WIELOLETNIE starania stały się faktem. Wczoraj zarząd portów podpisał umowę z konsorcjum firm, które przygotują tereny pod terminal
kontenerowy na Ostrowie Grabowskim w Szczecinie.
- DLACZEGO budujemy ten obiekt? Bo jesteśmy jedynym portem na Bałtyku, a być może w Europie, który nie ma nowoczesnej suwnicy kontenerowej –
stwierdził Dariusz Rutkowski, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Bazę pod przeładunki i składowanie kontenerów wykona wyłonione spośród czterech podmiotów konsorcjum JVMoebius-Boegl
Szczecin II. Jego liderem jest firma Josef Moebius Bau AG z Hamburga. Wybór zaakceptował Bank Światowy.
- Firma prowadzi działalność w zakresie budownictwa hydrotechnicznego, drogowego, podziemnego a
także znana jest z innowacyjnych rozwiązań i technologii - poinformował Wojciech Sobecki, rzecznik portu. - Wybudowała m.in. ląd stały dla zakładów Airbusa w hamburskim porcie, pogłębiała akweny w
szwedzkim Geavle oraz tor wodny Szczecin-Świnoujście. Prowadzi też prace hydrotechniczne w portach mórz: Bałtyckiego, Śródziemnego i Czarnego.
Koszt netto inwestycji wyniesie prawie 70,6 min zł. W
terminalu będzie można przeładowywać rocznie do 80 tys. kontenerów 20-stopowych (TEU). W zeszłym roku port przeładował ok. 36 tys. TEU, lecz ilość towarów w pojemnikach wzrasta od kilku do kilkudziesięciu
procent rocznie.
- Można powiedzieć, że dziś port wychodzi poza swoje stare granice - stwierdził Władysław Lisewski, wiceprezes ZMPSiŚ ds. inwestycji. -W rejonie przeładunków powstanie m.in. nabrzeże
fińskie o długości 240 m wraz z rampą ro-ro.
75 procent pieniędzy, na projekt dała Unia Europejska, reszta po chodzi z pożyczki Banku Światowego. Budowa ma być zakończona za półtora roku. - Za 18
miesięcy będziemy mogli wydzierżawić teren kontrahentowi, który wyposaży go w sprzęt przeładunkowy - powiedział Lisewski. - Poszukujemy dużego solidnego operatora, który już działa na rynku światowym, bo
przy okazji rozwiąże nam problem pozyskania ładunków dla tej bazy - dodał Rutkowski.
Jak poinformowała Janina Mętrak, dyrektor departamentu transportu morskiego w resorcie transportu, w skali kraju na
infrastrukturę morską zostało przeznaczone 120 mln euro. W tych ramach finansowanych będzie 9 projektów, w tym 2 zgłoszone przez ZMPSiŚ.
Optymistą jest Radosław Czapski, koordynator projektów
infrastrukturalnych w transporcie w Banku Światowym: - Wierzę, że terminal kontenerowy i centrum logistyczne w Szczecinie mają szansę powodzenia, bo tendencje w przewozach kontenerów na świecie widać
okiem nieuzbrojonym.