Mimo dużej zmienności kursów walut, w 2005 r. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA odnotował wzrost przychodów.
Działalność statutowa przyniosła 110 mln zł, dzięki czemu zysk netto wyniósł 3,3 mln zł. Był on o 50% wyższy niż w 2004 r. Ponieważ prawie 40% przychodów stanowią wpływy z opłat portowych [płaconych przez
agentów zagranicznych kontrahentów], nie można było pozwolić na zastosowanie taryf w złotówkach. Są one waloryzowane kursem eura. W 2005 r. ZMPG zyskał na tej operacji ponad 1 mln zł.
- Strategia i
polityka finansowa naszego zarządu, przyjęta w latach 2002 i 2003, kładzie największy nacisk na wspomniane przychody z opłat portowych - mówi Andrzej Bojanowski, wiceprezes ds. finansowych ZMPG SA.
Znaczącą kwotę, dochodzącą do 30% przychodów, stanowią także opłaty za dzierżawione nieruchomości i grunty portowe. Pozostałe środki pochodzą ze sprzedaży mediów.
- Wszystkie nadwyżki finansowe, a
także kredyty, przeznaczamy na inwestycje, a konkretnie - na modernizację i rozbudowę infrastruktury portowej. Jest to obowiązek ustawowy i statutowy zarządu portu – mówi Andrzej Kasprzak,
prezes Zarządu ZMPG SA.
W 2005 r. na remonty i nowe inwestycje władze portu wydały ponad 32 mln zł. Zakończono przedłużenie nabrzeża Szczecińskiego, na którym funkcjonuje Gdański Terminal Kontenerowy.
Koszt prac wyniósł 4,7 mln zł. Jest to pierwszy etap inwestycji w tym terminalu. W 2006 r. planowana jest kontynuacja prac w tym obszarze portu, tak aby zakończyć modernizację całości infrastruktury GTK
(place składowe i manewrowe). Przeznaczono na ten cel ponad 15 mln zł.
W ub.r. zakończono także drugi etap odbudowy nabrzeża Przemysłowego. Inwestycja ta kosztowała 4,7 mln zł. Zbudowano i
wyposażono również posterunek weterynaryjny. Umożliwi on kontrolę towarów pochodzenia zwierzęcego, zgodną z wymogami Unii Europejskiej. Na ten cel wydano 2,7 mln zł.
Dzięki pożyczce z Narodowego
Funduszu Ochrony Środowiska, zakończono modernizację (za 2,5 mln zł) systemu ciepłowniczego w Porcie Północnym, a dla portowej straży pożarnej zakupiono (za 1 mln zł) nowy, ciężki samochód pożarniczy.
- W 2006 r. dołożymy także równowartość 25% kasztów realizacji trzech inwestycji ujętych w Sektorowym Programie Operacyjnym - Transport, współfinansowanych z funduszy Unii. Obejmują one modernizację
infrastruktury portowej i drogowej w rejonach Wolnego Obszaru Celnego, Terminalu Promowego Westerplatte i nabrzeża Przemysłowego. Będzie nas to kosztowało ponad 30 mln euro - dodaje prezes Kasprzak.
Władze portu przygotowały również (wart 18 mln zł) projekt pogłębienia kanału portowego (dla jednostek o zanurzeniu) do 10,6 m. Inwestycja będzie realizowana wspólnie z Urzędem
Morskim.