Terminal Promowy w Świnoujściu uznawany za najnowocześniejszą bazę promową na Bałtyku zajmuje strategiczną pozycję w
planach rozwojowych ZMPSiŚ SA. O jego obecnej pozycji, zamierzeniach i planach inwestycyjnych mówią członkowie zarządu Terminalu Promowego Świnoujście Sp. z o.o.: Wojciech Szlachcikowski - prezes oraz
Andrzej Gajda - wiceprezes.
Wojciech Szlachcikowski: - Terminal Promowy w Świnoujściu, którego zarządzanie niedawno przejęliśmy, jest bez wątpienia największym w Polsce i najnowocześniejszym w
Europie portem obsługującym promy, statki ro-ro, wycieczkowce, katamarany i statki żeglugi śródlądowej. Usługowa funkcja bazy promowej realizowana jest w oparciu o pięć specjalistycznych stanowisk
promowych, umożliwiających obsługę ruchu pasażerskiego i przeładunki ro-ro samochodów osobowych, ciężarowych, naczep drogowych i wagonów kolejowych. Istniejący potencjał pozwala na przeładunki roczne 100
tys. wagonów, 0,5-0,8 mln samochodów osobowych, 0,5-0,8 mln samochodów ciężarowych i 9 mln ton ładunków oraz obsługę 2-3 mln pasażerów. Dzięki swojej lokalizacji od lat jest głównym miejscem obsługi
ładunków skandynawskich, przechodzących w tranzycie do krajów położonych na południe od Polski, jak i na trasach odwrotnych.
Andrzej Gajda: - Obecnie potencjał bazy nie jest jeszcze w pełni
wykorzystany, ale w ostatnich kilku latach obserwujemy wzrastającą dynamikę obrotów.
W porównaniu z 2003 r. obroty bazy przeładunkowej w 2004 zdecydowanie poszły w górę. I tak o 29 proc. więcej
obsłużono samochodów osobowych, o 18 proc. samochodów ciężarowych, o 12 proc. wagonów i 9 proc. więcej autokarów, jedynie przy mniejszej ilości pasażerów. Obejmując zarząd firmy gruntownie z prezesem
prześledziliśmy zmiany ilościowe i asortymentowe obrotów bazy, jak również zbadaliśmy wszelkie analizy dotyczące perspektyw handlu w obszarze przybałtyckim, prognozy przepływów ładunkowych oraz ich
możliwości transportu. Przewiduje się, że do 2010 r. handel bałtycki będzie wzrastał corocznie o 3 proc., do 2020 r. nastąpi dziesięciokrotny wzrost obrotów handlowych, natomiast do 2015 r. handel
zagraniczny Szwecji z krajami bałtyckimi prawie się podwoi. Najszybciej i najbardziej dynamicznie wzrosną przewozy morskie między północą i południem Bałtyku. Ta wysoce korzystna dla terminalu tendencja
winna być w jak największym stopniu wykorzystana i jest to główna dyrektywa naszych zamierzeń inwestycyjnych.
W. Sz.: - Poprawiająca się koniunktura dla południowo-północnych linii żeglugowych
Bałtyku wymusza działania rozwojowe, zarówno w zakresie organizacji pracy, jak i modernizacji infrastruktury dostosowującej port do zwiększonego natężenia ruchu. Przede wszystkim musimy usunąć główną
barierę - przygotować nowe stanowiska powyżej 200 m długości dla większych promów. Radykalnego uporządkowania wymaga komunikacja drogowa i kolejowa w rejonie nabrzeży. Planujemy również wprowadzenie
technologii lo-lo w obsłudze przeładunkowej statków. Doposażamy w sprzęt zaplecze lądowe.
A. G.: - Jednym z celów strategicznych ZMPSiŚ SA ujętych w Strategii Rozwoju Portów Morskich w Szczecinie
i Świnoujściu jest "świadczenie usług komercyjnych i publicznych na rzecz użytkowników i klientów portu o jakości, która umożliwia komfortową obsługę pasażerów, optymalizację czasu, ryzyka kosztów i
efektywności ekonomicznej usług portowych". Terminal Promowy w Świnoujściu jest wysoko wykwalifikowanym operatorem systemów przeładunkowych, potwierdzonych certyfikatami ISO.
W. Sz.: -
Dysponujemy świetnie wyszkoloną załogą. Baza jest doskonale przygotowana do sprostania wszelkim wyzwaniom wiążącym się z pełnym wykorzystaniem wysoce sprzyjających tendencji w sektorze przewozów morskich,
jak i kombinowanych morsko-lądowych, w ramach korytarzy transportowych regionu Morza Bałtyckiego.