Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi

Powrót

Wydrukuj artykuł

Kuć żelazo, póki gorące

Namiary na Morze i Handel, 2005-11-25

Na pokładzie promu Unity Line, Polonia odbyła się 15 i 16 listopada br., konferencja "Czynniki wzrostu i bariery rozwoju transportu morskiego w Polsce". Organizatorami spotkania były firmy armatorskie z grupy Żeglugi Polskiej i Akademia Morska w Szczecinie. Referaty wprowadzające do dyskusji wygłosili, w większości przypadków, praktycy shippingu, w tym menedżerowie Polskiej Żeglugi Morskiej, Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, Żeglugi Polskiej i Unity Line. Dzięki temu zapewne obrady nie obracały się wokół zagadnień mniej czy bardziej teoretycznych, jak to się zdarza na podobnych, naukowych spotkaniach, lecz dotyczyły realiów gospodarczych i prawnych, a przede wszystkim identyfikacji barier utrudniających działanie i rozwój polskiej żeglugi morskiej - i sposobów ich pokonywania. Trudno byłoby w krótkiej relacji przedstawić, choćby pobieżnie, treść wygłoszonych referatów, stąd zamierzamy, by na naszych łamach, sukcesywnie robili to sami autorzy wystąpień - i uzyskaliśmy już na to wstępną zgodę niektórych z nich. Zawartość merytoryczna i poziom większości z referatów w pełni zasługują na szerszą prezentację, a "Namiary" wydają się do tego miejscem jak najbardziej stosownym. Niektóre z prezentowanych informacji, np. dotyczące prawnych czy organizacyjnych instrumentów zastosowanych przy rozwiązywaniu podobnych, jak polskie, problemów w innych krajach, znane były dotąd może wąskim kręgom specjalistów zajmujących się poszczególnymi dziedzinami, a są na tyle interesujące, że zasługują na upowszechnienie. Listopadowa konferencja miała też swój, dość nieoczekiwany, aspekt dydaktyczny. Otóż wzięło w niej udział aż 10 posłów z "nowego zaciągu", w tym kilku z komisji infrastruktury, która w obecnej kadencji Sejmu zajmować się będzie m.in. gospodarką morską. Wiele z prezentowanych podczas obrad zagadnień, choć doskonale znanych osobom praktycznie zajmujących się shippingiem, dla nowych posłów - jak wiele na to wskazywało - miało walor nowości. Bardzo dobrze się stało, że o problemach nurtujących polską żeglugę mogli się oni dowiedzieć "z pierwszej ręki" - i możliwie najwcześniej, na samym początku kadencji, zanim jeszcze natłok innych spraw nie stępi ich uwagi, wrażliwości i chęci poznawczej. A właśnie brak rozumienia spraw morskich w poprzednich gremiach ustawodawczych i rządowych odbił się w latach poprzednich na polskiej gospodarce morskiej, a zwłaszcza na żegludze, nader boleśnie. Oprócz wspomnianych posłów w konferencji uczestniczył również nowy doradca premiera (ale "stary żeglugowiec"), Paweł Brzezicki, poprzedni dyrektor PŻM. Jego obecność na konferencji, a przede wszystkim w bliskim otoczeniu premiera, daje nadzieję na to, że problemy polskiej żeglugi nie będą przez rząd ignorowane.
 
(mb)
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl