Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Wychodzenie na prostą

Nadmorski Przegląd Gospodarczy, 2005-06-25

Stocznia Pomerania Sp. z o.o. kontynuuje od ponad 5 lat kilkudziesięcioletnią tradycję Stoczni Parnica, która zakończyła działalność pod koniec lat 90. Jest dogodnie położona w obszarze przemysłowym Portu Szczecińskiego przy głównej trasie wjazdowej do miasta. Na obszarze ponad 5,1 ha zlokalizowanych jest szereg nieruchomości i budowli umożliwiających produkcję i remonty statków. Nabrzeże o długości 400 m i głębokości 7 m pozwala na cumowanie statków o zanurzeniu do 6,5 m. Od kilkunastu miesięcy stocznia przechodzi głęboki proces restrukturyzacji przy wykorzystaniu przepisów prawa upadłościowego. W połowie 2003 r. stocznia utracila płynność finansową, zaległości wobec pracowników sięgały trzech miesięcznych wypłat, łącznie długi stoczni wynosiły ponad 25 mln zł. Spowodowało to utratę kontrahentów, jak i możliwości wsparcia ze strony banków. - W tej sytuacji - mówi dr Ryszard Stoltmann, od dwóch lat prezes zarządu stoczni - samodzielnie opracowaliśmy program ratowania firmy. Jego podstawą stała się głęboka restrukturyzacja we wszystkich obszarach działalności. Niestety, dla zrestrukturyzowania finansów firmy konieczne było zwrócenie się do sądu o zawarcie układu z wierzycielami. W sferze organizacji w kwietniu 2004 roku stworzono grupę uruchamiając działalność trzech nowych spółek, które były w stanie uzyskać gwarancje bankowe i prowadzić działalność stoczniową przy wykorzystaniu majątku stoczni. Tworzą one wraz z innymi podmiotami funkcjonującymi na terenie stoczni spójną, komplementarną grupę zdolną świadczyć pełne usługi na rynku stoczniowym, w tym między innymi: budowę nowych statków takich jak holowniki, kutry rybackie, statki pasażerskie i inne małe jednostki pływające, przeprowadzać remonty statków. Ponadto podejmowana jest produkcja prostych i złożonych konstrukcji stalowych i aluminiowych, produkcja hal, urządzeń dźwigowych, platform, zbiorników dla różnych gałęzi przemysłu. Zarówno Stocznia Pomerania, jak i spółki działające na jej terenie wykonują również usługi za granicą; w Niemczech, Norwegii, Holandii, Danii. O potencjale i możliwościach stoczni i utworzonego w wyniku udanej restrukturyzacji układu gospodarczego świadczy między innymi dynamicznie rosnące zatrudnienie sięgające obecnie około 900 osób. Aktualnie Stocznia Pomerania Sp. z o.o. w wyniku udanych przekształceń wypracowuje zysk i posiada pełną bieżącą płynność płatniczą. Zawarte kontrakty zapewniają pracę do 2008 roku, gwarantują również w przyszłości stabilność finansową, szczególnie ważną w obliczu konieczności uregulowania starych zobowiązań pozaukładowych i układowych. Jednak dalszy byt stoczni zależy od zawarcia układu z wierzycielami. - Stworzyliśmy warunki, kontynuuje prezes Stoltmann, umożliwiające rozliczenie zobowiązań i ich spłacenie. Decydującą rolę w tym procesie odegra ugoda i spłata zobowiązania z największym wierzycielem, to jest z ZMPSiŚ SA. Przy przychylności tego zarządu, w co wierzę, będziemy mieli szansę na zawarcie układu z pozostałymi wierzycielami i zakończenie trudnego procesu ratowania istnienia firmy, która dzisiaj jest rentowna, posiada bezpieczny portfel zamówień na najbliższe lata oraz umożliwia w całym układzie pracę dla blisko tysiąca ludzi. Te trudne problemy powinny znaleźć swoje rozstrzygnięcie w drugiej połowie br. Sprawa ma bardzo duży wydźwięk społeczny, szczególnie z uwagi na ograniczony rynek zatrudnienia w Zachodniopomorskiem. Prywatna stocznia dla skutecznego i efektywnego kontynuowania udanych przekształceń i zapewnienia możliwości rozwoju w wieloletniej perspektywie wymaga znaczących nakładów inwestycyjnych na unowocześnienie wyposażenia produkcyjnego. Stąd zainteresowanie współpracą z nowymi partnerami i firmami - potencjalnymi inwestorami. Stocznia jest żywo zainteresowana pozyskaniem nowych partnerów i firm dla wspólnego inwestowania i współdecydowania o strategicznych kierunkach jej dalszego rozwoju. Ryszard Stoltmann prezes zarządu Stoczni Pomerania. Lat 56, doktor nauk ekonomicznych, absolwent Wydziału Inżynieryjno-Ekonomicznego Transportu Politechniki Szczecińskiej. Pracę zawodową rozpoczyna w Szczecińskim Przedsiębiorstwie Budownictwa Przemysłowego, gdzie pracuje trzy lata. Kolejne trzy jako główny specjalista planowania i analiz w PTSB Transbud w Szczecinie. W latach 1979-98 w PTHW, gdzie przechodzi kolejne szczeble kariery (po restrukturyzacji) po prezesa przedsiębiorstwa włącznie. Od Ô98 r. prowadzi własną działalność doradztwa gospodarczego mając w tym względzie spore sukcesy. W latach 2002-2003 prezes zarządu w Pekaes Truck SA, a od czerwca 2003 r. prezes zarządu w stoczni Pomerania. Żona Anna (ekonomistka), dwóch synów: Marcin (31 l.) muzyk i Michał ( 29 l.) ekonomista. Hobby: pasjonat muzyki chóralnej - od 1968 r. członek Akademickiego Chóru Politechniki Szczecińskiej - Collegium Maiorum. Uprawia narciarstwo. Kibic piłki nożnej i tenisa. Zainteresowania zawodowe: zarządzanie kryzysowe, procesy naprawcze w biznesie.
 
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl