Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Z Unii i ze środków własnych

Namiary na Morze i Handel, 2005-10-07
Pod koniec września, rozpoczynając budowę Zachodniopomorskiego Centrum Logistycznego (ZCL), port szczeciński przystąpił do kolejnego etapu realizacji dużych inwestycji poprawiających jego konkurencyjność. Na obszarach portowych w Szczecinie, administrowanych przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, prowadzone są 4 projekty związane z infrastrukturą portową: na Półwyspie Katowickim, na Ostrowie Grabowskim i w Wolnym Obszarze Celnym. W Świnoujściu natomiast prowadzona jest przebudowa nabrzeża Górników. Całkowity koszt przygotowania obszaru pod ZCL na Ostrowie Grabowskim pochłonie 32,8 mln zł, z czego 18,2 mln zł pochodzić z będzie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR). Reszta - to wkład własny ZMPSiŚ. Port zaciągnie tzw. kredyt pomostowy w wysokości kwot refundowanych przez EFRR. Zarówno ten kredyt, jak i środki własne (w części) będą pochodziły z banków krajowych, ze względu na duże wahania kursów walut. W 2004 r. na potrzeby ZCL wydano już 6,4 mln zł, przede wszystkim na prace projektowe. Baza kontenerowa na Ostrowie Grabowskim, która powstaje w bezpośrednim sąsiedztwie ZCL, pochłonie 109,2 mln zł, z czego z EFRR pochodzić będzie 53,4 mln zł. Zaciągnięty został też kredyt w Banku Światowym, w wysokości 23,4 mln zł. Reszta środków finansowych to wkład własny. Port, podobnie jak w przypadku centrum logistycznego, zaciągnie kredyt pomostowy równy refundacji z EFRR. Do końca ub.r. na tę inwestycję wydano 20,6 mln zł ze środków własnych. Również w 2004 r. zakończono prace projektowe i uzyskano decyzję o pozwoleniu na budowę nowego pola składowania urobku. W 2003 r. natomiast zakończono budowę nasypu pod drogę dojazdową i tory kolejowe, które sfinansowano ze środków własnych portu. Rozpoczęcie kolejnych prac budowlanych przewidziane jest na styczeń 2006 r., a zakończenie całości - na czerwiec 2007 r. Z kolei prace na Półwyspie Katowickim obejmują I etap robót, oszacowanych na 17,6 mln zł. W ub.r. wydano 2,7 mln zł ze środków własnych; w 2006 r. rozpocznie się tam budowa nasypu i drogi. Teren ten, obejmujący 16 ha, port zamierza przeznaczyć pod terminale przeładunkowo-składowe. Na razie, prace koncentrują się głównie na przebudowie ulic będących drogami wewnętrznymi z pasami postojowymi. Inwestycja ta będzie częściowo finansowana z Banku Światowego (10,6 mln zł). Przebudowa nabrzeża Górników w porcie świnoujskim trwa od końca 2001 r. i ma na celu nadanie mu charakteru nabrzeża uniwersalnego, o głębokości technicznej 14,8 m. Nakłady na tę inwestycję w 2004 r. wyniosły 46,5 mln zł, czyli ok. 77% wszystkich przewidzianych kosztów. Budowa prowadzona jest wyłącznie ze środków własnych ZMPSiŚ. Zarząd portu podjął też w 2004 r. decyzję o realizacji nowych inwestycji opartych na własnych środkach finansowych. Obejmują one przebudowę toru poddźwigowego na nabrzeżu Parnica oraz wykonanie zasilania stacji transformatorowych na nabrzeżu Starówka - obie w Szczecinie. Obecnie, ze względu na decyzję resortu infrastruktury o rozszerzeniu WOC, trwa przygotowanie tego obszaru pod rozbudowę. Prace obejmują m.in.: ogrodzenie terenu, monitoring, budowę lub modernizację dróg dojazdowych, sieci wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej itp. Całość robót oszacowano na 14,5 mln zł, z czego wydano już 5,7 mln zł. W 2004 r. kontynuowano także przebudowę stanowiska promowego nr 2 w bazie promowej, w Świnoujściu. W sumie w 2004 r., ZMPSiŚ wydał na inwestycje 38,1 mln zł, w 2003 - 58,1 mln zł. Również szczeciński Urząd Morski prowadzi prace budowlane i inwestycyjne związane z poprawą dostępu do portów morskich od strony wody. W Szczecinie trwają przygotowania do II etapu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin, tj. umacniania brzegów Kanału Piastowskiego. Inwestycja ma być współfinansowana w 75% z funduszy EFRR. Reszta pieniędzy, będących w dyspozycji Ministerstwa Infrastruktury, będzie pochodziła z budżetu państwa. Obecnie UM oczekuje na akceptację wniosku o dofinansowanie. Przewidywany koszt też inwestycji to 78 mln zł. Prowadzone jest pogłębianie toru wodnego, które do końca br. pochłonie ok. 4 mln zł. Będą to środki własne urzędu. Przygotowywany jest również kompleksowy remont falochronu wschodniego w Świnoujściu. UM, jako główny inwestor, przygotowuje właśnie dokumentację i będzie ubiegał się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej z transzy na 2007 r. Przewidywany koszt inwestycji to ok. 30 mln zł. Poza pracami nad poprawą dostępu do portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, administracja morska prowadzi także inwestycje poprawiające dostęp od strony wody do mniejszych portów na obszarze Pomorza Zachodniego. Planowany jest m.in. kompleksowy remont pirsu pasażerskiego w Nowym Warpnie. W br. przeprowadzony zostanie przetarg, który wyłoni wykonawcę prac. Koszt inwestycji szacowany jest na ok. 2,5 mln zł. Finansowanie zaś w całości odbywać się będzie ze środków UM. Zakończenie prac przewidziano na 2006 r. W zamierzeniach urzędu jest również remont nabrzeża o długości 135 m w Wolinie. Jego koszt, który całkowicie pokrywa UM, to ok. 1,2 mln zł. Prace mają zakończyć się w przyszłym roku. Planowana jest także przebudowa falochronów w porcie Dziwnów. UM będzie ubiegać się o dofinansowanie z UE z transzy na 2007 r., a przewidywany koszt inwestycji to ok. 40 mln zł.
 
Zofia Bąbczyńska-Jelonek
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl