Samoloty sprawiły, że na przełomie lat 60. i 70. transatlantyki, które przewoziły pasażerów między Europą i Ameryką,
musiały zająć się przewozami wycieczkowymi. Mocniej rozwinął się również transport promowy. Żegluga się nie poddała i współdziała dziś, z przewoźnikami lotniczymi. Jak? - nad tym debatowali uczestnicy III
Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej "Polska Żegluga Liniowa i Promowa 2005".
Hasłem wczorajszego spotkania był "transport morski i lotniczy w obsłudze ruchu pasażerskiego", a do sali
konferencyjnej Uniwersytetu Szczecińskiego przy ul. Cukrowej przybyło kilkudziesięciu naukowców, ekspertów i menedżerów z branży transportowej.
Zwracano uwagę na możliwość kooperacji i elementy
konkurencji pomiędzy transportem powietrznym i morskim w obsłudze pasażerów.
- Żegluga turystyczna jest jedną z najsilniej rozwijających się dziedzin transportu. Odbywa się głównie w rejonie
Karaibów, wybrzeży Meksyku, Antarktydy, Antarktyki oraz Dalekiego Wschodu - przypomniał prof. Henryk Salmonowicz, przewodniczący konferencji.
Są możliwe różne formy przewozów kombinowanych, lotniczo-
morskich. Szczególnie wtedy, gdy turysta chce dotrzeć w bardziej odległe zakątki świata. Alternatywą przyspieszenia podróży jest wykorzystanie transportu lotniczego, który dowiezie pasażera w atrakcyjny
rejon ziemi, gdzie spędzi on tydzień lub dwa na morzu i następnie powróci samolotem do kraju.
Zdaniem prof. Salmonowicza, w światowej rywalizacji o pasażera wygrywać będą te "punkty transportowe
portu lotniczego, które proponują najbogatszą ofertę także innych środków przewozu": - Mam na myśli te lotniska, które w bezpośrednim sąsiedztwie - nawet pod terminalem - potrafią zaproponować transport
kolejowy, jako środek odwozu czy dowozu.
Salmonowicz dodaje, że w Polsce, z wyjątkiem Okęcia, lotniska są jeszcze ubogie w te funkcje.
Organizatorem konferencji była Katedra Gospodarki Światowej
i Transportu Morskiego Wydziału Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego. Partnerzy to: Stowarzyszenie Biuro Promocji Żeglugi Morskiej Bliskiego Zasięgu, Katedra Logistyki Międzynarodowej
Akademii Ekonomicznej w Poznaniu oraz Instytut Morski w Gdańsku. Patronat honorowy objęło Ministerstwo Infrastruktury, a prasowy sprawował m.in. "Kurier Szczeciński".