Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Przez lody Zatoki Fińskiej

Namiary na Morze i Handel, 2005-11-11
W basenie Morza Bałtyckiego trwa obecnie intensywna rozbudowa portów morskich, zwłaszcza rosyjskich, w Zatoce Fińskiej. Powstają nowe linie żeglugowe, a przewoźnicy inwestują potężne środki w odnowę i modernizację tonażu, który odpowiadałby potrzebom rynku przewozów na Bałtyku. Powstają więc pozytywne współzależności między portami a armatorami. Przykładem tego może być współpraca szwedzkiego armatora floty tankowców, StenaBulk AB z Goteborga z rosyjskim portem Primorsk, leżącym w Zatoce Fińskiej. Jej wyniki szeroko prezentował podczas 13. konferencji BSSSC (Baltic Sea States Subregional Co-operation), odbywającej się w dniach 20-22 października w Szczecinie, Ulf Ryder, dyrektor wykonawczy StenaBulk AB. Zatoka Fińska jest dość specyficzna. Zamarza szybko i na długo. Czasami pokrywy lodowe grubości kilku metrów pokrywają akwen od listopada do kwietnia, a różnice temperatur w portach leżących na wybrzeżach zatoki, takich, jak Wyborg, Primorsk czy Sankt Petersburg, oraz w portach południowo-zachodniego Bałtyku, są dość duże. Grupa robocza Helcom (Komisji Helsińskiej), która zbiera informacje o stanie środowiska Morza Bałtyckiego, w maju br., dyskutując o pilotażu, określiła Zatokę Fińską jako obszar szczególnego ryzyka. Nic więc dziwnego, że typowy port naftowy, jakim jest Primorsk, wymaga specyficznej floty. Może on przyjmować nawet bardzo duże tankowce, o maksymalnej długości 307 m, szerokości - 50 m i zanurzeniu -15 m. Ale wchodzące do portu jednostki muszą mieć stosowną klasę lodową i podwójne poszycie. I pod takie wymagania szwedzki armator, StenaBulk AB, przygotowuje swoje statki. Są to tankowce klasy DNV, o długości 182,9 m, szerokości - 40 m, zanurzeniu -11,3 m i nośności - 49 tys. t. Powstają one w Brodosplit Shipyard, w Chorwacji. W planach jest 6 jednostek: Stena Paris, Stena Provence, Stena Primorsk, Stena Performance, Stena Progress i Stena Progetra. Ich konstrukcja odpowiada klasie lodowej - IB oraz wszelkim wymogom stawianym przez UE. Przeznaczone są przede wszystkim do żeglugi w warunkach dużego i silnego zalodzenia w Zatoce Fińskiej. Posiadają podwójne silniki, stery i śruby, co ułatwia im manewrowanie w lodach. Budowane są z myślą o obsłudze portu Primorsk, gdzie Stena Bulk otworzyła swoje przedstawicielstwo.
 
(zb-j)
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl