- Czy JAS-FBG SA jest największym wśród spedytorów klientem Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w Gdyni? -
Byłoby miło i jest to wielce prawdopodobne - odpowiada Dorota Dwulit, dyrektor Działu Spedycji Morskiej spółki w Gdyni. Andrzej Kujoth, dyrektor ds. handlowych BCT, przyznaje, że spółka rzeczywiście jest
jednym z największych klientów terminalu, a jeśli chodzi o spedycję - największym.
- To dzięki ekskluzywnemu kontraktowi z firmą IKEA - dodaje dyrektor Kujoth.
JAS-FBG w ciągu 10 miesięcy br.
wysłał przez BCT 30 tys. TEU, z czego 85% stanowią kontenery z towarami firmy IKEA. Od 1 lutego br. spółka jest bowiem wyłącznym spedytorem produktów szwedzkiego koncernu w Polsce. Odbiera kontenery od
podwykonawców IKEA, rozproszonych na terenie kraju (głównie w północno-zachodniej Polsce) i dowozi je do portów w Gdyni i Gdańsku. Zapewnia również formalności celne oraz załadunek na statki w BCT.
-
Wcześniej IKEA współpracowała w Polsce z ośmioma różnymi operatorami, również z JAS-FBG. Postanowiła jednak to zmienić i wybrać jednego. Stanęliśmy do przetargu i wygraliśmy - mówi dyrektor Dwulit.
JAS-FBG nie wybiera jednak armatorów, z którymi współpracuje przy obsłudze kontenerów IKEA. Negocjują z nimi bezpośrednio Szwedzi. Są to m.in.: Maersk, Hapag-Lloyd, NYK, K-Line czy OOCL. Kontenery
dowożone są z Gdyni głównie do portów w Hamburgu i Bremerhaven, a stamtąd rozsyłane po świecie. Dominującymi rynkami są: Daleki Wschód i Ameryka Płn. Szczególnie w Stanach Zjednoczonych, po ostatnich
huraganach i zniszczeniach, istnieje ogromny popyt na tanie meble. Tak więc, w przyszłym roku, JAS-FBG może mieć do obsłużenia jeszcze więcej kontenerów szwedzkiego koncernu -na co liczą szefowie firmy.
Dyrektor Dwulit podkreśla, że kontrakt z IKEA jest dla spółki strategiczny. Tylko do jego obsługi oddelegowano 10 osób. Jest to serwis door to door, w którym bardzo precyzyjnie ustalone są granice
czasowe odebrania kontenerów od podwykonawców, ich dostarczenia do BCT i załadunku na statek. Ponadto, transport jest cały czas monitorowany.
JAS-FBG współpracuje również z Gdańskim Terminalem
Kontenerowym (w ciągu 10 miesięcy br. w GTK spółka przeładowała 1 tys. TEU), w którym obsługiwane są zarówno kontenery IKEA, jak i - podobnie jak w Gdyni - pozostałych klientów spółki. Są wśród nich m.in.
takie firmy jak: Master Foods, Korona, która jest również podwykonawcą IKEA, logistyczna firma ABX czy, w imporcie, Stocznia Gdynia.
Spółka oferuje przewóz drogą morską różnego rodzaju ładunków:
kontenerów FCL i LCL, drobnicy konwencjonalnej, towarów masowych, paliw, ładunków ponadgabarytowych oraz obsługę wszelkiego rodzaju kontenerów, m.in.: chłodniczych, standardowych, flat-rack, open-top,
hard-top itp. W spedycji morskiej i lotniczej kooperuje z włoską firmą JAS WW.
---------------------------
JAS-FBG SA istnieje od 1991 r. Jest jednym z czołowych polskich operatorów
transportowo-spedycyjno-logistycznych. Jej tabor samochodowy liczy 130 ciągników. Obecnie spółka jest w trakcie zakupu 50 kolejnych firmy Man. Wartość transakcji to ok. 3 mln euro. Dysponuje również ponad
30 tys.m2 magazynów oraz nowoczesnymi centrami w okolicach Warszawy, Poznania, Wrocławia i Katowic.
JAS-FBG działa także w Niemczech (JAS-FBG GmbH), w Czechach (JAS-FBG sro) i Rosji (JAS-FBG
OOO).