Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Modernizacja i efektywność

Nadmorski Przegląd Gospodarczy, 2005-06-25

Rozmowa z Danutą Niedźwiecką, wiceprezesem spółki Elewator EWA w porcie szczecińskim - W poprzednich latach Elewator Ewa walczył o ugruntowanie pozycji morskiego przeładowcy zbóż na ustabilizowanym poziomie w wysokości ok. 700 tys. ton rocznie. Wyniki ubiegłego roku pozytywnie weryfikują strategiczne założenia spółki. - W ub.r. osiągnęliśmy rekordowy poziom obrotów. Przeładowaliśmy 845 tys. ton zbóż, o 200 tys. ton więcej w porównaniu z poprzedzającym rokiem. Przeważała tradycyjnie już śruta sojowa. Ten asortyment stanowi niemalże połowę obrotów. Niestety, wysoki poziom obrotów nie przełożył się na pozytywny wynik finansowy. Głównymi powodami były: spadek kursu dolara, w której to walucie określaliśmy nasze stawki przeładowcze i obsługa kredytów inwestycyjnych. Wyższe też były koszty naszej działalności, gdyż wzrost przeładunków wymusił prace sobotnio-niedzielne oraz koszty dzierżawy barek do przechowywania zbóż. Nasze magazyny niestety, okresowo nie mają wystarczającej powierzchni do tak dużej ilości ładunków. - Jaka jest zatem perspektywa bieżącego roku? - Dotychczasowe wyniki potwierdzają wysoki poziom przeładunków. Doskonała współpraca z naszymi udziałowcami - potentatami zbożowego rynku, bardzo nam w tym pomaga. Jakkolwiek w dalszym ciągu ZMPSiŚ SA posiada 37- proc. udziały, to firmy z rynku rolnego: Glencore (24,5 proc.), AC Toepfer International - (15,5 proc.), Agropol (9,7 proc.), Rolimpex SA - (9,4 proc.) znacząco wpływają na rynkową pozycję elewatora. Udało nam się przede wszystkim usunąć główny powód ujemnego wyniku finansowego firmy. Renegocjowaliśmy wszystkie umowy przechodząc od dolarowych rozliczeń na złotówkowe. Doskonalimy również organizację pracy dostosowując ją do dużych ilości przeładowywanych zbóż oraz optymalizujemy etatyzację. Toteż w tym roku mamy szanse na przeładunki porównywalne z ubiegłym rokiem oraz osiągnięcie zysku. - Czy wejście na unijny rynek zmieniło warunki działania Elewatora? Jakie przedsięwzięcia będziecie realizować w dalszej działalności? - Spodziewaliśmy się wzrostu eksportu polskiego zboża, jednak dotychczas to nie nastąpiło. Polska jest trzecim producentem zbóż w UE po Niemcach i Francji i w przyszłości jego przeładunki z pewnością będą wzrastały. Dzisiaj czerpiemy profity z trafnych inwestycji z ubiegłych lat. Przebudowa punktów przeładowczych oraz dostosowanie ciągów przeładowczych do transportu samochodowego podwoiło możliwości przeładowcze podstawowego dla elewatora ładunku, jakim jest śruta sojowa. Obecnie dzięki wysiłkowi ZMPSiŚ SA prowadzony jest remont ściany elewatora. Prowadzona jest również rewitalizacja głównych urządzeń przeładunkowych. Nie są to urządzenia najnowszej generacji, niektóre już od kilkudziesięciu lat pracują w elewatorze. Stąd też w niedalekiej perspektywie czasowej czekają nas inwestycje związane z ich wymianą. Pojemność składowa naszych magazynów staje się niewystarczająca do obecnych już potrzeb, a niebawem czeka nas wdrożenie w kraju produkcji biopaliw. Pozostałości po produkcji biodisla i bioetanolu; śruta rzepakowa, makuchy są doskonałymi komponentami paszowymi o znacznym popycie na światowym rynku. Ok. 800 tys. ton rocznie będzie przedmiotem eksportu z Polski i do tego asortymentu winniśmy przygotować firmę. Dlatego też mocno pracujemy nad projekcją finansowania zamierzeń inwestycyjnych obejmujących modernizację ciągów technologicznych, budowę nowych magazynów i przedłużenie nabrzeża przeładowczego do 250 m, tak by mogły zawijać do naszego nabrzeża statki o długości 230 m (panamaksy). Aktualna koncepcja wypracowana przy współudziale naszych właścicieli zakłada pozyskanie środków finansowych ze zbycia udziałów ZMPSiŚ w PUP Elewator. Prowadzimy obiecujące negocjacje z potencjalnymi ich nabywcami. Jest więc realny sposób na dostosowanie naszej firmy do zmieniającej się sytuacji rynkowej. Przez lata atutem Elewatora była zawsze gotowość do spełniania usług naszych partnerów i obecnie przewidując ożywienie eksportu na rynku rolnym, skutecznie się przygotowujemy, aby utrzymać tę opinię i zapewnić im możliwość transportu. - Jakimi możliwościami dysponuje Elewator i co oferuje partnerom handlowym? - Potencjał przeładowczy Elewatora jest wyspecjalizowany w przeładunku zbóż i wszelkich komponentach paszowych pochodzenia roślinnego. Przeładunki realizujemy we wszystkich relacjach; statek - środki transportu lądowego, samochodowego i wagony, a także śródlądowego (przez barki). Możliwe są też relacje pośrednie. Nasz magazyn o pojemności 50 tys. t pozwala na gromadzenie ładunków na duże statki, cumujące przy nabrzeżu o głębokości 9,15 m. Wypracowaliśmy w praktyce poprawne i sprawdzone procedury przeładunków, a nasza załoga biegle włada językami obcymi, przez co realizujemy usługi bez reklamacji jakościowych i ilościowych. Ten wysoko oceniany standard usług ciągle utrzymujemy. Danuta Niedźwiecka wiceprezes spółki "Elewator EWA". Absolwentka Wyższej Szkoły Rolniczej w Szczecinie - specjalność mikrobiologia. Po studiach pracę w elewatorze rozpoczyna od stażystki, przechodząc kolejne szczeble kariery. Zajmowała się działalnością eksploatacyjną, organizacją przeładunków. Od czasu restrukturyzacji portu i powołania do życia spółki z o.o. "Elewator EWA" pełni obowiązki wiceprezesa. W firmie odpowiedzialna za eksploatację i marketing. Mąż Edward - profesor Akademii Rolniczej w Szczecinie, szef Katedry Gleboznawstwa. Dwoje samodzielnych dzieci, Michał - radca prawny, Anna - kończy Akademię Rolniczą - ogrodnictwo, wnuczka Zosia. Hobby: dobra książka literacka, uprawa ogrodu.
 
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl