Wszystko wskazuje na to, że powoli rozkręcają się przeładunki w świnoujskim terminalu kontenerowym, którego operatorem
jest belgijsko-polska spółka VGN Polska. Długotrwałe zabiegi o pozyskanie ładunków przynoszą efekty. Dowodem na to jest liczba przeładowanych w tym roku ponad 2000 TEU (35 tys. ton). Obsłużono także ponad
900 wagonów kolejowych i 31 statków. Jak twierdzi kierownictwo terminalu, wpisuje się on coraz silniej w transportowo-logistyczny krajobraz portów ujęcia Odry.
Kontenery obsługiwane są przede
wszystkim w relacjach oceanicznych, poprzez porty w Hamburgu i Bremerhaven. Ładunki trafiają m.in. do: USA, Tajlandii, Urugwaju, Ekwadoru, RPA, Meksyku, Brazylii, Korei Południowej, Australii, Chin,
Chile. Głównymi ładunkami są: chemikalia, produkty spożywcze, cukier, produkty mrożone oraz papier. Dowóz ładunków od strony lądu odbywa się w 99% koleją.
Każde zawiniecie statku to przeładunek ok. 120
TEU. Terminal korzysta z połączeń oferowanych przez Baltic Container Line do portów w Hamburgu i Bremerhaven, przy okazji zawinięć statków do/z Szczecina.
Nowością jest uruchomienie pierwszego
prywatnego pociągu kontenerowego, którego operatorem jest PCC Rail Containers Sp. z o.o. (firma z grupy PCC). Połączenie funkcjonuje od sierpnia br. i łączy rejon Dolnego Śląska poprzez nowy terminal
kontenerowy w Brzegu Dolnym, w obrębie zakładów PCC Rokita SA, z terminalem kontenerowym w Świnoujściu. VGN Polska miał udział przy tworzeniu terminalu w Brzegu Dolnym, w pobliżu Wrocławia. Załadunek
kontenerów ma miejsce w terminalu kontenerowym zlokalizowanym na terenie zakładów PCC Rokita SA w Brzegu Dolnym. Operatorem logistycznym przedsięwzięcia, łącznie z usługą transportu kontenerów, jest PCC
Rail Containers. Natomiast przewóz odbywa się własnym taborem przez PCC Rail Szczakowa SA. Pociąg składa się z 25 wagonów (platform kontenerowych) i dociera do Świnoujścia dwa razy w tygodniu (czwartki i
soboty). Całkowity czas przejazdu na trasie Brzeg Dolny - Świnoujście wynosi 11 godz. Rozładunek składu (50 kontenerów 20-stopowych) trwa ok. 2 godz. W drodze powrotnej pociąg zabiera puste kontenery ze
Świnoujścia i Szczecina.
Terminal korzysta także z usług PKP Cargo SA.
VGN Polska, w zależności od potrzeb klientów, aranżuje także frachty morskie, dowóz i odbiór kontenerów od klienta oraz
dokonuje formalności celnych.
Poza nowym, bezpośrednim połączeniem kolejowym, terminal ma wypracowane ciągi logistyczne, dotyczące obsługi przy wykorzystaniu transportu barkowego kontenerów z papierem
z papierni w Schwedt oraz na obsługę ładunków konteneryzowanych ze świnoujskiego terminalu Odraport.
Pod koniec roku, planowane jest uruchomienie bezpośredniego połączenia feederowego do Anglii, z
częstotliwością zawinięć 2 razy w tygodniu i - jak twierdzi Marcin Czachorowski z terminalu VGN Polska - serwis ten zaoferuje najkrótszy transit time z polskich portów do Wielkiej Brytanii. Terminal
planuje także wspólne inwestycje z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. Chodzi o zasypanie Basenu Trymerskiego, co pociągnie za sobą przedłużenie nabrzeża Hutników o 85 m i powiększenie
placów składowych dla kontenerów. Jeśli realizacja tej inwestycji dojdzie do skutku, firma chce zainwestować w drugą suwnicę, co doprowadzi do zwiększenia zdolności przeładunkowej z obecnych 50 tys. TEU
do 85 tys. TEU rocznie.