Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Mała baza, duży wzrost

Namiary na Morze i Handel, 2006-03-10

Szczecińska spółka przeładunkowa Drobnica-Port Szczecin miniony rok, jeśli chodzi o przeładunki kontenerów, może uznać za udany. Ogółem przeładowano 32 730 TEU, co oznacza wzrost aż o 5039 TEU. W przypadku niewielkiego terminalu, jakim jest baza przy nabrzeżu Czeskim w Szczecinie, jest to bardzo duży wzrost. W ramach zespołu portowego Szczecin-Świnoujście spółka jest głównym przeładowcą kontenerów. Zawijają tu regularne serwisy feederowe przewożące kontenery do portów w Hamburgu i Bremerhaven, z częstotliwością zawinięć 2-3 razy w tygodniu, oraz działa połączenie z Kłajpedą, z częstotliwością 1 raz w tygodniu. Terminal obsługiwany jest przede wszystkim przez armatora Baltic Container Linę. W mniejszym stopniu z jego usług korzysta także Euroafrica Linie Żeglugowe, która przewozi kontenery na trasie zachodnioafrykańskiej. Natomiast główni armatorzy oceaniczni, których kontenery obsługiwane są w Szczecinie, to Maersk i Hanjin. Od strony lądowej obsługę terminalu zapewnia PKP Cargo, przy czym dowóz kontenerów koleją stanowi tylko ok. 10-15% wszystkich dostarczanych na plac. Pozostała część ładunków dociera na naczepach samochodowych. Nie są natomiast dowożone barkami. Wzrost przeładunków kontenerów w Szczecinie odnotowywany jest już od kilku lat. Mimo to ogólny udział ładunków konteneryzowanych nie satysfakcjonuje szefów Drobnicy. Ich udział na poziomie kilku procent rocznie, w ogólnym wolumenie obrotów, pokazuje, jak wiele jest jeszcze do zrobienia. Z drugiej jednak strony, stawianie terminalu kontenerowego w Szczecinie na równi np. z terminalem w Gdyni, jest błędem. Specyfika portu w Szczecinie jest diametralnie inna, niż w Gdyni. Położony w głębi lądu port w Szczecinie, ukierunkowany jest przede wszystkim na ładunki pochodzące z jego bezpośredniego zaplecza. W ostatnich latach Drobnica zainwestowała w sprzęt przeładunkowy. W ub.r. zakupiono trzeci reach stacker oraz wyposażono terminal w dwa urządzenia rentgenowskie, służące do prześwietlania ładunków na paletach i całych kontenerów na naczepach samochodowych oraz w 84 stanowiska do podłączenia kontenerów chłodzonych. Tym bardziej, że w 2005 r. odnotowano bardzo dynamiczny wzrost obsługi takich właśnie kontenerów, których przeładowano ok. 2,5 tys. To prawie 100% więcej niż rok wcześniej. Pakiet usług oferowanych przez spółkę poszerzono ostatnio m.in. o opróżnianie i napełnianie kontenerów, ich naprawy, mycie, sprzątanie oraz inne usługi, w zależności od potrzeb klientów. W firmie wdrożono też system elektronicznej ewidencji obrotu kontenerami, oparty na bazie danych systemu Acces. Pozwala to na tworzenie raportów i dostęp do informacji on-line. Drobnica-Port Szczecin jest także operatorem wolnego obszaru celnego. Można tu dokonywać operacji składowania kontenerów i ich zawartości, bez ponoszenia obciążeń celnych. W szczecińskim porcie działa również graniczny punkt kontroli weterynaryjnej. Na badania trafiają tu kontenery z produktami pochodzenia zwierzęcego. Pierwsze kontenery pojawiły się w Szczecinie w latach 70-tych. Wyodrębniono wtedy w porcie obszar przeznaczony do obsługi drobnicy zjednostkowanej. W połowie lat 90-tych pojawił się samojezdny dźwig Gottwald, przeznaczony do obsługi kontenerów. Natomiast generalny remont terminalu przeprowadzono pod koniec lat 90-tych, wyburzając m. in. stary magazyn i robiąc tam miejsce na nowy plac składowy. Wtedy pojawiły się też dwa reach stackery. Pierwsza regularna linia feederowa uruchomiona została w 1998 r. i łączyła Szczecin z Bremerhaven.
 
AW
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl