Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Szczecinianie w Strasburgu

Kurier Szczeciński, 2006-01-17

Gorąco było wczoraj pod Parlamentem Europejskim w Strasburgu, gdzie manifestowało kilka tysięcy dokerów, a wśród nich 20 portowców ze Szczecina i Świnoujścia. Protestanci zaczęli rzucać petardami, kamieniami i butelkami. Gdy rozbito szybę w budynku poczty Parlamentu Europejskiego, policja użyła armatek wodnych i gazów łzawiących. Jeden policjant został ranny. Przemarsz 7 tysięcy dokerów z kilkunastu państw UE rozpoczął się o godz. 13 i trwał do 15. Zakończył się pod gmachem PE, gdzie posłowie mają rozpocząć debatę nad nowymi przepisami, które powinny zliberalizować usługi przeładunkowe w portach i dopuścić do nich firmy z zewnątrz. Portowcy obawiają się, że w konsekwencji wielu z nich pójdzie na bruk Manifestanci nieśli hasła: "Stop dyrektywie w usługach portowych", "Wrzućcie sobie tę dyrektywę do trumny", itp. Z europejskimi kolegami maszerowała ponad 40-osobowa delegacja portowców i związkowców z "Solidarności" z portów Gdańska i Gdyni i z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. - Musimy pokazać determinację, bo w środę zapowiedziano głosowanie nad dyrektywą w Parlamencie Europejskim - poinformował jeszcze przed zajściami Adam Mazurkiewicz, szczeciński inspektor Międzynarodowej Federacji Transportowców. - Manifestacja była pokojowa - uważa Ryszard Hatylak, wiceprzewodniczący, "Solidarności" portów Szczecin i Świnoujście. - I dopiero koledzy z Hiszpanii chcieli sobie postrzelać z petard, a policjanci nie wytrzymali i od razu poleciały gazy łzawiące i polało się trochę wody. Hatylak dodał, że przedstawiciele protestujących, a wśród nich Adam Mazurkiewicz, udali się z petycją do europarlamentarzystów. - Myślę, że nasz protest pomoże i parlament nie przegłosuje zmian w portowym prawie. Portowców najbardziej bulwersuje przepis, dopuszczający tzw. samoobsługę w portach przez załogi statków. Według Komisji Europejskiej, która już po raz drugi forsuje tę dyrektywę, ma to położyć kres monopolowi portowych dokerów na rozładunek i załadunek statków. Dzięki nowym przepisom, armatorzy mogliby zatrudnić własnych przeładowców. To sprawiłoby, że pojawiłaby się konkurencja i usługi portowe by staniały. Miałoby się także zwiększyć zatrudnienie. Portowcy twierdzą, że obowiązek przeładunków zrzucono by na i tak już przemęczonych pracą marynarzy. Z kolei zatrudnianie nieprzeszkolonych ludzi to zagrożenie bezpieczeństwa pracy. Proponowaną dyrektywą zaniepokojeni są również m.in. piloci, którzy wprowadzają do portów statki handlowe. Jak poinformowała PAP, przeciw dyrektywie jest także wielu europosłów. - Nie możemy dopuścić, by prace dokerskie były wykonywane przez niewykwalifikowany personel - powiedział francuski socjalista Henri Weber. - W pełni solidaryzujemy się ze strajkującymi dokerami - dodał niemiecki eurodeputowany z frakcji Zielonych Michael Cramer. Manifestację w Strasburgu poprzedził mocny akcent w portach. Strajk dokerów sparaliżował bowiem pracę nabrzeży w belgijskiej Antwerpii, drugim co do wielkości porcie w Europie. Dołączył port w Zeebrugge. Z kolei Holendrzy poinformowali, że do strajku przyłączają się dokerzy Rotterdamu, co najmniej 600 osób. W mniejszej skali zaprotestował Amsterdam. Do dwudniowego strajku wezwały też hiszpańskie związki zawodowe, które uważają, że gdyby dyrektywa unijna weszła w życie, to w ciągu dwóch lat pracę straciłoby ok. 25 procent portowców. Wskutek ich protestu, przeładunki zostały sparaliżowane w Bilbao i Santander, a Porty na Wyspach Kanaryjskich i w Barcelonie przeładowywały na minimalnych obrotach. Protestowano też w innych portach. Dyrektywa szczególnie mogłaby zagrozić dotychczasowym firmom w polskich portach, które są słabo technicznie uzbrojone. Polskie porty nie strajkowały. Wcześniej odbyły się tu spotkania informacyjne.
 
M. Klasa
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl