Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Powstaje największy terminal kontenerowy na Bałtyku

Namiary na Morze i Handel, 2005-11-25
W miejscowości Ust-Ługa, 150 km na zachód od Sankt Petersburga, Rosja buduje, na obszarze 810 ha, duży port morski, o projektowanej mocy przeładunkowej 35 mln t rocznie. Przewidywany koszt inwestycji to 1,5 mld USD. Okres budowy całego portu przewidziano na 25 lat. W części północnej, gdzie już wybudowano terminal węglowy, głębokość toru podejściowego ma wynieść 14 m. W części południowej, gdzie jest planowany terminal kontenerowy, głębokości nawigacyjne wyniosą 10 m. Wybudowano także stacje transformatorowe dla całego, planowanego portu. W Ust-Łudze planowane są także terminale: materiałów płynnych, drobnicy, nawozów mineralnych, drewna, przewozu samochodów i pociągów, zbóż, owoców i warzyw oraz paliw płynnych przetworzonych. Obecnie eksploatowany jest tylko terminal węglowy, gdzie w ub.r. przeładowano 1,5 mln t ładunków. Inwestorami są głównie rosyjskie firmy prywatne i banki, ale także bliżej nieznane firmy z Estonii. Wyposażenie kupowane jest w Europie Zachodniej, od niemieckiego koncernu Thyssen - Krupp. Budową zajmują się wyłącznie firmy rosyjskie. Ostatnio, z udziału w budowie terminalu kontenerowego wycofał się niemiecki inwestor, a nowy, rosyjski, nie ma jeszcze zatwierdzonego planu inwestycyjnego. (Jak doniosła niedawno belgijska gazeta portowa, "LeLloyd ", połowę udziałów w terminalu zamierza nabyć operator portowy Hutchison Port Holdings. Terminal miałby uzyskać zdolność przeładunkową 900 tys. TEU w 2007 r., a docelowo - 3,3 mln TEU - red.) Znacznie wydłuża to początek budowy najważniejszej, południowej części portu. Orientacyjny termin zakończenia całej inwestycji przewidziany jest na 2030 r. Trwają też prace nad skomunikowaniem portu z zapleczem. Ukończono już budowę linii kolejowej do portu i planuje się rozpocząć, w 2006 r., budowę autostrady o długości 650 km, łączącą Sankt Petersburg z Moskwą. Droga ma mieć 5 pasów ruchu w każdym kierunku, a szacowany czas przejazdu (przy dozwolonej prędkości 150 km/h) wyniesie 5 godz. Opłata za korzystanie z autostrady wynieść ma 20 USD. Inwestycja kosztować ma 150 mld rubli (5,3 mld USD). Czas budowy przewidziano na 5 lat. Połowa funduszy ma pochodzić z budżetu państwa, a drugą część sfinansować mają międzynarodowe banki i firmy.
 
(zbj)
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl