Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Pasażer między morzem a niebem

Namiary na Morze i Handel, 2005-07-08
Obecny poziom rozwoju cywilizacji pozwala pasażerom na korzystanie z różnych rodzajów transportu. W układzie globalnym najistotniejsze znaczenie odgrywa transport lotniczy, natomiast w układzie regionalnym, często istotny jest transport morski, w szczególności żegluga promowa. Czy samolot i statek to wyłącznie konkurenci w walce o zabezpieczenie potrzeb transportowych pasażerów? Czy, być może, odnaleźć można pewne elementy działalności komplementarnej? Na te oraz wiele innych, ciekawych pytań, usiłowali odpowiedzieć uczestnicy III Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej "Polska Żegluga Liniowa i Promowa Szczecin 2005". Spotkanie naukowców i praktyków odbyło się 21 czerwca br., w Centrum Kongresowym Uniwersytetu Szczecińskiego. Jego organizatorem była Katedra Gospodarki Światowej i Transportu Morskiego Wydziału Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego. Zaproszenie przyjęła kadra naukowa z najistotniejszych ośrodków naukowych w Polsce, specjalizujących się w tematyce transportowej i logistycznej. Wśród nich, można wymienić: Szkołę Główna Handlową w Warszawie, Uniwersytet Gdański, Akademię Ekonomiczną w Poznaniu i Katowicach, Politechnikę: Szczecińską i Krakowską, Akademię Morską w Gdyni i Szczecinie, Ośrodek Badawczy Ekonomiki Transportu w Warszawie oraz gospodarzy - Uniwersytet Szczeciński. W sposób znaczący, głosy w dyskusjach panelowych zostały wzmocnione przez przedstawicieli świata praktyki: armatorów, władze portów morskich i lotniczych oraz administracji morskiej i straży granicznej. Tematyka, niezwykle ważka, a jednocześnie prawie dotychczas nie poruszana sprawiła, że konferencja stała się doskonałym miejscem do wymiany opinii i poglądów, między "ludźmi morza", a "ludźmi nieba". Dyskusje prowadzone były w oparciu o dwa podstawowe panele. Pierwszym był panel globalny, w którym zaprezentowano analizę obecnej sytuacji transportu lotniczego i morskiego w aspekcie przewozów pasażerskich. Dyskutanci pokusili się również o próbę przedstawienia wizji dalszego rozwoju tych gałęzi transportu na naszym globie oraz wskazali możliwe pola współpracy między nimi. Prowadząca panel, prof. zw. dr hab. Elżbieta Gołembska z AE w Poznaniu, do najważniejszych przesłanek warunkujących rozwój metod obsługi potoków pasażerskich zaliczyła: wzrost zagranicznych inwestycji bezpośrednich w sektorze usług; niwelowanie asymetrii informacji rynkowej, wykorzystywanej w sektorze usług; zwiększenie zróżnicowania obsługi pasażerów w transporcie lotniczym oraz wzrost znaczenia przewozów kombinowanych lotniczo-morskich. Prof. dr hab. Joanna Miotke-Dzięgiel z Uniwersytetu Gdańskiego, stwierdziła, iż turystyka morska, wskutek swojej specyfiki, wymaga ścisłej koordynacji z transportem lotniczym - i jest to często warunek sine quo non odbycia rejsu statkiem. Zatem, z punktu widzenia rozwoju rynku turystycznego, niezwykle ważne jest zacieśnianie współpracy między operatorami morskimi i powietrznymi. Natomiast prof. dr hab. Andrzej S. Grzelakowski, z Akademii Morskiej w Gdyni, wskazał na daleko zaawansowany proces otwartości rynku żeglugowego w skali globalnej, bardziej niż w transporcie lotniczym, gdzie nadal występują rynki regionalne. Jego zdaniem, Unia Europejska silnie forsuje procesy liberalizacji rynku lotniczego w skali globalnej, koncentrując się z kolei, w obszarze transportu morskiego, bardziej na utrzymaniu status quo lub wzmocnieniu swej pozycji konkurencyjnej w tej sferze. W drugim panelu dyskutowano o problemach funkcjonowania i rozwoju regionalnych rynków międzynarodowych przewozów pasażerskich, ze szczególnym uwzględnieniem Regionu Morza Bałtyckiego. Prowadzący panel, prof. dr hab. Marek Grzybowski z Instytutu Morskiego w Gdańsku, stwierdził, że morski rynek turystyczny należy do jednego z najbardziej atrakcyjnych obszarów działalności, a udział Regionu Morza Bałtyckiego w tym rynku szacowany jest na około 8%. Wskazał również, że kooperacja portów bałtyckich, w zakresie zwiększenia ich atrakcyjności turystycznej, ma na celu skoncentrowanie wysiłków na wypromowaniu wspólnej marki oraz upowszechnieniu w świadomości touroperatorów pozytywnego wizerunku tych portów. Według dr Urszuli Kowalczyk, również z Instytutu Morskiego w Gdańsku, w sektorze przewozów pasażerskich na Bałtyku kryją się potencjalnie duże możliwości rozwoju i szerszego włączenia się polskich przedsiębiorstw do udziału w aktywnej obsłudze, zarówno rejsów wycieczkowych, jak i żeglugi promowej. Dr inż. Maciej Jarmusz, prezes Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów, przedstawił bardzo optymistyczne prognozy, dotyczące wzrostu liczby obsłużonych pasażerów w kierowanym przez niego porcie lotniczym. Jego zdaniem, rozwój nowoczesnych i zaawansowanych technologii oraz sukcesywna poprawa standardów materialnego bytu społeczności lokalnej, będą wymagały od poszczególnych lotnisk regionalnych sprawnej i skutecznej siatki połączeń lotniczych. Kończąc obrady, gospodarz, prof. dr hab. Henryk Salmonowicz z Katedry Gospodarki Światowej i Transportu Morskiego US, zauważył, że poruszana podczas konferencji tematyka spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem środowisk naukowych i biznesowych naszego kraju, co świadczy o fakcie, że dyskusje, w których uczestniczą reprezentanci transportu morskiego oraz transportu lotniczego, są ważne i potrzebne dla dalszego wzmacniania konkurencyjności tych gałęzi transportu oraz wskazywania potencjalnych obszarów współpracy pomiędzy nimi. Za rok, znów spotkamy się na Uniwersytecie Szczecińskim, na kolejnej, IV konferencji naukowej, dotyczącej problematyki żeglugowej. W imieniu organizatorów, już dziś, serdecznie Państwa zapraszam. dr Wojciech Drożdż przewodniczący Komitetu Organizacyjnego, III Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej "Polska Żegluga Liniowa i Promowa 2005 - Transport morski i lotniczy w obsłudze ruchu pasażerskiego".
 
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl