Cztery statki skontrolował wczoraj inspektor ITF. Towarzyszyli mu związkowcy. Na szczęście do portowych przeładunków
nigdzie nie zatrudniano załóg frachtowców. Natomiast w jednym przypadku ukraiński marynarz odzyskał 7 tysięcy dolarów wynagrodzenia.
Wczoraj rozpoczął się kolejny już tydzień kampanii Międzynarodowej
Federacji Transportowców (ITF), którego celem jest zwalczanie nieuczciwych praktyk dumpingowych w morskim biznesie. Zdaniem związkowców, zazwyczaj mają one miejsce na statkach pływającymi pod tanimi
banderami i w portach. Za niższe wynagrodzenie armatorzy zatrudniają do przeładunków marynarzy lub spółki spoza portu. W ten sposób pracę tracą dokerzy.
Jednak wczorajszy dzień rozpoczął się od
interwencji. - W rejonie Huty Szczecin stał statek "Pakri Challenge" bandery maltańskiej, którego estoński właściciel zalegał ukraińskiemu marynarzowi 7 tys. dolarów - poinformował Adam Mazurkiewicz,
inspektor ITF w Szczecinie.
Po interwencji inspekcji, armator wypłacił Ukraińcowi do ręki wrześniową pensję powiększoną o rekompensatę z tytułu zerwanego z marynarzem kontraktu. Statek ma być bowiem
sprzedany.
- Była to jednak sprawa awaryjna, człowiek ten dzwonił do nas w nocy prosząc o interwencję - mówi Mazurkiewicz.
Natomiast rutynowe inspekcje kolejnych trzech jednostek nie wykazały
uchybień. Kontrolowano statki "Alva" bandery panamskiej, "Sabine" - w barwach St. Vincent, "Kagu" - pod flagą Dominikany.
Sprawdzano m.in., czy ich załogi otrzymują wynagrodzenia na
zasadach określonych w układzie zbiorowym akceptowanym przez ITF. Przeglądano rozliczenia wynagrodzeń oraz czasu pracy, w tym nadgodzin. Kontrolowano też dokumenty statków, aby sprawdzić ich zgodność z
umowami o pracę.
Inspektorom ITF towarzyszyli związkowcy-dokerzy: - Ich przedstawiciele rozmawiają ze swoimi ludźmi, wypytując ich, czy dany statek nie zlecił przypadkiem jakichś przeładunków własnej
załodze - tłumaczy Mazurkiewicz.
Tydzień kampanii potrwa do piątku, 13 października. Jak mówi inspektor ITF, w czasie takich akcji armatorzy mniej chętnie zawijają do portów objętych
kontrolami.