Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Węgiel przez Cigacice

Kurier Szczeciński, 2006-03-28

Wszystko wskazuje na to, że ze szczecińskich nabrzeży może zniknąć część węgla, który przez port kierowany był ze Śląska do Niemiec. Katowicki Holding Węglowy chce bowiem wysyłać węgiel przez port w Cigacicach. W tym celu holding finalizuje zakup portu rzecznego w tej miejscowości. Eksport ma się odbywać we współpracy z portem w niemieckim Eisenhuttenstadt Ma powstać system transportu węgla drogą wodną do niemieckich elektrowni. Obliczono, że dzięki temu nasz węgiel będzie bardziej konkurencyjny za sprawą tańszego transportu. - Port w Cigacicach ma być jednym z elementów systemu, który chcemy stworzyć, wykorzystując bliskość obu portów i możliwości, jakie daje współpraca nadgraniczna regionów w ramach Unii Europejskiej. Docelowo Odrą można będzie transportować nie tylko węgiel, ale także inne towary masowe oraz kontenery - powiedział PAP wiceprezes KHW, Roman Łój. Aktualnie holding wysyła za granicę ok. 2 mln ton węgla rocznie. Obecnie surowiec oraz paliwo, jakim jest węgiel, jedzie najpierw w wagonach kolejowych do Szczecina. Stąd ładowany jest na barki i płynie w kierunku Berlina. Transport kolejowy oznacza koszt rzędu 10-12 euro za tonę. Zdaniem prezesa Łoją, transport węgla koleją do Cigacic i dalej wodą do Niemiec oznaczać będzie oszczędność 2-3 euro na tonie. Port w Cigacicach koło Sulechowa, który chce kupić spółka Katowicki Węgiel (należy do KHW), już dziś ma moce umożliwiające ekspediowanie Odrą ok. 500 tys. ton ładunków. Podobne możliwości ma odległe o 60 km Eisenhuttenstadt. System transportu węgla ma opierać się na ścisłej współpracy obu portów i wykorzystywaniu portu niemieckiego w sytuacjach, gdy np. stan wody uniemożliwiłby wysyłkę z portu polskiego. Węgiel z Cigacic mógłby docierać z Berlina, Lunen czy Hamm, a docelowo także do Duisburga czy Duesseldorfu. Przedstawiciele Katowickiego Holdingu Węglowego uważają, że rozpoczęcie transportu węgla drogą wodną jest szansą na zwiększenie eksportu polskiego węgla do Niemiec. Np. dwie z elektrowni berlińskich, które już dziś w połowie zasilane są polskim węglem, mogą odbierać surowiec dostarczany jedynie rzeką. Wkrótce w rejonie Berlina ma powstać także kolejna elektrownia Klingenberg, budowana przez koncern Vattenfall. Ma ona rocznie zużywać ok. 3 min ton węgla, z czego 1 mln ton z Polski. Istnieje też możliwość wysyłki węgla Odrą do odbiorców indywidualnych. Przedstawiciele KHW nie podają na razie wartości transakcji zakupu portu, tłumacząc, że rozmowy nie zostały sfinalizowane. Na zakup musi jeszcze zgodzić się rada nadzorcza holdingu i walne zgromadzenia akcjonariuszy, czyli minister gospodarki.
 
kl, PAP
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl