Porty w Szczecinie i Świnoujściu mają długą burzliwą i ciekawą historię, podobnie jak dzieje Pomorza
Zachodniego. To one w nowej rzeczywistości brały czynny udział w tworzeniu polskości na ziemiach odzyskanych.
Niedawno obchodzona rocznica 55-lecia polskiego administrowania w portach Szczecina i
Świnoujścia dobitnie uświadomiła rangę tego faktu. Miniony okres charakteryzowała odbudowa po ogromnych zniszczeniach wojennych. Był to czas nowych inwestycji i ciężkiej pracy kilku pokoleń, które
sprawiły, że Szczecin i Świnoujście są dziś jednym z najważniejszych zespołów portowych na Bałtyku.
Porty, podobnie jak cała gospodarka, przeszły proces transformacji. Można stwierdzić, że od
momentu rozpoczęcia przemian, w istniejących określonych warunkach polityczno-społecznych dokonano wielu zmian w zakresie przekształceń własnościowych. W ich wyniku w 1991 r. wykreowano organizację, w
której rozdzielono działalność zarządczą od eksploatacyjnej. W 1994 r. przygotowano także koncepcję dalszego przekształcania spółek eksploatacyjnych, jak i prywatyzacji suprastruktury portowej. Efektem
tych działań jest stworzenie warunków do usamodzielnienia się poszczególnych spółek i umocnienia ich pozycji konkurencyjnej na rynku usług portowych. Przed Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście
SA stoją kolejne przeobrażenia, w wyniku których dokona on zbycia udziałów w spółkach eksploatacyjnych oraz sprzeda mienie służące celom eksploatacyjnym.
Powojenna rzeczywistość stworzyła porty w
Szczecinie i Świnoujściu, jako porty typowo masowe. Dzisiaj ten stan rzeczy ulega zmianie. Stopniowo porty przystosowują się do obsługi nowych rodzajów ładunków. Dziś przyszłości upatrują one w obsłudze
wysoko przetworzonej drobnicy, w utrzymaniu i obsłudze linii regularnych ze Szczecina, a także w przeładunkach kontenerów. Pozwolą na to inwestycje, których realizacja właśnie się rozpoczyna. Będzie to
Zachodniopomorskie Centrum Logistyczne oraz baza kontenerowa na Ostrowie Grabowskim.
Zgodnie z przewidywaniami ekspertów, przyszłości kompleksu portowego Szczecina i Świnoujścia upatruje się w
dynamicznym rozwoju regionu Morza Bałtyckiego, który w najbliższym czasie ma być najszybciej rozwijającym się obszarem w Europie. Położenie geograficzne portów w Szczecinie i Świnoujściu jest wyjątkowo
korzystne. Znajdują się one bowiem na najkrótszej drodze łączącej Skandynawię ze środkową i południową Europą oraz na najkrótszym morskim szlaku łączącym przez Bałtyk Rosję, Finlandię i nowych członków
Unii Europejskiej. Szansą intensywnego rozwoju jest także doskonałe połączenie siecią wodnych dróg śródlądowych z Berlinem i Europą Zachodnią. Wraz z wejściem Polski do Unii Europejskiej zniknęła
przeszkoda, jaką była granica z Unią.
Porty w Szczecinie i Świnoujściu tworzą jeden z największych i najbardziej uniwersalnych kompleksów na Bałtyku. Już teraz port i region stały się bardziej
atrakcyjnym miejscem dla kontrahentów, łatwiej też o środki pomocowe z Unii Europejskiej.
Port, to nie tylko nabrzeża, dźwigi, różnorodny sprzęt, statki, wagony kolejowe i barki. Port, to także
ludzie, stanowiący o jego obliczu, którzy odbudowywali go ze zniszczeń wojennych i przez lata powojenne budowali jego dzień dzisiejszy. W portach w Szczecinie i Świnoujściu pracują wielopokoleniowe
rodziny, które budują niezwykłą więź.
Ogromne znaczenie ma w obu portach ochrona środowiska. Podobnie jak w innych położonych w rejonie Bałtyku, tak i w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i
Świnoujście SA gromadzone są systematycznie i analizowane informacje dotyczące emisji zanieczyszczeń do powietrza, poziomu hałasu i wibracji, segregacji i utylizacji odpadów ze statków i terenów portowych
oraz dane o gospodarce wodno-ściekowej.
Ale oprócz inwestycji, równie ważne jest uczestnictwo portu w projektach międzynarodowych, takich jak: Balic Gateway, Port-Net czy Nowa Hansa. We wszystkich
tych pracach dążymy do zacieśnienia więzi między uczestnikami i wykreowania zasad uczciwej konkurencji, tak aby walka konkurencyjna nie przesłoniła nam zasad dobrej współpracy.
Dariusz Rutkowski, Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA