Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Niezawodny partner

Namiary na Morze i Handel, 2005-11-11

Dwukrotny wzrost rentowności, obrotów i zysku netto zanotowało, od końca maja do końca września br., Przedsiębiorstwo Przeładunkowo-Składowe "Port Północny" Sp. z o.o. Przyszły rok zapowiada się równie dobrze. W 2006 r. spółka będzie obchodziła 15-lecie swojego istnienia. Przedsiębiorstwo "Port Północy" zajmuje się przeładunkami węgla i paliw płynnych oraz obsługą kolejową i cumowniczą statków. Węgiel wysyłany jest na eksport, a zleceniodawcą przeładunków jest śląska spółka Węglokoks SA. Do końca br. planowane jest przeładowanie 5,5 mln ton tego surowca. W 90% jest to węgiel energetyczny, ale od drugiej połowy br. w Porcie Północnym przeładowywany jest również, po prawie 10 latach przerwy, węgiel koksujący. - Jest to inny asortyment, trudniejszy w przeładunku, ale jesteśmy dobrze przygotowani i nie sprawia nam to zbyt wielu problemów - mówi Krzysztof Czerkas, członek zarządu. Odbiorcami węgla są najczęściej kraje Europy Zachodniej, m.in.: Niemcy, Francja, Belgia. Trafia także do Turcji i Egiptu. Jeśli chodzi o paliwa płynne, to przy ich przeładunku spółka korzysta zarówno z dwóch swoich stanowisk, jak i z dwóch stanowisk sąsiadującego Naftoportu, którego jest mniejszościowym udziałowcem. Do stanowisk mogą przybijać tankowce o nośności do 300 tys. ton. Są tam załadowywane do zanurzenia 15 m i do 180 tys. ton, a reszta ładunku, do 120 tys. ton, dopełniana jest z innego tankowca na Morzu Północnym. Jest to spowodowane ograniczeniami w głębokości toru wodnego w Cieśninach Duńskich. Paliwa płynne przechodzące przez Port Północny to, w dużej mierze, tranzyt rosyjskiej ropy naftowej, która trafia najczęściej do Rotterdamu, ale również do USA. Przeładowywana jest także ropa, którą z dna Bałtyku wydobywa Petrobaltic. Trafia ona do rafinerii w Gdańsku, należącej do Grupy Lotos SA. Z kolei z Lotosu, przez Port Północny, wysyłane są na eksport produkty rafinerii. W sumie, w br. planowany jest przeładunek ok. 11-12 mln ton paliw płynnych. - Największy ruch, jeśli chodzi o przeładunki paliw, zanotowaliśmy w pierwszej połowie roku. Obecnie jest on nieco mniejszy, ale wynik i tak będzie zadowalający - mówi Jerzy Szatkowski, członek zarządu. Szefowie spółki wierzą, że i przyszły rok będzie dla firmy dobry, jeśli nie lepszy. Nie przewidują bowiem załamania eksportu węgla, którego ceny były w tym roku bardzo wysokie. Co prawda, obecnie nieco spadają, ale biorąc pod uwagę wysokie ceny paliw i wzrost popytu na inne źródła energii, można spodziewać się wzrostu eksportu węgla, który będzie przechodził głównie przez Port Północny. - Na podstawie naszej obecnej wiedzy szacujemy, że w 2006 r. przeładujemy co najmniej 4 mln ton węgla oraz tegoroczną ilość paliw płynnych. Ale jesteśmy w stanie przeładować każdą nadwyżkę, która się pojawi - mówi K. Czerkas. J. Szatkowski i K. Czerkas podkreślają, że dwie trzecie masy przeładowywanej w gdańskim porcie przechodzi przez Port Północny. Szukają również dla spółki nowych obszarów działalności, gdyż nie zamierzają poprzestać tylko na węglu i paliwach płynnych. Obecnie, jak zaznaczają, za wcześnie jeszcze mówić o konkretach. Wiadomo jednak, że w sąsiedztwie powstaje terminal kontenerowy DCT oraz centrum logistyczne. Są też plany wybudowania w Porcie Północnym terminalu rudowego, a ostatnio pojawiło się zainteresowanie terenami dawnego Europortu, gdzie miał powstać terminal zbożowy. Możliwości jest więc wiele. Spółka również inwestuje i m.in. zamierza zbudować instalację do odzyskiwania oparów węglowodorowych, tzw. VRU (Vapour Recovery Unit). Urządzenie to ma za zadanie odzyskiwanie i skraplanie oparów paliw, które powstają w czasie załadunku zbiornikowca. W ten sposób ze 100 tys. ton oparów można odzyskać 100 ton paliwa. - Daje to ogromne korzyści w postaci odzyskanych paliw oraz oszczędności, jeśli chodzi o opłaty środowiskowe, dotyczące emisji szkodliwych substancji do atmosfery - wyjaśnia K. Czerkas. Inwestycja przebiega w dwóch etapach. W 2005 r. spółka podłączy swoją instalację do urządzenia VRU, które działa w Naftoporcie, ponosząc z tego tytułu koszty ok. 2 mln, zł, a w 2006 r. chce wybudować swoją własną instalację VRU, z której w przyszłości będzie mógł również korzystać Naftoport. Instalacja ta ma kosztować 2,8 mln zł. Zarząd inwestuje również w urządzenia niezbędne do przeładunków i transportu węgla. W tym roku były to: zakup nowej spycharki, remonty maszyn i urządzeń przeładunkowych, konserwacja parku lokomotyw, a także prace konserwacyjno-malarskie na łączną kwotę ok. 2,5 mln zł. Ważne miejsce w strategii spółki zajmuje podnoszenie poziomu świadczonych usług i rozwój firmy. Dlatego w przyszłym roku władze firmy chcą wprowadzić w spółce "Zintegrowany system zarządzania ", obejmujący zarządzanie jakością, zgodnie z normą ISO 9001:2001, zarządzanie środowiskiem, zgodnie z normą ISO 14001:2001 oraz zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy, zgodnie z normą ISO 18001:2001. Inwestują również w stanowiska pracy. Pracownicy mają do dyspozycji m.in. czyste i przestronne szatnie, łaźnie oraz zapewnione posiłki regeneracyjne. W tej kwestii zarząd współpracuje z działającymi w firmie związkami zawodowymi. Nie brakuje również szkoleń z zakresu BHP, zagrożeń terrorystycznych, a ostatnio - instrukcji związanych z niebezpieczeństwem pojawienia się ptasiej grypy. Ponadto, K. Czerkas i J. Szatkowski podkreślają bardzo dobrą współpracę z obecnym zarządem gdańskiego portu, który dba zarówno o tor wodny, urządzenia hydrotechniczne, jak i o infrastrukturę portową. - Kontrahenci są zadowoleni z naszych usług. Jesteśmy przez nich postrzegani jako dobry i niezawodny partner. Świadczą o tym zarówno dobre opinie, które od nich otrzymujemy, jak również kierowana do Portu Północnego masa towarowa, której wolumen wciąż wzrasta - podkreśla J. Szatkowski.
 
Piotr Frankowski
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl