Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Szkodzi polskim dorszom?

Kurier Szczeciński, 2005-10-31

Most nad cieśniną Sund grozi populacjom niektórych ryb - wynika z raportu, jaki opracował Szwedzki Urząd Rybołówstwa (Fiskeriverket - FV). Połączenie między Danią i Szwecją zakłóciło bowiem równowagę biologiczną w rejonie cieśniny i ma negatywny wpływ na ilość węgorza oraz dorsza. Zdaniem rzecznika FV Larsa Swahna, most negatywnie oddziałuje też na polskie łowiska. "Z raportu wynika, że most zakłócił trasę wędrówek węgorzy pomiędzy Bałtykiem a Morzem Sargassowym. Przyczynił się też do spadku liczebności dorszy w Bałtyku, bo w większym stopniu, niż zakładano, zahamował dopływ do Bałtyku świeżej, zasolonej oraz dotlenionej wody z Morza Północnego. Dla wzrostu populacji dorsza konieczna jest ona jako naturalne środowisko bytowania" - poinformował PAP. Przy okazji budowy wielokilometrowego mostu i tunelu zniszczono dno na obszarze 253 hektarów. W efekcie w rejonie cieśniny wydajność połowowa z hektara zmniejszyła się o ok. 580 kg rocznie. Rzecznik FV Lars Swahn powiedział, że negatywny wpływ mostu nad Sundem na ilość dorszy w Bałtyku musiał też zaszkodzić polskim rybakom. - Naszym zadaniem była ocena skutków budowy mostu wyłącznie dla rybołówstwa szwedzkiego. Ale jeśli miała ona wpływ na nasze połowy dorsza, to musiała mieć i na połowy polskie. Ale jakie są tego rozmiary, absolutnie nie potrafię określić - oświadczył z kolei jeden z autorów raportu, Erik Sparrevik. Przygotowane przez FV opracowanie trafiło do Izby Ochrony Środowiska Sądu Rejonowego w Voexje. Ma ona orzec, na ile duńsko-szwedzkie konsorcjum, które wybudowało most nad Sundem, wypełniło zobowiązania wobec władz. Gdy bowiem szwedzkie władze wydawały zgodę na inwestycje, zobowiązały inwestora do maksymalnego ograniczenia wpływu budowy przeprawy na środowisko. Most długości ponad 7800 metrów jest częścią kompleksu komunikacyjnego składającego się ze sztucznie usypanej wyspy liczącej 4 km oraz tunelu długości 3510 m.
 
(kl)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl