Pierwszy pełny rok działalności terminalu VGN w Świnoujściu pokazał, że wcześniejsze prognozy szefostwa spółki powoli się
sprawdzają. Przeładunki systematycznie rosną, rozwija się współpraca między terminalem a przewoźnikami lądowymi, a spółka szuka powiązań z terminalami intermodalnymi w głębi kraju.
W ub.r. w terminalu
przeładowano 3429 TEU, z czego 99% stanowił eksport via Hamburg i Bremerhaven, i obsłużono 52 statki. Podstawowe ładunki przechodzące przez terminal to: produkty chemiczne, cukier, ryby mrożone i
półprodukty spożywcze.
Terminal obsługiwany jest przez statki Baltic Container Lines. Kursują one w relacji Świnoujście - Hamburg i Świnoujście - Bremerhaven. Jednostki zawijają zarówno w drodze do i
ze Szczecina. Średnio, na statek ładowane jest BO-8O TEU, a przeciętna wydajność w eksporcie wynosi 18-20 kontenerów na godz. Terminal pracuje całą dobę, 7 dni w tygodniu, a statki obsługiwane są zaraz po
zacumowaniu.
Głównym armatorem oceanicznym obsługiwanym przez VGN był P&O Nedlloyd (obecnie Maersk Line). Wśród pozostałych byli m.in. Hanjin, Cosco i ZIM Lines.
Dwa razy w tygodniu do
Świnoujścia dociera pociąg PCC Raił Containers, z ok. 50 kontenerami z terminalu w Brzegu Dolnym. Skład dostarcza zarówno własne ładunki PCC Rokita, jak również innych gestorów z okolic Wrocławia.
VGN
Polska uczestniczył w budowie terminalu intermodalnego w Brzegu Dolnym, m.in. w konsultacjach podczas projektowania placów składowych. Spółka dostarczyła też tam własny reach stacker marki Kalmar, który
obsługuje 100% przeładunków w tamtejszym terminalu.
Dowozy ładunków samochodami mają niewielki udział w obsłudze terminalu VGN i głównie dotyczą przewozu kontenerów do Euro Terminalu Ltd (dawniej Odra
Portu] w Świnoujściu. Firma, jako jedna z nielicznych w Polsce, posiada samowyładowczą naczepę kontenerową 20'-40' typu side-loader.
W zeszłym roku terminal VGN nie obsługiwał transportów papieru
w kontenerach., dostarczanych barkami ze Schwedt. Ładunki te mają ponownie pojawić się w br.
W tym roku firma planuje też pozyskanie ładunków importowych z południowo-zachodniej Polski. Działania te
podejmuje wspólnie z PCC Raił Containers. Plany obejmują także dalszy rozwój współpracy z armatorami, zwiększenie częstotliwości zawinięć statków i przeładunki na poziomie 7000 TEU.
Jeśli chodzi o
inwestycje, to warto wspomnieć o planowanym wydłużeniu nabrzeża kontenerowego, o ok. 80 m, powiększeniu i utwardzeniu placów składowych oraz wprowadzeniu systemu informatycznego do zarządzania ruchem
kontenerów.