Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Port gdański na plusie

Namiary na Morze i Handel, 2006-04-07

Mimo dużej zmienności kursów walut, w 2005 r. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA odnotował wzrost przychodów. Działalność statutowa przyniosła 110 mln zł, dzięki czemu zysk netto wyniósł 3,3 mln zł. Był on o 50% wyższy niż w 2004 r. Ponieważ prawie 40% przychodów stanowią wpływy z opłat portowych [płaconych przez agentów zagranicznych kontrahentów], nie można było pozwolić na zastosowanie taryf w złotówkach. Są one waloryzowane kursem eura. W 2005 r. ZMPG zyskał na tej operacji ponad 1 mln zł. - Strategia i polityka finansowa naszego zarządu, przyjęta w latach 2002 i 2003, kładzie największy nacisk na wspomniane przychody z opłat portowych - mówi Andrzej Bojanowski, wiceprezes ds. finansowych ZMPG SA. Znaczącą kwotę, dochodzącą do 30% przychodów, stanowią także opłaty za dzierżawione nieruchomości i grunty portowe. Pozostałe środki pochodzą ze sprzedaży mediów. - Wszystkie nadwyżki finansowe, a także kredyty, przeznaczamy na inwestycje, a konkretnie - na modernizację i rozbudowę infrastruktury portowej. Jest to obowiązek ustawowy i statutowy zarządu portu – mówi Andrzej Kasprzak, prezes Zarządu ZMPG SA. W 2005 r. na remonty i nowe inwestycje władze portu wydały ponad 32 mln zł. Zakończono przedłużenie nabrzeża Szczecińskiego, na którym funkcjonuje Gdański Terminal Kontenerowy. Koszt prac wyniósł 4,7 mln zł. Jest to pierwszy etap inwestycji w tym terminalu. W 2006 r. planowana jest kontynuacja prac w tym obszarze portu, tak aby zakończyć modernizację całości infrastruktury GTK (place składowe i manewrowe). Przeznaczono na ten cel ponad 15 mln zł. W ub.r. zakończono także drugi etap odbudowy nabrzeża Przemysłowego. Inwestycja ta kosztowała 4,7 mln zł. Zbudowano i wyposażono również posterunek weterynaryjny. Umożliwi on kontrolę towarów pochodzenia zwierzęcego, zgodną z wymogami Unii Europejskiej. Na ten cel wydano 2,7 mln zł. Dzięki pożyczce z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska, zakończono modernizację (za 2,5 mln zł) systemu ciepłowniczego w Porcie Północnym, a dla portowej straży pożarnej zakupiono (za 1 mln zł) nowy, ciężki samochód pożarniczy. - W 2006 r. dołożymy także równowartość 25% kasztów realizacji trzech inwestycji ujętych w Sektorowym Programie Operacyjnym - Transport, współfinansowanych z funduszy Unii. Obejmują one modernizację infrastruktury portowej i drogowej w rejonach Wolnego Obszaru Celnego, Terminalu Promowego Westerplatte i nabrzeża Przemysłowego. Będzie nas to kosztowało ponad 30 mln euro - dodaje prezes Kasprzak. Władze portu przygotowały również (wart 18 mln zł) projekt pogłębienia kanału portowego (dla jednostek o zanurzeniu) do 10,6 m. Inwestycja będzie realizowana wspólnie z Urzędem Morskim.
 
(rel)
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl