Centrum Techniki Okrętowej SA przesłało do Ministerstwa Infrastruktury stanowisko polskiego przemysłu
okrętowego, w sprawie propozycji, które powinny znaleźć się w Zielonej Księdze. Stanowisko zostało uzgodnione z Ministerstwem Gospodarki i Pracy.
CTO proponuje skupić się na nowoczesnym finansowaniu i
systemach gwarancji dla przemysłu stoczniowego. W zaleceniach zapisano: "Przeanalizowanie możliwości utworzenia dla całej Unii Europejskiej funduszu gwarancyjnego, udzielającego finansowania na statek w
budowie (predelivery financing) i na statek przekazany armatorowi (post-delivery financing). Firmy ubezpieczające kredyty eksportowe, odpowiednio asekurowane, winny oferować instrumenty chroniące przed
ryzykiem kursowym".
Stanowisko Komisji Europejskiej w tej sprawie nie wyklucza analizy, czy Europejski Bank Inwestycyjny mógłby pełnić czołową rolę w finansowaniu budowy i eksploatacji statków.
Zdaniem KE - finansowanie eksploatacji jest o tyle łatwiejsze, że gotowy statek może służyć jako zabezpieczenie kredytu.