Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

DCT rośnie na plaży

Namiary na Morze i Handel, 2006-03-10

Pojawiły się informacje, że w związku ze zwiększeniem zaangażowania finansowego przez australijskich inwestorów z Macquarie Bank, pierwsze dwie fazy budowy terminalu Deepwater Container Terminal mają zostać połączone w jedną. Ewentualnie, po zakończeniu pierwszej fazy inwestycji, bez planowanej wcześniej przerwy, miałoby nastąpić przejście do realizacji drugiej. Nie udało się jednak potwierdzić tych doniesień. Faktem jest, że budowa DCT postępuje. Zaczynają się już zarysowywać kształty ściętego prostokąta, wychodzącego w morze sztucznego półwyspu, który przeistoczy się w pirs. To efekt prac refulacyjnych. Działania te, jak i związane z nimi prace pogłębiarskie, wykonuje Van Oord, którego podwykonawcą jest gdański PRCiR Po 2 -letnich pracach przygotowawczych, budowa terminalu kontenerowego w Porcie Północnym wkroczyła zatem w fazę realizacji. Stało się to możliwe, dzięki zapewnieniu finansowania inwestycji. Środki na budowę terminalu kontenerowego w Gdańsku wyłożył Ma-cquarie Bank, który stał się głównym udziałowcem przedsięwzięcia, oraz niemiecki DVB Bank AG. Umowę dotyczącą budowy, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA parafował z konsorcjum brytyjskim DCT Gdańsk SA, w lutym 2003 r. Po uzyskaniu zgody Ministerstwa Skarbu Państwa, w styczniu 2004 r., Andrzej Kasprzak, prezes ZMPG SA i James Sutcliffe, prezes DCT Gdańsk SA, podpisali umowę na długoletnią (30 lat z opcją na kolejnych 30) dzierżawę terenów portowych, w myśl której brytyjski inwestor zbuduje na nich największy w Polsce głębokowodny terminal kontenerowy. Pod koniec grudnia 2004 r., wojewoda pomorski podpisał pozwolenie na budowę. Projekt i dokumentację budowlaną terminalu DCT opracowało konsorcjum złożone z Biura Projektów Budownictwa Morskiego Projmors w Gdańsku oraz firm Wuprohyd w Gdańsku i North-ln-vestments Gdańsk. Główny wykonawca prac wyłoniony został spośród pięciu kandydatów. Został nim niemiecki koncern budowlany Hoch-tief, jedna z największych międzynarodowych firm w tej branży. Terminal DCT zlokalizowany zostanie na sztucznie usypanym pirsie, o długości 710 m i szerokości 315 m. Jego powierzchnia wyniesie 32 ha. Piasek, z którego tworzony jest pirs, pochodzi z prac pogłębiarskich. Od strony zachodniej pirsu będzie znajdowało się nabrzeże przeładunkowe, mające 40 m szerokości, z dwoma stanowiskami dla kontenerowców. Pierwszy odcinek nabrzeża będzie miał długość 385 m, a głębokość przy nim ma wynosić 16,5 m. Przy drugim odcinku, o długości 295 m, głębokość osiągnie 13,5 m. Od strony wschodniej i zachodniej pirs będzie zabezpieczony falochronem brzegowym narzutowym, z bloków żelbetonowych. Na górnej warstwie pirsu położona zostanie powierzchnia żelbetonowa. Pod nabrzeżem grunt będzie wzmocniony palami stalowymi, stanowiącymi fundamenty torów czterech suwnic nabrzeżo-wych o wysięgu 50 m, do przeładunku kontenerów ze statków. Na płycie pirsu znajdować się będzie plac składowy kontenerów, obsługiwany przez samojezdne, kołowe suwnice placowe. Oprócz dwóch stanowisk dla kontenerowców, prostopadle do pirsu, zbudowane będzie stanowisko z pochylnią i rampą do obsługi statków ro-ro. Poza pirsem powstaną place składowe do magazynowania pustych kontenerów, czterotorowa bocznica kolejowa, droga dojazdowa z węzłem drogowym i placem manewrowym dla samochodów. Zakładana zdolność przeładunkowa w pierwszym etapie wyniesie 500 tys. TEU, a docelowa - 1 min TEU. Będzie to zatem największy w Polsce, głębokowodny terminal kontenerowy. Koszt jego budowy to 190 min euro. Pierwszy kontenerowiec ma zawinąć do terminalu już w br. Można jednak zaryzykować stwierdzenie, że wspomniana data została przyjęta zbyt optymistycznie. Zakończenie budowy pierwszego etapu planowane jest na ok. 20 miesięcy od rozpoczęcia prac, a uroczyste rozpoczęcie budowy miało miejsce pod koniec września ub.r. Na zapleczu terminalu przewidywana jest budowa nowoczesnego centrum logistyczno-dystrybucyjnego. Na początku stycznia 2005 r. sygnatariusze listu intencyjnego: brytyjski inwestor DCT Gdańsk SA, Gmina Gdańsk oraz ZMPG SA, wyrazili wolę jego utworzenia na niemal 140 ha. To szansa dla dziesiątków firm, które zajmą się obsługą kontenerów, towarów w nich przewożonych, ich uszlachetnianiem, przetwarzaniem, pakowaniem czy transportem.
 
rel, pbs
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl