NA uprawomocnienie się kontraktów na budowę sześciu nowych statków czeka Polska Żegluga
Morska. Natomiast umowy na dostawę dwóch kolejnych masowców armator chce podpisać w najbliższym czasie. Wszystkie jednostki powstaną w Chinach.
- W chińskiej stoczni Hantong koło Szanghaju zostanie
zbudowanych sześć statków do przewozu ładunków w rejon Wielkich Jezior Amerykańskich. To nowa stocznia, jeszcze w trakcie budowy. Produkcję rozpoczyna w tym roku. Ma zawarte kontrakty z takimi armatorami,
jak norweski Jebsen czy duński Clipper - informuje Leszek Trachimowicz, dyrektor pionu techniczno-inwestycyjnego PŻM. - Musimy odmłodzić flotę, bo kontrahenci, dla których wozimy dużo towarów wrażliwych,
podatnych na uszkodzenia, chcieliby, aby transportowały je młodsze jednostki.
Według niego, mimo że ceny statków poszły w górę, firma nie mogła już dłużej czekać na lepszy rynek. Udźwignie też ciężar
odnowy tonażu. Trachimowicz przypomina, że szczeciński armator eksploatuje kilkanaście "jeziorowców". Najstarsze są statki typu "Ziemia", których siedem zbudowano w Argentynie jeszcze w latach 80.
Nieco młodsze są trzy jednostki powstałe w stoczni tureckiej na początku lat 90. Najmłodszą serią są masowce wybudowane pod koniec lat 90. w stoczni japońskiej - "Isa", "Isolda", "Isadora",
"Irma" i "Iryda". Nowe frachtowce weszłyby w miejsce "argentyńczyków", które liczą sobie więcej niż 20 lat.
- Nowe statki na wielkie jeziora o nośności po 30 tys. DWT. będą posiadały
podwójny kadłub i będą mierzyły po 190 metrów długości. Każdy będzie posiadał 6 ładowni, 3 dźwigi po 30 ton udźwigu każdy oraz najlepsze dostępne na rynku wyposażenie, m.in. śrubę nastawną i ster
strumieniowy -wylicza dyrektor. - Szerokość kadłuba 23,6 metra pozwoli im na przejście przez śluzy w kierunku jezior.
Kontrakt już podpisano, natomiast nie jest on jeszcze prawomocny i aby wszedł w
życie, stocznia musi przedstawić gwarancje bankowe.
Armator podpisze także kontrakty na budowę dwóch kolejnych masowców w chińskiej stoczni Xin-gang. Na razie uzgodnił z Chińczykami warunki wstępne
umowy. Będzie to kontynuacja serii czterech jednostek o nośności 38 tys. DWT, które PŻM już odebrała. Przypomnijmy, że pływają już: "Kujawy", "Warmia", "Mazury", "Podhale". Łącznie z już
zamówionymi kolejnymi czterema, stocznia ta wybuduje więc 6 masowców.
Wszystkie 12 jednostek kompania ze Szczecina odbierać będzie w tym samym czasie - od połowy 2008 do końca 2009 r.