Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Udana wywrotnica

Kurier Szczeciński, 2006-01-09
W ubiegłą środę na Basenie Górniczym przeładowano trzymilionową tonę węgla za pomocą nowej wywrotnicy wagonowej, która rozpoczęła pracę w sierpniu 2003 roku. W urządzenie zainwestowała firma Bulk Cargo-Port Szczecin. Jak informowaliśmy wówczas, stara amerykańska wywrotnica eksploatowana była przez ponad pół wieku. Port otrzymał ją w ramach amerykańskiej pomocy. Po latach jej stan techniczny okazał się katastrofalny. Nowe urządzenie dostarczyła niemiecka firma Aumund i kosztowało ono 6 mln zł. Zarząd spółki Bulk Cargo przypomina, że już wcześniej inwestowała ona w urządzenia na własnym terminalu węglowym. Zakupiła m.in. trzy spychacze, 12 przenośników zgrzebłowych, separatory i taśmociągi - na łączną sumę 7 mln zł. Z kolei Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA zainwestował w infrastrukturę powiązaną z terminalem na kwotę 6 mln zł. - Jeśli chodzi o przeładunki węgla, to skutecznie rywalizujemy o ten towar z portem gdańskim - potwierdził też na ostatniej konferencji prasowej Dariusz Rutkowski, prezes morskich portów. Szefowie terminalu przeładunków masowych przypominają, że wiele osób w samym porcie i poza nim podważało celowość wydatku na wywrotnicę wagonową. Wkrótce bowiem po zakończeniu inwestycji eksporterzy węgla zapowiedzieli drastyczne zmniejszenie jego wysyłki za granicę. Potem jednak życie skorygowało czarne scenariusze. - Osiągnięte wyniki eksploatacyjne to na pewno zaskoczenie dla tych wszystkich, którzy uważali, że era węgla się skończyła. Rzeczywistość okazała się odmienna od pesymistycznych prognoz. Potwierdziła fakt, że decyzja o wymianie wywrotnicy była nader słuszna - oceniają szefowie Bulk Cargo. - Już po roku pracy tego urządzenia przeładowano przez nie 1 mln ton węgla. Można stwierdzić, że gdyby nie wywrotnica, trudno byłoby spółce sprostać takiej ilości towaru. Zarząd firmy dodaje, że ostatni, trzeci milion ton węgla obsłużono na wywrotnicy w zaledwie pół roku. W zeszłym roku przeładowano w Bulk Cargo łącznie 5,2 mln ton towarów, w tym 2,6 mln ton węgla. Według kierownictwa firmy, to dobry wynik i dobra zapowiedź na przyszłość. Według prezesów spółki, historia sukcesu kosztownej wywrotnicy świadczy o tym, że "najlepszym inwestorem strategicznym dla firm portowych o uniwersalnym charakterze (firma przeładowuje także drobnicę - red.) są same firmy. Niemniej jednak każdy kontrahent, który chciałby tu wybudować obiekt produkcyjny lub terminal przeładunkowy i przysporzyć portowi dodatkowej masy ładunków, jest mile widziany". * * * Oświadczenie to zbiega się w czasie z wystawieniem na sprzedaż mniejszościowych udziałów, jakie posiada zarząd portów w spółkach przeładunkowych i usługowych. Eksploatacyjny sukces wywrotnicy należącej do portowej spółki Bulk Cargo stał się nieoczekiwanie argumentem niczym polski hydraulik Zarząd tej firmy zadziałał politycznie i dyplomatycznie. Portowcy nie kryją, że chcieliby wziąć udział w tym dopełnieniu prywatyzacji sfery przeładunków. Dają do zrozumienia, że byliby w stanie ponieść kolejne koszty modernizacji w zacofanym technicznie porcie.
 
M. Klasa
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl