Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

W obliczu przemian

Nadmorski Przegląd Gospodarczy, 2005-09-28

Spółka Drobnica Port Szczecin zarządza największą i centralną częścią szczecińskiego portu. Stanowi serce portu w skład którego wchodzą Ewa Stevedoring, łasztownia i Starówka. Zaliczana jest do najważniejszych spółek w szczecińskim porcie, gdyż przez jej magazyny przechodzą najdroższe ładunki, trudne w obsłudze, pracochłonne, przynoszące firmie największe zyski. Ponieważ należy do grona tzn. elitarnych i jej praca znacząco wpływa na wyniki całego kompleksu portowego, znajduje się w centrum zainteresowania i monitoringu zarządu portu. Ostatni rok był wyjątkowo gorący w pracy Drobnicy. Dwa równolegle działające zarządy wprowadziły wiele niepokoju i nerwowości. Stary zarząd, któremu skończyła się kadencja, nie przekazał nowemu sterów zarządzania uważając, że czynione są działania zmierzające do wrogiego przejęcia firmy. W rozwikłanie spaw angażowane były sądy, zarząd portu, wojewoda, marszałek, związkowcy Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Drobnicy i "Solidarność". Jak jest obecnie? Od czerwca br. spółką zarządza trzyosobowy zarząd: Piotr Jania (dyrektor ds. eksploatacyjnych), Rafał Zaczyk (dyrektor ds. ekonomiczno-finansowych) pod przewodnictwem Krzysztofa Kowalewskiego. - Mimo iż nowy zarząd został legalnie wybrany przez walne zgromadzenie udziałowców, miał poparcie statutowych organów portu, formalne przejęcie obowiązków nastąpiło trzy miesiące temu - mówi prezes Kowalewski. Sąd Apelacyjny w 31 maja br. definitywnie stwierdził, iż kadencja starego zarządu upłynęła w czerwcu 2004 r., a w okresie od czerwca 2004 do maja 2005 osoby z poprzedniego zarządu zarządzały firmą bezprawnie. Ostateczna przegrana starego zarządu zakończyła jak się wydaje definitywnie sprawę. Decyzją sądu odrzucono podniesienie kapitału zakładowego i w dalszym ciągu aktualna jest sprzedaż udziałów ZMPSiŚ SA w Drobnicy. Na terenie firmy dokonywana jest właśnie wycena majątku, która powinna zostać zakończona w październiku br. - Kondycja przejętej spółki jest stosunkowo niezła, chociaż stary zarząd pozostawił długi: 9 mln zobowiązań, w tym 6 mln zł do ZMPSiŚ SA za dzierżawę. Po trzech miesiącach intensywnej pracy, wprowadzeniu niemal z marszu drastycznego programu oszczędnościowego udało się zejść do 3,5 mln zł długu z tytułu dzierżawy, a reszta spłacana jest na bieżąco. W lipcu br. po raz pierwszy od dłuższego czasu wypracowaliśmy zysk wynoszący 25 tys. zł. Zarząd Drobnicy Port Szczecin nie chce komentować poczynań swoich poprzedników, nie szacuje strat moralnych, tych najbardziej bolesnych dla załogi - wychodząc z założenia, że ważniejsza jest przyszłość. Na niej głównie skoncentrowane są działania 3-osobowego zespołu sterującego. Głównym strategicznym celem jest zwiększenie ilości ładunków, szczególnie drobnicowych, paletyzowanych, które przynoszą największe zyski. Aby je pozyskać, trzeba większej determinacji w działaniu, ekspansywności, nieszablonowych działań marketingowych, otwarcia na nowych kontrahentów. Szefostwo Drobnicy Port Szczecin postawiło więc na młodych ludzi, świeżych specjalistów spoza układów. Dotychczas Drobnica pracowała opierając się na grupie ok. 40 spedytorów, zamykając się tym samym w sztywnych ramach. Nie chcąc eliminować spedytorów zamierza w krąg dysponentów ładunkiem wprowadzić własnych pracowników. Czynione są właśnie przygotowania do restrukturyzacji w oparciu o funkcje społeczne i nowoczesny model zarządzania - mówią prezesi. W firmie spodziewać się należy i to niebawem - zmian struktury kosztów, tak by grupować masy towarowe i otrzymywać lepsze oferty od potencjalnych kontrahentów. W nowej strategii działania Drobnicy jest zmiana wizerunku marketingowego firmy. Szczególnie zależy na wylansowaniu modelu firmy przyjaznej dla klienta, otwartej na nowości. Dotychczasowa hermetyczność, skłócenie środowiskowe przyniosły izolację. Aby utrzymać dziś 540-osobową załogę, konieczna staje się poprawa wydajności pracy. Pracuje się właśnie nad zasadami, które do niej doprowadzą, opartymi na rozliczeniach zadaniowych. Potrzeba bowiem większej dyscypliny pracy, zwiększonej za nią odpowiedzialności. Niepokojącym zjawiskiem stał się słabnący coraz wyraźniej obrót towarów drobnicowych w tranzycie. Zmniejszyły się obroty z partnerami ze Słowacji i Czech. Ważne zatem staje się ponowne pozyskanie tych kontrahentów, a także nowych partnerów do korzystania z portowych usług w Szczecinie. Podpisane zostały właśnie nowe kontrakty - z Duńczykami i Słowakami - na bezpośrednią obsługę ładunków. Prowadzone są ponadto renegocjacje z wiodącymi spedytorami. Chodzi o to, by współpracę z nimi na nowych warunkach rozpocząć od nowego roku. Dotychczas przeładunki w Drobnicy oscylowały na poziomie 1 mln 900 tys. t rocznie. W pierwszym półroczu br. nie odnotowano większych korzystniejszych zmian. W szczecińskim porcie w ciągu minionych lat notuje się stały i systematyczny wzrost przeładunków w kontenerach. Zdolność przeładunków tymczasowego istniejącego terminalu wynosi ok. 50 tys. TEU. Od kilku lat notuje się stały wzrost liczby przeładowywanych kontenerów i dlatego wyzwaniem dla portu stała się budowa nowoczesnego terminalu. W Drobnicy Port już w tym roku pojawiły się nowe towary. W miejsce tradycyjnych ładunków drobnicowych, jak wyroby hutnicze, bloki granitowe, ziarno kakao, celuloza, papier weszły nowe: ryba, koks, siarka, miedź. Od nowego roku dojdą przeładunki materiałów niebezpiecznych w tranzycie do Niemiec. Nowe asortymenty wymagają dostosowania i modernizacji portowego wyposażenia. Adaptowane są zatem magazyny i montowany jest specjalistyczny sprzęt do przeładunków towarów masowych i nawozów. Budowany jest i modernizowany plan inwestycyjny pod kątem nowości. Ale aby Drobnica mogła wejść w nowy obszar towarowy, potrzeba dziś milionów. Cena za wejście jest ogromna - komentuje prezes Kowalewski. Ale by była opłacalna bezwzględnie czeka nas reorganizacja firmy, dyscyplina kosztów, zmiana struktury organizacyjnej z przemieszczeniem na pionową. Anachroniczna obecna nie przystaje do rzeczywistości. Zasadniczy nacisk położony został na finanse i działalność handlową. Podjęte wielokierunkowe działania przynieść mają lepsze przychody i nowe strumienie towarów. ---------------- Krzysztof Kowalewski prezes zarządu Drobnica Port Szczecin. Lat 57, absolwent WSM - obecnie Akademii Morskiej w Szczecinie, Wydziału Eksploatacji Portów. Z portem związany jest niezmiennie od 39 lat. Pracę rozpoczyna w 1966 r. w dziale inwentaryzacji w Biurze Głównym. Od 31 lat zajmuje kierownicze stanowiska. Od 1974 kierownik oddz. magazynowego techniczno-materiałowego, następnie na Drobnicy szefuje dyspozycji na Nabrzeżu Radzieckim, dalej kierownik wydziału "Starówka" i rezerw portowych. Od 1991 w Bulk Cargo - dyrektor Terminalu Cargo Port, a następnie Coal Port. Prezesuje także sztauerskiej spółce "Portowiec". Od czerwca 2004 r. prezes zarządu w Drobnicy Port Szczecin. Żona Lucyna (ekonomistka), córka Anna (ekonomistka). Hobby: książki, turystyka.
 
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl