W basenie Morza Bałtyckiego trwa obecnie intensywna rozbudowa portów morskich, zwłaszcza rosyjskich, w Zatoce
Fińskiej. Powstają nowe linie żeglugowe, a przewoźnicy inwestują potężne środki w odnowę i modernizację tonażu, który odpowiadałby potrzebom rynku przewozów na Bałtyku. Powstają więc pozytywne
współzależności między portami a armatorami. Przykładem tego może być współpraca szwedzkiego armatora floty tankowców, StenaBulk AB z Goteborga z rosyjskim portem Primorsk, leżącym w Zatoce Fińskiej. Jej
wyniki szeroko prezentował podczas 13. konferencji BSSSC (Baltic Sea States Subregional Co-operation), odbywającej się w dniach 20-22 października w Szczecinie, Ulf Ryder, dyrektor wykonawczy StenaBulk
AB.
Zatoka Fińska jest dość specyficzna. Zamarza szybko i na długo. Czasami pokrywy lodowe grubości kilku metrów pokrywają akwen od listopada do kwietnia, a różnice temperatur w portach leżących na
wybrzeżach zatoki, takich, jak Wyborg, Primorsk czy Sankt Petersburg, oraz w portach południowo-zachodniego Bałtyku, są dość duże. Grupa robocza Helcom (Komisji Helsińskiej), która zbiera informacje o
stanie środowiska Morza Bałtyckiego, w maju br., dyskutując o pilotażu, określiła Zatokę Fińską jako obszar szczególnego ryzyka.
Nic więc dziwnego, że typowy port naftowy, jakim jest Primorsk,
wymaga specyficznej floty. Może on przyjmować nawet bardzo duże tankowce, o maksymalnej długości 307 m, szerokości - 50 m i zanurzeniu -15 m. Ale wchodzące do portu jednostki muszą mieć stosowną klasę
lodową i podwójne poszycie. I pod takie wymagania szwedzki armator, StenaBulk AB, przygotowuje swoje statki. Są to tankowce klasy DNV, o długości 182,9 m, szerokości - 40 m, zanurzeniu -11,3 m i nośności
- 49 tys. t. Powstają one w Brodosplit Shipyard, w Chorwacji. W planach jest 6 jednostek: Stena Paris, Stena Provence, Stena Primorsk, Stena Performance, Stena Progress i Stena Progetra.
Ich
konstrukcja odpowiada klasie lodowej - IB oraz wszelkim wymogom stawianym przez UE. Przeznaczone są przede wszystkim do żeglugi w warunkach dużego i silnego zalodzenia w Zatoce Fińskiej. Posiadają
podwójne silniki, stery i śruby, co ułatwia im manewrowanie w lodach. Budowane są z myślą o obsłudze portu Primorsk, gdzie Stena Bulk otworzyła swoje przedstawicielstwo.