Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

PŻM zamawia w Chinach. Jeziorowce do wymiany

Kurier Szczeciński, 2006-03-20

NA uprawomocnienie się kontraktów na budowę sześciu nowych statków czeka Polska Żegluga Morska. Natomiast umowy na dostawę dwóch kolejnych masowców armator chce podpisać w najbliższym czasie. Wszystkie jednostki powstaną w Chinach. - W chińskiej stoczni Hantong koło Szanghaju zostanie zbudowanych sześć statków do przewozu ładunków w rejon Wielkich Jezior Amerykańskich. To nowa stocznia, jeszcze w trakcie budowy. Produkcję rozpoczyna w tym roku. Ma zawarte kontrakty z takimi armatorami, jak norweski Jebsen czy duński Clipper - informuje Leszek Trachimowicz, dyrektor pionu techniczno-inwestycyjnego PŻM. - Musimy odmłodzić flotę, bo kontrahenci, dla których wozimy dużo towarów wrażliwych, podatnych na uszkodzenia, chcieliby, aby transportowały je młodsze jednostki. Według niego, mimo że ceny statków poszły w górę, firma nie mogła już dłużej czekać na lepszy rynek. Udźwignie też ciężar odnowy tonażu. Trachimowicz przypomina, że szczeciński armator eksploatuje kilkanaście "jeziorowców". Najstarsze są statki typu "Ziemia", których siedem zbudowano w Argentynie jeszcze w latach 80. Nieco młodsze są trzy jednostki powstałe w stoczni tureckiej na początku lat 90. Najmłodszą serią są masowce wybudowane pod koniec lat 90. w stoczni japońskiej - "Isa", "Isolda", "Isadora", "Irma" i "Iryda". Nowe frachtowce weszłyby w miejsce "argentyńczyków", które liczą sobie więcej niż 20 lat. - Nowe statki na wielkie jeziora o nośności po 30 tys. DWT. będą posiadały podwójny kadłub i będą mierzyły po 190 metrów długości. Każdy będzie posiadał 6 ładowni, 3 dźwigi po 30 ton udźwigu każdy oraz najlepsze dostępne na rynku wyposażenie, m.in. śrubę nastawną i ster strumieniowy -wylicza dyrektor. - Szerokość kadłuba 23,6 metra pozwoli im na przejście przez śluzy w kierunku jezior. Kontrakt już podpisano, natomiast nie jest on jeszcze prawomocny i aby wszedł w życie, stocznia musi przedstawić gwarancje bankowe. Armator podpisze także kontrakty na budowę dwóch kolejnych masowców w chińskiej stoczni Xin-gang. Na razie uzgodnił z Chińczykami warunki wstępne umowy. Będzie to kontynuacja serii czterech jednostek o nośności 38 tys. DWT, które PŻM już odebrała. Przypomnijmy, że pływają już: "Kujawy", "Warmia", "Mazury", "Podhale". Łącznie z już zamówionymi kolejnymi czterema, stocznia ta wybuduje więc 6 masowców. Wszystkie 12 jednostek kompania ze Szczecina odbierać będzie w tym samym czasie - od połowy 2008 do końca 2009 r.
 
kl
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl