlowej. Spółka liczy też na rolę operatora w nowo budowanej bazie kontenerowej na Ostrowie Grabowskim.
Podnoszenie kwalifikacji zatrudnionych
pracowników stało się kolejnym ważnym zadaniem. Na ten cel udało się pozyskać ze środków UE za pośrednictwem ZPORR 2 mln zł z przeznaczeniem na kształcenie. Spółka realizuje ponadto program zbliżenia się
do miasta, otwiera swoje tereny m.in. na Dni Morza na Starówce. Już teraz wspólnie z gminą Szczecin włączyła się do opracowywanego szczegółowego harmonogramu prac finału regat 2007 - The Tall Ships'
Races. Drobnica - Port Szczecin przygotowuje się do przekazania miastu nabrzeża Starówka, gdzie planuje się powstanie Centrum Morskiego w Szczecinie.