Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Kontenery na szynach

Namiary na Morze i Handel, 2006-03-10

11 godzin jechał skład z kontenerami z Brzegu Dolnego do portu w Świnoujściu. Był to pierwszy w Polsce prywatny pociąg kontenerowy, firmy PCC Raił Szczakowa SA, który wyruszył 11 sierpnia ub.r. Od tego dnia, dwa razy w tygodniu, łączy rejon Dolnego Śląska z terminalem VGN w porcie w Świnoujściu. W ub.r. przewieziono na tej trasie 2,5 tys. kontenerów. Ich załadunek odbywa się na terminalu kontenerowym zakładów PCC Rokita SA w Brzegu Dolnym, należących do tej samej grupy co przewoźnik. Operatorem logistycznym całego przedsięwzięcia, w tym transportu kontenerów od klienta do terminalu, jest PCC Raił Containers Sp. z o.o. Ładunek stanowią głównie produkty chemiczne zakładów PCC Rokita oraz artykuły spożywcze (ok. 40%). Przewóz kontenerów odbywa się własnymi lokomotywami i wagonami PCC Szczakowa. Obecnie, pociąg wyrusza w trasę co 5 dni i jedzie godzinę krócej niż dotychczas. Na razie, szefowie PCC nie planują zwiększenia częstotliwości połączeń, ale istnieje możliwość wydłużenia składu do 29 wagonów. - W pierwszej kolejności uruchomiliśmy regularne przewozy z terminalu kontenerowego w Brzegu Dolnym, ale już niedługo nasze pociągi zaczną łączyć inne terminale kontenerowe z portami w Świnoujściu i Szczecinie - mówi Adam Adamek, prezes spółki PCC Raił Containers. W pierwszej kolejności firma chce rozbudować sieć połączeń w zachodniej Polsce. Dopiero później, być może, będzie starała się otworzyć inne linie, np. do portów Trójmiasta. - Na razie, w Gdańsku i Gdyni nie obsługujemy takiej ilości ładunków, aby opłacało nam się przewożenie ich własnym pociągiem. Korzystamy więc z usług innych spedytorów - dodaje prezes Adamek. PCC Raił Szczakowa jest jednym z czołowych, prywatnych przewoźników kolejowych oraz największym producentem piasków kwarcowych w Polsce. Należy do niemieckiego koncernu PCC AG. Kapitał niemiecki częściowo reprezentuje również Polzug Intermodal Polska Sp. z o.o. (100% udziałów w firmie ma Polzug Intermodal GmbH z siedzibą w Hamburgu). Spółka jest operatorem terminali kontenerowych w Pruszkowie k. Warszawy, w Gadkach k. Poznania, w Sławkowie (na styku toru szerokiego i toru normalnego) oraz we Wrocławiu. Swoich przedstawicieli ma również w Gliwicach, Małaszewiczach i Gdańsku. Polzug jest operatorem transportu intermodalnego. Oferuje regularne połączenia między portami w Hamburgu i Bremerhaven (przez 6 dni w tygodniu, po 2 pociągi w każdym kierunku) a własnymi terminalami w Polsce, jak również z terminalami współpracującymi w Gliwicach, Gdańsku, Lodzi i - od niedawna - w Mławie. Od września 2005 r. spółka uruchomiła również przewozy między portem w Rotter damie a terminalami w Polsce (2 pociągi w tygodniu, w każdym kierunku). Oferuje również połączenia między niemieckimi portami i terminalami polskimi a Rosją, Ukrainą, Gruzją, Armenią, Mołdawią, Azerbejdżanem, Kazachstanem i Uzbekistanem. Częścią oferty są również przewozy z i do polskich portów morskich w głąb kraju, a także między Polską i Czechami. Janusz Skinder, członek zarządu Polzug Intermodal Polska, podkreśla, że firma była pionierem w przewozach kontenerów zwartymi pociągami, z Niemiec do Polski i z powrotem, jak również w tzw. systemie rozproszonym, do wielu krajów Europy Wschodniej, a także Azji. Polzug rozpoczął przewozy w 1992 r., transportując wówczas 4800 TEU. - W 2OO5 r. przewieźliśmy już 75 000 TEU, co stanowiła wzrost o 12% w stosunku do 2OO4 r. - mówi J. Skinder. Głównymi klientami Polzugu są przede wszystkim morscy przewoźnicy kontenerów, tacy jak: PS.0 Nedlloyd (obecnie w Maersk Line), Hapag Lloyd, Hanjin Shipping czy NYK, a także firmy spedycyjne. Spółka jest również agentem jednej z największych firm transportu kombinowanego, tj. Kombiverkehr z Niemiec. Polzug stawia na niezawodny transport kolejowy, który oznacza, w porównaniu ze statkami wahadłowymi i transportem dojazdowym, krótki czas przewozu (poniżej 30 godz.), bezpośredni transport do polskich ośrodków gospodarczych oraz rozkład jazdy z sześcioma (a w najbliższej przyszłości -siedmioma) odjazdami tygodniowo w obu kierunkach - z Niemiec do Polski i z Polski do Niemiec. Z kolei firmą w pełni polską, która zajmuje się kolejowym transportem towarów w kontenerach, jest Spedcont. Pod tą nazwą działa na rynku od 1994 r,, a obecnie jego właścicielami są: Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA i Pekaes SA. Do najważniejszych zadań firmy należą obsługa polskich portów, którą Spedcont realizuje w oparciu o sieć własnych terminali kontenerowych w Łodzi, Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Sosnowcu, własne agencje kontenerowe w Gdyni, Gdańsku i Szczecinie oraz kontenerowy punkt graniczny w Małaszewiczach. Główni klienci to grupa ok. 50 firm spedycyjnych i armatorskich. Ponadto, firma oferuje spedycję i przewóz towarów w kontenerach w kraju oraz w komunikacji międzynarodowej. Specjalizuje się jednak w przewozach do Mongolii, Kazachstanu, Rosji, Ukrainy, Białorusi, Uzbekistanu, Turkmenistanu, Tadżykistanu, Kirgistanu, Afganistanu oraz republik nadbałtyckich. Ponadto, realizuje też przewozy na południe Europy (m.in. Włochy, Węgry, Rumunia). W sumie daje to ok. 500 relacji. Transport realizowany jest w systemie door-to-door, a kontenery dowożone są do klienta samochodami. W 2005 r. spółka przewiozła ogółem 53 500 TEU, co w porównaniu z 2004 r. stanowi przyrost o ponad 25%. W ub.r. znacząco wzrosła m.in. wielkość przewozów na kierunkach wschodnich. Jednak zdecydowanym liderem na polskim rynku kolejowym jest PKP Cargo SA. Spółka realizuje przewozy intermodalne jednostek transportowych (UTI), zarówno w komunikacji krajowej, jak i międzynarodowej. Oprócz pociągów regularnych, tzn. na stałe umieszczonych w rozkładzie jazdy, uruchamia też wiele pociągów dodatkowych, na życzenie klienta. Rocznie PKP Cargo przewozi ok. 200 tys. UTI. - W komunikacji krajowej na uwagę zasługuje, uruchomiona w grudniu 2005 r., sieć szybkich połączeń intermodalnych, utworzona w celu połączenia polskich portów z głównymi centrami gospodarczymi w Polsce - podkreśla Jacek Wnukowski, rzecznik prasowy PKP Cargo. Jednym z najnowszych osiągnięć spółki jest uruchomienie przewozu podzespołów dla fabryki telewizorów LG Electronics w Mławie. B grudnia ub.r. z portu w Gdyni wyjechał pierwszy pociąg, z 27 kontenerami, w których były części wyprodukowane w Korei Południowej. Obsługiwała go spółka Cargosped. Dostawy realizowane są w zwartych składach, raz w tygodniu, W odwrotnym kierunku jadą wyprodukowane w fabryce telewizory. W celu szybkiej obsługi pociągów dostarczających kontenery z częściami, spółka utworzyła w Mławie terminal kontenerowy. Jest on zlokalizowany przy linii kolejowej Warszawa - Gdańsk. Ma ponad 2 ha powierzchni, na której można jednorazowo składować 1OOO kontenerów, oraz 1,6 km torów zdawczo-odbiorczych i ładunkowych. Jest wyposażony w samojezdne urządzenie przeładunkowe, typu Fantuzzi. To czwarty terminal spółki. Do tej pory działały obiekty w Gliwicach, Małaszewiczach i Kobylnicy k. Poznania. We wszystkich można prowadzić kompleksową obsługę intermodalną. Obejmuje ona: przeładunek kontenerów, składowanie, przewóz koleją, dowóz środkami transportu drogowego w relacji terminal - klient -terminal, obsługę spedycyjną przesyłek, w tym m.in. zamawianie wagonów, wystawianie listów przewozowych i awizację przesyłek. W terminalu są obsługiwane wszelkiego typu kontenery uniwersalne i specjalistyczne oraz kontenery o podwyższonej kubaturze, jak również nadwozia wymienne i naczepy samochodowe. Od października ub.r. PKP Cargo, wspólnie z Stinnes AG i Bahn Tank Transport GmbH, uruchomiła pociąg kontenerowy relacji Antwerpia - Płock Trzepowo. Na razie, ładunki wozi tylko w jednym kierunku, z Belgii do Polski. W kontenerach-silosach przewozi półprodukty chemiczne dla firmy Basell Orlen Polyolefins Sp. z o.o. Był to już drugi intermodalny pociąg towarowy, uruchomiony w 2005 r., przez PKP Cargo, z Antwerpii do Polski. Pierwszy kursuje od maja ub.r., w relacji Antwerpia - Merseburg - Poznań Franowo, z grupą wagonów kierowanych do terminali kontenerowych w Kobylnicy k. Poznania, Warszawie Pradze i Sławkowie. Pociąg uruchomiono wspólnie ze szwajcarską firmą Hupac i prywatnym niemieckim przewoźnikiem Rail4Chem. W komunikacji międzynarodowej, w rozkładzie jazdy spółki znajdują się także pociągi do przewozu kontenerów (UTI), w relacjach m.in.: Rotterdam - Warszawa Praga, Rotterdam - Małaszewicze, Hamburg - Pruszków, Rotterdam - Poznań Franowo, Hamburg - Poznań Franowo, czy Pruszków -Duisburg (także nadwozia wymienne i naczepy siodłowe) - i w relacjach powrotnych. PKP Cargo obsługuje również, na terenie Polski, pierwszy pociąg kontenerowy z Europy do Chin. Od marca ub.r. "Mongolski wektor" woził ładunki tylko w jednym kierunku: z Chin do Niemiec. Obecnie, w obie strony, dwa razy w miesiącu (15 i 30 dnia każdego miesiąca). To efekt dużego zainteresowania przewozami kontenerów koleją na tej trasie. Tym bardziej, że aby dojechać z Brześcia do chińskiego Huh-hot, potrzebuje tylko 12 dni. Jest to dwa razy szybciej niż drogą morską. Pociąg uruchomiły koleje rosyjskie wspólnie z białoruskimi, PKP Cargo i kolejami niemieckimi. Pociąg przejeżdża ponad 9 tys. km przez Polskę, Białoruś, Rosję, Mongolię i Chiny. Większość trasy na terenie Rosji prowadzi Magistralą Transsyberyjską. Skład pokonuje też dwie różnice szerokości torów. Dlatego przewożone nim kontenery muszą być dwukrotnie przeładowywane: najpierw na granicy polsko-białoruskiej (Małaszewicze/Brześć) i mongolsko-chińskiej (Erljan/Dsamin-Ude). Jako przewoźnik kolejowy, spółka nie realizuje natomiast przewozów drogę morską. Kontenery są dostarczane do polskich portów koleją, a stamtąd drogą morską do portów ARA (Amsterdam, Rotterdam, Antwerpia), Hamburg, Bremerhaven i odwrotnie. Jednak w ub.r. PKP Cargo zwiększyły kolejowe przewozy promowe, realizowane Janem Śniadeckim, na trasie Świnoujście -Ystad. W 2005 r. spółka przewiozła w tym systemie ponad 400 tys. t ładunków, tj. o ponad 3% więcej niż w 2004 r. Przewozy te realizowane są następującymi pociągami: ekspresowym FerryTrain, relacji Poznań Franowo - Malmoe., ekspresowym, relacji Wrocław Brochów - Świnoujście, przewożącym ładunki z południa Polski, międzynarodowym, "Skandviking", ze Szwecji do Wiednia, przewożący towary ze Skandynawii na południe Europy oraz towarowymi relacji Świnoujście - Szczecin Port Centralny - i odwrotnie. Terminale kontenerowe PKP Cargo obsługuje także jej spółka zależna - Cargosped. Wspólnie z firmą-matką uruchomiła, jesienią ub.r, terminal w Kobylnicy oraz obsługuje, od strony spedycyjnej, przewozy kontenerowe do -terminalu LG Electronics w Mławie. Cargosped działa na rynku od 1 5 lat i świadczy usługi w zakresie krajowego i międzynarodowego transportu intermodalnego (kolejowego, samochodowego, morskiego i rzecznego). Zajmuje się głównie kolejowymi przewozami konwencjonalnymi (przesyłki wagonowe, całopociągowe) różnego rodzaju ładunków, w tym także przesyłek niebezpiecznych. Jest liderem w przewozach metali, wyrobów stalowych, rudy, złomu i węgla. Realizuje także przewozy intermodalne, łącząc transport kolejowy z drogowym i morskim. Ważną część oferty kolejowej Cargospedu stanowią przewozy kontenerowe, które od kilku lat wykazują tendencję wzrostową. Spółka jest nie tylko właścicielem terminalu kontenerowego w Warszawie Pradze, ale także specjalistycznych 4-osiowyoh wagonów-platform do ich przewozu (serii Rgmms). Terminal Cargospedu w Warszawie jest jednym z najnowocześniejszych i największych tego typu obiektów w centralnej Polsce. -Jego dużym atutem jest lokalizacja. Przylega bezpośrednio do stacji rozrządowej Warszawa Praga, co pozwala na sprawne transportowanie pociągów, czy grup wagonowych, a nawet pojedynczych wagonów, ze stacji towarowej na bocznicę i do naszego terminalu - podkreśla Zbigniew Janicki, prezes spółki. Na uwagę zasługuje także jego dobre połączenie z drogami. Samochody wyjeżdżają bowiem bezpośrednio na trasy wylotowe z Warszawy. Terminal wyposażony jest w samojezdne dźwigi typu Kalmar, a dodatkowe wyposażenie w elektroniczną wagę oraz uchwyt kleszczowy umożliwia przeładunki naczep samochodowych o ciężarze do 401. W styczniu br. spółka zakupiła nowy reach stacker Kalmar. Terminal umożliwia jednak przede wszystkim przewożenie kontenerów we wszystkich kierunkach świata, w tym na Wschód, do krajów Wspólnoty Niepodległych Państw i na Daleki Wschód. Cargosped obsługuje również stałe połączenia z Rotterdamem (3 razy w tygodniu), Antwerpią (3 razy w tygodniu) oraz Pussanem - Nachodką. Oferuje także klientom przewóz kontenerów przy wykorzystaniu dostępnych połączeń morskich. W ostatnich latach spółka zanotowała wzrost obrotów kontenerów. Jeśli chodzi o liczbę obsłużonych UTI, to w 2004 r. prawie podwoiła wyniki, kończąc rok wynikiem 66 350. Natomiast w 2005 r. obsłużyła 60 tys. UTI.
 
Piotr Frankowski
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl