Pojawiły się informacje, że w związku ze zwiększeniem zaangażowania finansowego przez australijskich inwestorów z Macquarie Bank,
pierwsze dwie fazy budowy terminalu Deepwater Container Terminal mają zostać połączone w jedną. Ewentualnie, po zakończeniu pierwszej fazy inwestycji, bez planowanej wcześniej przerwy, miałoby nastąpić
przejście do realizacji drugiej. Nie udało się jednak potwierdzić tych doniesień.
Faktem jest, że budowa DCT postępuje. Zaczynają się już zarysowywać kształty ściętego prostokąta, wychodzącego w morze
sztucznego półwyspu, który przeistoczy się w pirs. To efekt prac refulacyjnych. Działania te, jak i związane z nimi prace pogłębiarskie, wykonuje Van Oord, którego podwykonawcą jest gdański PRCiR
Po 2
-letnich pracach przygotowawczych, budowa terminalu kontenerowego w Porcie Północnym wkroczyła zatem w fazę realizacji. Stało się to możliwe, dzięki zapewnieniu finansowania inwestycji. Środki na budowę
terminalu kontenerowego w Gdańsku wyłożył Ma-cquarie Bank, który stał się głównym udziałowcem przedsięwzięcia, oraz niemiecki DVB Bank AG. Umowę dotyczącą budowy, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA
parafował z konsorcjum brytyjskim DCT Gdańsk SA, w lutym 2003 r. Po uzyskaniu zgody Ministerstwa Skarbu Państwa, w styczniu 2004 r., Andrzej Kasprzak, prezes ZMPG SA i James Sutcliffe, prezes DCT Gdańsk
SA, podpisali umowę na długoletnią (30 lat z opcją na kolejnych 30) dzierżawę terenów portowych, w myśl której brytyjski inwestor zbuduje na nich największy w Polsce głębokowodny terminal kontenerowy. Pod
koniec grudnia 2004 r., wojewoda pomorski podpisał pozwolenie na budowę.
Projekt i dokumentację budowlaną terminalu DCT opracowało konsorcjum złożone z Biura Projektów Budownictwa Morskiego Projmors w
Gdańsku oraz firm Wuprohyd w Gdańsku i North-ln-vestments Gdańsk. Główny wykonawca prac wyłoniony został spośród pięciu kandydatów. Został nim niemiecki koncern budowlany Hoch-tief, jedna z największych
międzynarodowych firm w tej branży.
Terminal DCT zlokalizowany zostanie na sztucznie usypanym pirsie, o długości 710 m i szerokości 315 m. Jego powierzchnia wyniesie 32 ha. Piasek, z którego tworzony
jest pirs, pochodzi z prac pogłębiarskich. Od strony zachodniej pirsu będzie znajdowało się nabrzeże przeładunkowe, mające 40 m szerokości, z dwoma stanowiskami dla kontenerowców. Pierwszy odcinek
nabrzeża będzie miał długość 385 m, a głębokość przy nim ma wynosić 16,5 m. Przy drugim odcinku, o długości 295 m, głębokość osiągnie 13,5 m. Od strony wschodniej i zachodniej pirs będzie zabezpieczony
falochronem brzegowym narzutowym, z bloków żelbetonowych. Na górnej warstwie pirsu położona zostanie powierzchnia żelbetonowa. Pod nabrzeżem grunt będzie wzmocniony palami stalowymi, stanowiącymi
fundamenty torów czterech suwnic nabrzeżo-wych o wysięgu 50 m, do przeładunku kontenerów ze statków. Na płycie pirsu znajdować się będzie plac składowy kontenerów, obsługiwany przez samojezdne, kołowe
suwnice placowe. Oprócz dwóch stanowisk dla kontenerowców, prostopadle do pirsu, zbudowane będzie stanowisko z pochylnią i rampą do obsługi statków ro-ro. Poza pirsem powstaną place składowe do
magazynowania pustych kontenerów, czterotorowa bocznica kolejowa, droga dojazdowa z węzłem drogowym i placem manewrowym dla samochodów.
Zakładana zdolność przeładunkowa w pierwszym etapie wyniesie 500
tys. TEU, a docelowa - 1 min TEU. Będzie to zatem największy w Polsce, głębokowodny terminal kontenerowy. Koszt jego budowy to 190 min euro. Pierwszy kontenerowiec ma zawinąć do terminalu już w br. Można
jednak zaryzykować stwierdzenie, że wspomniana data została przyjęta zbyt optymistycznie. Zakończenie budowy pierwszego etapu planowane jest na ok. 20 miesięcy od rozpoczęcia prac, a uroczyste rozpoczęcie
budowy miało miejsce pod koniec września ub.r.
Na zapleczu terminalu przewidywana jest budowa nowoczesnego centrum logistyczno-dystrybucyjnego. Na początku stycznia 2005 r. sygnatariusze listu
intencyjnego: brytyjski inwestor DCT Gdańsk SA, Gmina Gdańsk oraz ZMPG SA, wyrazili wolę jego utworzenia na niemal 140 ha. To szansa dla dziesiątków firm, które zajmą się obsługą kontenerów, towarów w
nich przewożonych, ich uszlachetnianiem, przetwarzaniem, pakowaniem czy transportem.