Potwierdzają się prognozy wysokiej dynamiki handlowej obszaru Morza Bałtyckiego. Obecne tempo wzrostu znacznie
przekracza przewidywany sprzed dwóch lat 3--procentowy coroczny przyrost obrotów. Świnoujski Terminal Promowy wyraźnie odczuwa tę zmianę.
W ostatnich latach w szybkim tempie wzrastają przeładunki.
Już ubiegły rok przyniósł kilkunastoprocentowy wzrost obrotów, obsłużono 29 proc. więcej samochodów osobowych, 18 proc. więcej samochodów ciężarowych, 12 proc. więcej wagonów i 9 proc. autokarów. Wysokie
tempo obrotów utrzymuje się nadal w bieżącym roku. W ciągu 10 miesięcy br. odnotowano duży przyrost: 28 proc. samochodów osobowych, 20 proc. samochodów ciężarowych, 8 proc. autokarów i 16 proc. ładunków
drobnicowych. Ten największy nad Bałtykiem terminal promowy staje się głównym miejscem obsługi ładunków transportowanych drogą morską na trasie północ-południe, głównie skandynawskich, przechodzących w
tranzycie do krajów położonych na południe od Polski, jak i na trasach odwrotnych.
- Poprawiająca się koniunktura dla południowo-północnych linii żeglugowych - mówi Wojciech Szlachcikowski, prezes
Terminalu Promowego Świnoujście, ukierunkowała strategię rozwoju firmy na dwa podstawowe zagadnienia. W zakresie długofalowym rozwój będzie następował poprzez rozbudowę potencjału nowych stanowisk
promowych. Natomiast w bieżącym roku za najpilniejsze uznaliśmy prze-modelowanie układu komunikacyjnego, który przy obecnym, zwiększonym obrocie ładunkowym stał się wąskim gardłem bazy.
W ramach tego
zadania wybudowano nowy przejazd dla samochodów osobowych, rozdzielając ich trasę od ciężarowych oraz zmodernizowano przejazd pod konstrukcją estakady do stanowiska promowego nr 3 drogą dwupasmową. Nowy
układ komunikacyjny przynosi zakładane efekty. Wyraźnie wzrosła przepustowość lądowej części terminalu, jakość i bezpieczeństwo usług. Uaktualniono i dostosowano do nowych potrzeb strukturę organizacyjną
terminalu.
- Kończone są prace nad nowelizacją Systemu Zarządzania Jakością - mówi Andrzej Gajda, wiceprezes zarządu. Dobra koniunktura rynkowa oraz przeprowadzony zakres usprawnień, tak rzeczowych,
jak i organizacyjnych, a także wprowadzenie przejrzystości i dyscypliny finansowej zapewnia firmie bardzo dobrą sytuację ekonomiczno-finansową.
Usługowa funkcja bazy realizowana jest na pięciu
stanowiskach promowych obsługujących ruch pasażerski i przeładunki ro-ro samochodów, jak i wagonów kolejowych.
- Potencjał naszej bazy nie jest jeszcze w pełni wykorzystany - kontynuuje Wojciech
Szlachcikowski, jednakże kilkunastoprocentowa dynamika wzrostu ostatnich lat wymusza plany rozwojowe. Ta wysoce korzystna dla terminalu tendencja musi być w jak największym stopniu wykorzystana. Dlatego
też będziemy w miarę wzrostu zapotrzebowania powiększać potencjał bazy, aby nie utracić wypracowanej przez lata renomy niezawodności w obsłudze ro-ro.
Obecnie kończone są prace koncepcyjne nowego,
szóstego stanowiska dla promów o długości 170 m. Dokumentacja konstrukcyjna będzie przygotowana z wyprzedzeniem pozwalającym na natychmiastowe rozpoczęcie budowy po podjęciu decyzji przez właściciela.
Obserwowana kilkunastoprocentowa dynamika obrotów wykazuje, że już niebawem decyzja o budowie będzie koniecznością.