Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Niepokój na Basenie Górniczym. Cigacice zabiorą miliony?

Kurier Szczeciński, 2006-03-30
Firma przeładowująca węgiel w rejonie Basenu Górniczego w Szczecinie może niedługo stracić nawet kilka milionów złotych rocznie. Zagrożeniem jest pomysł wysyłania śląskiego węgla do Niemiec przez Cigacice nad Odrą, a nie jak dotychczas przez Szczecin. Jak już informowaliśmy, Katowicki Holding Węglowy finalizuje zakup portu rzecznego w Cigacicach koło Zielonej Góry. Eksport paliwa i surowca, jakim jest węgiel kamienny, z kopalń miałby się także odbywać przez Eisenhuttenstadt w Niemczech. Port ten jest odległy od Cigacic o 60 km. W ten sposób katowiczanie chcą stworzyć swój system transportu węgla drogą wodną do niemieckich elektrowni. Dzięki temu ma być on tańszy w transporcie, a więc i bardziej konkurencyjny. Według prezesa Katowickiego Holdingu Węglowego, przewóz węgla koleją do Cigacic i dalej wodą do Niemiec to oszczędność 2-3 euro na tonie. Ta kalkulacja jest nie po myśli dla firmy przeładowującej "czarne złoto" w porcie w Szczecinie. Jeżeli policzymy wartość naszych przeładunków węgla ze Śląska w kierunku Berlina uwzględniając relacje pośrednie, to nasza firma może stracić w ciągu roku nawet 4-5 mln zł. To dużo alarmuje Bogdan Walczak, dyrektor ds. marketingu spółki Bulk Cargo Port-Szczecin. Walczak twierdzi, że w sytuacji eksportu węgla przez Cigacice, port szczeciński nie będzie mógł skutecznie konkurować na kierunku berlińskim: Nie bardzo możemy obniżyć ceny za przeładunki dodaje. Dotychczas w porcie szczecińskim przeładowywano około miliona ton węgla w kierunku Berlina. Ładunek ten przyjeżdżał tu koleją i był następnie przerzucany na barki. Tę dziwną sytuację powodowała nieżeglowna Odra, którą przez lata zaniedbano. W efekcie zestawy barkowe o ładowności np. tysiąca ton nie mogą pokonywać rzeki aż ze Śląska do Szczecina. Dlatego węgiel woziło się i nadal wozi droższą koleją. W Szczecinie szacują, że zespół Cigacice-Eisenhuttenstadt mógłby przeładowywać do 500 tys. ton rocznie. Na szczecińskich nabrzeżach nadal będzie ładowany węgiel na frachtowce zmierzające ku Danii, Wlk. Brytanii czy niemieckiej Kilonii. Tego nam Cigacice raczej nie zabiorą mówi Walczak. W 2004 r. Bulk Cargo przeładowało łącznie 2,6 mln ton węgla dla różnych odbiorców. Na Basenie Górniczym liczą, że niemieckie elektrownie będą w przyszłości importować węgiel również z innych krajów.
 
kl
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl