Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Potrzebne gazowce

Kurier Szczeciński, 0000-00-00

Gdy Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo zastanawia się, gdzie wybudować gazoport - który ma powstać do 2010 r. - w tle jest drugi problem: czym przewozić skroplony gaz ziemny (LNG). - Nie przypuszczam, abyśmy zbudowali takie jednostki na dzień uruchomienia terminalu - mówi Michał Nowicki, zastępca dyrektora PGNiG ds. departamentu rozwoju i inwestycji. -Ale jak będzie rzeczywiście, pokaże studium wykonalności projektu, bo rynek metanowców jest na świecie ściśle określony. O ewentualnym wynajęciu jednostek trzeba już teraz rozmawiać z ich właścicielami. - Ewentualnie trzeba myśleć o znalezieniu w stoczniach wolnych mocy. Niestety, większość producentów statków ma już zamówienia na najbliższe pięć lat - dodaje dyrektor Nowicki. Na razie więc PGNiG rozmawia z różnymi firmami na temat wyboru najkorzystniejszej dla opcji przewozu skroplonego gazu. - W późniejszym okresie i tak będziemy te jednostki budować. Być może w polskich stoczniach - tłumaczy dyrektor. - Teraz rozważamy czartery terminowe albo zawiązanie spółki z jakimś doświadczonym operatorem morskim takich gazowców. Podczas niedawnej debaty w "Kurierze" na temat gazoportu wojewoda Robert Krupowicz zasugerował, że takie jednostki mogłyby powstać w Stoczni Gdynia w ramach szerokiej współpracy dotyczącej ewentualnej inwestycji w terminal LNG w Świnoujściu. Gdynia ma duże doki do budowy odpowiedniej wielkości statków. Ma też doświadczenie w budowie gazowców LPG, którymi przewozi się gaz propan-butan (używany np. w silnikach samochodowych). Według Andrzeja Żarnocha, dyrektora ds. marketingu i kontraktacji w Stoczni Szczecińskiej Nowej, jednostki ponad 200-metrpwe są poza zasięgiem jego spółki. SSN byłaby je wstanie wybudować, gdyby były nieco mniejsze, a takie planowano przed pięciu lary, gdy firma uczestniczyła w konsorcjum, które chciało wybudować gazoport w Policach. - Budowy statków LNG realizuje wiele stoczni na zasadzie wykupu gotowych licencji oraz w dużej mierze zakupu pakietów urządzeń do montażu - wyjaśniał niedawno dyr. Żarnoch. Stocznia Gdynia już się sposobi do przyjęcia ewentualnego zamówienia na metanowce dla przyszłego gazoportu w Świnoujściu lub. Gdańsku. Pod koniec stycznia w Gdyni ma się odbyć seminarium o szansach produkcji gazowców LNG.
 
(kl)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl