W miejscowości Ust-Ługa, 150 km na zachód od Sankt Petersburga, Rosja buduje, na
obszarze 810 ha, duży port morski, o projektowanej mocy przeładunkowej 35 mln t rocznie. Przewidywany koszt inwestycji to 1,5 mld USD. Okres budowy całego portu przewidziano na 25 lat. W części północnej,
gdzie już wybudowano terminal węglowy, głębokość toru podejściowego ma wynieść 14 m. W części południowej, gdzie jest planowany terminal kontenerowy, głębokości nawigacyjne wyniosą 10 m. Wybudowano także
stacje transformatorowe dla całego, planowanego portu.
W Ust-Łudze planowane są także terminale: materiałów płynnych, drobnicy, nawozów mineralnych, drewna, przewozu samochodów i pociągów, zbóż, owoców
i warzyw oraz paliw płynnych przetworzonych. Obecnie eksploatowany jest tylko terminal węglowy, gdzie w ub.r. przeładowano 1,5 mln t ładunków.
Inwestorami są głównie rosyjskie firmy prywatne i
banki, ale także bliżej nieznane firmy z Estonii. Wyposażenie kupowane jest w Europie Zachodniej, od niemieckiego koncernu Thyssen - Krupp.
Budową zajmują się wyłącznie firmy rosyjskie. Ostatnio, z
udziału w budowie terminalu kontenerowego wycofał się niemiecki inwestor, a nowy, rosyjski, nie ma jeszcze zatwierdzonego planu inwestycyjnego. (Jak doniosła niedawno belgijska gazeta portowa, "LeLloyd
", połowę udziałów w terminalu zamierza nabyć operator portowy Hutchison Port Holdings. Terminal miałby uzyskać zdolność przeładunkową 900 tys. TEU w 2007 r., a docelowo - 3,3 mln TEU - red.) Znacznie
wydłuża to początek budowy najważniejszej, południowej części portu. Orientacyjny termin zakończenia całej inwestycji przewidziany jest na 2030 r.
Trwają też prace nad skomunikowaniem portu z
zapleczem. Ukończono już budowę linii kolejowej do portu i planuje się rozpocząć, w 2006 r., budowę autostrady o długości 650 km, łączącą Sankt Petersburg z Moskwą. Droga ma mieć 5 pasów ruchu w każdym
kierunku, a szacowany czas przejazdu (przy dozwolonej prędkości 150 km/h) wyniesie 5 godz. Opłata za korzystanie z autostrady wynieść ma 20 USD.
Inwestycja kosztować ma 150 mld rubli (5,3 mld USD).
Czas budowy przewidziano na 5 lat. Połowa funduszy ma pochodzić z budżetu państwa, a drugą część sfinansować mają międzynarodowe banki i firmy.