Gdy Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo zastanawia się, gdzie wybudować gazoport - który ma powstać do 2010 r. - w
tle jest drugi problem: czym przewozić skroplony gaz ziemny (LNG).
- Nie przypuszczam, abyśmy zbudowali takie jednostki na dzień uruchomienia terminalu - mówi Michał Nowicki, zastępca dyrektora PGNiG
ds. departamentu rozwoju i inwestycji. -Ale jak będzie rzeczywiście, pokaże studium wykonalności projektu, bo rynek metanowców jest na świecie ściśle określony.
O ewentualnym wynajęciu jednostek trzeba
już teraz rozmawiać z ich właścicielami.
- Ewentualnie trzeba myśleć o znalezieniu w stoczniach wolnych mocy. Niestety, większość producentów statków ma już zamówienia na najbliższe pięć lat - dodaje
dyrektor Nowicki.
Na razie więc PGNiG rozmawia z różnymi firmami na temat wyboru najkorzystniejszej dla opcji przewozu skroplonego gazu.
- W późniejszym okresie i tak będziemy te jednostki budować.
Być może w polskich stoczniach - tłumaczy dyrektor. - Teraz rozważamy czartery terminowe albo zawiązanie spółki z jakimś doświadczonym operatorem morskim takich gazowców.
Podczas niedawnej debaty w
"Kurierze" na temat gazoportu wojewoda Robert Krupowicz zasugerował, że takie jednostki mogłyby powstać w Stoczni Gdynia w ramach szerokiej współpracy dotyczącej ewentualnej inwestycji w terminal LNG w
Świnoujściu. Gdynia ma duże doki do budowy odpowiedniej wielkości statków. Ma też doświadczenie w budowie gazowców LPG, którymi przewozi się gaz propan-butan (używany np. w silnikach samochodowych).
Według Andrzeja Żarnocha, dyrektora ds. marketingu i kontraktacji w Stoczni Szczecińskiej Nowej, jednostki ponad 200-metrpwe są poza zasięgiem jego spółki. SSN byłaby je wstanie wybudować, gdyby były
nieco mniejsze, a takie planowano przed pięciu lary, gdy firma uczestniczyła w konsorcjum, które chciało wybudować gazoport w Policach.
- Budowy statków LNG realizuje wiele stoczni na zasadzie wykupu
gotowych licencji oraz w dużej mierze zakupu pakietów urządzeń do montażu - wyjaśniał niedawno dyr. Żarnoch.
Stocznia Gdynia już się sposobi do przyjęcia ewentualnego zamówienia na metanowce dla
przyszłego gazoportu w Świnoujściu lub. Gdańsku. Pod koniec stycznia w Gdyni ma się odbyć seminarium o szansach produkcji gazowców LNG.