Rośnie krąg orędowników budowy gazoportu w Świnoujściu. Stanowisko w tej ważnej z punktu widzenia Pomorza
Zachodniego inwestycji wyrazili po swoich obradach członkowie zarządu wojewódzkiego Sojuszu Lewicy Demokratycznej, jak również działacze Partii Demokratycznej-demokraci.pl.
- Opowiadamy się za budową
gazoportu w Świnoujściu. Taką lokalizację popierają władze regionalne SLD w województwach: dolnośląskim, lubuskim, opolskim, śląskim i wielkopolskim - czytamy w uchwale zarządu SLD, którą podpisał jego
szef poseł Stanisław Wziątek.
Wczoraj do tej kwestii odniósł się też ponownie w kontekście niedoszłej umowy z Norwegami na dostawy gazu były minister poseł SLD Jacek Piechota. Przypomniał, że w
piśmie z 6 bm. do swego następcy ministra gospodarki Piotra Woźniaka zaznaczył, iż dokładnie rok temu przyjęty dokument "Polityka energetyczna Polski do 2025" zakładał realizację przedsięwzięcia,
które umożliwiałoby import gazu w postaci skroplonej (LNG) lub sprężonej (CNG) drogą morską. A wiele argumentów przemawia, by usytuować gazoport właśnie w Świnoujściu: odległość od cieśnin duńskich,
bliskość dużych odbiorców, przeznaczone na ten cel tereny i inicjatywy, których efekt to konkretne opracowania.
- Poprzednia ekipa rządząca też brała pod uwagę ten kierunek działań, pozwalający na
zróżnicowanie dostaw źródeł energii, by zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne kraju -oświadczył J. Piechota. -1 mam nadzieję, że względy merytoryczne rozstrzygną o lokalizacji tej inwestycji, a nie
względy polityczne - dodał.
Według Piechoty, w obliczu decyzji o zawieszeniu zarządu Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa SA, jeszcze -jak podkreślił - za urzędowania ministra skarbu państwa
Andrzeja Mi-kosza, niebezpieczeństwo takie istnieje. Przed tą decyzją bowiem zawieszony zarząd PGNiG SA ogłosił przetarg na wybór firmy opracowującej studium wykonalności tej inwestycji. A oferty zgłosiło
osiem konsorcjów firm.
- Zmiany koncepcji niepokoją, ponoć najpierw ma zapaść decyzja o wyborze lokalizacji, a studium wykonalności ma być opracowane właśnie pod nią - oświadczył J. Piechota. -To
by oznaczało powrót do złych praktyk, a w niejasnej sytuacji kadrowej PGNiG (nie ogłoszono do tej pory konkursu na prezesa i członków zarządu), gdy kierują nią prokurenci, firma może ulegać różnym
naciskom.
Swoje wsparcie dla budowy terminalu gazowego zadeklarowali też w specjalnej uchwale działacze PD-demokraci.pl. Wyrazili w niej poparcie dla argumentów radnych Świnoujścia, które - ich
zdaniem - rząd powinien wziąć pod uwagę przed tą ostateczną i strategiczną decyzją.