Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Od masowego do uniwersalnego

Nadmorski Przegląd Gospodarczy, 2005-09-28
Porty w Szczecinie i Świnoujściu mają długą burzliwą i ciekawą historię, podobnie jak dzieje Pomorza Zachodniego. To one w nowej rzeczywistości brały czynny udział w tworzeniu polskości na ziemiach odzyskanych. Niedawno obchodzona rocznica 55-lecia polskiego administrowania w portach Szczecina i Świnoujścia dobitnie uświadomiła rangę tego faktu. Miniony okres charakteryzowała odbudowa po ogromnych zniszczeniach wojennych. Był to czas nowych inwestycji i ciężkiej pracy kilku pokoleń, które sprawiły, że Szczecin i Świnoujście są dziś jednym z najważniejszych zespołów portowych na Bałtyku. Porty, podobnie jak cała gospodarka, przeszły proces transformacji. Można stwierdzić, że od momentu rozpoczęcia przemian, w istniejących określonych warunkach polityczno-społecznych dokonano wielu zmian w zakresie przekształceń własnościowych. W ich wyniku w 1991 r. wykreowano organizację, w której rozdzielono działalność zarządczą od eksploatacyjnej. W 1994 r. przygotowano także koncepcję dalszego przekształcania spółek eksploatacyjnych, jak i prywatyzacji suprastruktury portowej. Efektem tych działań jest stworzenie warunków do usamodzielnienia się poszczególnych spółek i umocnienia ich pozycji konkurencyjnej na rynku usług portowych. Przed Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA stoją kolejne przeobrażenia, w wyniku których dokona on zbycia udziałów w spółkach eksploatacyjnych oraz sprzeda mienie służące celom eksploatacyjnym. Powojenna rzeczywistość stworzyła porty w Szczecinie i Świnoujściu, jako porty typowo masowe. Dzisiaj ten stan rzeczy ulega zmianie. Stopniowo porty przystosowują się do obsługi nowych rodzajów ładunków. Dziś przyszłości upatrują one w obsłudze wysoko przetworzonej drobnicy, w utrzymaniu i obsłudze linii regularnych ze Szczecina, a także w przeładunkach kontenerów. Pozwolą na to inwestycje, których realizacja właśnie się rozpoczyna. Będzie to Zachodniopomorskie Centrum Logistyczne oraz baza kontenerowa na Ostrowie Grabowskim. Zgodnie z przewidywaniami ekspertów, przyszłości kompleksu portowego Szczecina i Świnoujścia upatruje się w dynamicznym rozwoju regionu Morza Bałtyckiego, który w najbliższym czasie ma być najszybciej rozwijającym się obszarem w Europie. Położenie geograficzne portów w Szczecinie i Świnoujściu jest wyjątkowo korzystne. Znajdują się one bowiem na najkrótszej drodze łączącej Skandynawię ze środkową i południową Europą oraz na najkrótszym morskim szlaku łączącym przez Bałtyk Rosję, Finlandię i nowych członków Unii Europejskiej. Szansą intensywnego rozwoju jest także doskonałe połączenie siecią wodnych dróg śródlądowych z Berlinem i Europą Zachodnią. Wraz z wejściem Polski do Unii Europejskiej zniknęła przeszkoda, jaką była granica z Unią. Porty w Szczecinie i Świnoujściu tworzą jeden z największych i najbardziej uniwersalnych kompleksów na Bałtyku. Już teraz port i region stały się bardziej atrakcyjnym miejscem dla kontrahentów, łatwiej też o środki pomocowe z Unii Europejskiej. Port, to nie tylko nabrzeża, dźwigi, różnorodny sprzęt, statki, wagony kolejowe i barki. Port, to także ludzie, stanowiący o jego obliczu, którzy odbudowywali go ze zniszczeń wojennych i przez lata powojenne budowali jego dzień dzisiejszy. W portach w Szczecinie i Świnoujściu pracują wielopokoleniowe rodziny, które budują niezwykłą więź. Ogromne znaczenie ma w obu portach ochrona środowiska. Podobnie jak w innych położonych w rejonie Bałtyku, tak i w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA gromadzone są systematycznie i analizowane informacje dotyczące emisji zanieczyszczeń do powietrza, poziomu hałasu i wibracji, segregacji i utylizacji odpadów ze statków i terenów portowych oraz dane o gospodarce wodno-ściekowej. Ale oprócz inwestycji, równie ważne jest uczestnictwo portu w projektach międzynarodowych, takich jak: Balic Gateway, Port-Net czy Nowa Hansa. We wszystkich tych pracach dążymy do zacieśnienia więzi między uczestnikami i wykreowania zasad uczciwej konkurencji, tak aby walka konkurencyjna nie przesłoniła nam zasad dobrej współpracy.
 
Dariusz Rutkowski, Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl