Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Niepokój o gazoport

Kurier Szczeciński, 2006-01-05

W Szczecinie narasta niepokój, że nie merytoryczne decyzje, a naciski zadecydują o lokalizacji gazoportu. W Gdańsku, który rywalizuje o ten terminal ze Świnoujściem nasilił się w ostatnich dniach lobbing tamtejszych parlamentarzystów na rzecz budowy instalacji w Porcie Północnym. Przedwczoraj premier Marcinkiewicz poinformował, że rząd podjął decyzję o budowie terminalu LNG (liquified natural gas). Gdzie - zostanie dopiero ustalone. - Apelujemy do lokalnych polityków i organizacji gospodarczych, aby wspierali nas w staraniach o lokalizację morskiej bazy przeładunkowej skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu - mówi Dariusz Rutkowski, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Wspiera go głos Andrzeja Montwiłła, poprzedniego prezesa portów, który kilka lat temu uczestniczył w konsorcjum, zamierzającym wybudować taką bazę w Policach. Montwiłł opowiadał się za Świnoujściem: - Budowa terminalu w Świnoujściu leży w żywotnym interesie Pomorza Zachodniego, więc powinna mieć poparcie wszystkich, od posłów po urzędników. To bowiem potężna inwestycja przyciągająca kapitał i tworząca miejsca pracy - uważa. Wzrosłaby także pozycja Szczecina i Świnoujścia na mapie Polski, jako rejonu, z którego wysyłany jest gaz do Polski, a także być może i do Niemiec. Za lokalizacją bazy w Policach opowiedział się wczoraj nieoczekiwanie europoseł LPR, Sylwester Chruszcz. Jednak zdaniem ekspertów miejsce to nie ma szans ze względu na bezpieczeństwo żeglugi. Tymczasem prezes Rutkowski informuje, że zarząd portów jest w ciągłym kontakcie i na bieżąco współpracuje przy projektowaniu inwestycji z firmą wskazaną przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. - Lokalizacja W Świnoujściu jest korzystniejsza, bo jesteśmy najbliższym polskim portem od wejścia na Bałtyk ze strony cieśnin. Skoro więc chcemy się uniezależnić od rosyjskiego gazu, który płynie ze wschodu, to w ramach dywersyfikacji powinien on płynąć także z kierunku zachodniego - uważa Rutkowski. Tymczasem PGNiG, który ma być inwestorem, nie ma jeszcze nowego prezesa. W Szczecinie obawiają się więc, że decyzja o lokalizacji obiektu zapadnie zakulisowo pod wpływem lobbingu i nacisków politycznych, nim jeszcze powstanie studium wykonalności. Szacuje się, że terminal LNG kosztowałby od 400 do 600 mln euro. Roman Kolicki, rzecznik portu gdańskiego, przypomina, że jego portowa spółka jest w trakcie podpisywania listu intencyjnego z PGNiG. Baza odbiorcza miałaby tam powstać w Porcie Północnym. Dowożony metanowcami gaz po rozprężeniu byłby tłoczony rurą do podziemnych magazynów, tzw. kawern, pozostałych po wydobyciu soli w miejscowości Mechelinki.
 
(kl)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl